טטיאנה קוטליארנקו היא מומחית בנושא אלימות מגדרית, ששימשה יועצת לענייני סחר בבני אדם ב-OSCE, הארגון לתיאום ביטחוני באירופה, וחקרה בעבר את פשעי המלחמה המגדריים באוקראינה ובאפגניסטן. בשעה שמעשי האונס והתקיפות המיניות שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר לא מקבלים את ההתייחסות הראויה להם בעולם, היא החליטה להגיע לישראל כיועצת עצמאית וללמוד את הנושא.
2 צפייה בגלריה
yk13722928
yk13722928
"ראיתי שרידים של החיים שהיו לצד שרידים של אלימות"
(צילום: עדי מאיר)
בשבוע שעבר היא ביקרה בחניון רעים בו התקיימה מסיבת הטבע ובקיבוץ בארי, והתלוותה למשלחת של עיתונאים זרים שסיירו בעוטף ושמעו על הזוועות שביצע חמאס. אתמול (שני) היא השתתפה בדיון בוועדת הבריאות שעסק בטיפול בנפגעי תקיפה מינית במלחמה, ואף נפגשה עם משפחות חטופים.
"זה מוזיאון אימה, שבו יש חיים נורמליים ויש את האלימות שהתרחשה שם. ראיתי שרידים של החיים שהיו ושרידים של אלימות", אמרה ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" אחרי הביקור בעוטף.
"ב-7 באוקטובר ראיתי תמונות של אישה במכנסיים מוכתמים בדם, גופות של נשים עירומות, וזה כשלעצמו מהווה אלימות על רקע מגדרי", הוסיפה. "שמעתי את העדות של אנשי הפסטיבל, שמצאו בשלושה מקרים נשים שהתחתונים שלהן הוסרו. העובדה שכולם רוצים רמה מסוימת של הוכחה ותיעוד של נשים שנאנסו כדי להוכיח שהדבר אכן קרה היא תופעה מוזרה. לא ראיתי את אותה מידה של דקדוק במצבים אחרים בעולם, איש לא מבקש צילומים וראיות פורנזיות במקרים אחרים.
2 צפייה בגלריה
טטיאנה קולטליארנקו חוקרת מטעם OSCE של האיחוד האירופי סיירה בבארי ורעים
טטיאנה קולטליארנקו חוקרת מטעם OSCE של האיחוד האירופי סיירה בבארי ורעים
"כשזה קרה לנשים ברחבי העולם הן קיבלו יחס אחר, זאת אפלייה ורצון לתת לגיטימציה לאלימות הזאת"
(צילום: שיר אמיר)
הכותרת
המלחמה שנשכחה, אבל משפיעה על המערכה נגד חמאס
28:26
"ייקח זמן לאסוף ראיות ואולי גם לא יהיו כאלה. צריכה להיות גישה חסרת פשרות כשמדובר באלימות נגד נשים. כשזה קרה לנשים ברחבי העולם הן קיבלו יחס אחר, ונשים ישראליות הן ככל הנשים. העובדה שמישהי היא ישראלית לא הופכת אותה לחסינה לאונס, אלימות מינית והתקפה של גורמי טרור".
על כך שישראל מקבלת יחס שונה, הוסיפה כי "זאת אפלייה ורצון לתת לגיטימציה לאלימות הזאת. כולם מבינים שהאלימות המינית הזאת קרתה, ויש לזה השלכות גדולות על הלגיטימיות של המתקפה של חמאס על ישראל. המציאות היא שאלימות מינית אסורה בחוק הבינלאומי, ואין שום תירוץ או הצדקה לאלימות מינית בשום צורה. וזה קרה לא רק במקרה אחד או שניים, אלא זו הייתה שיטה. היו די מקרים שתועדו ודווחו כדי להבין שאלה לא היו מקרים חד-פעמיים. זו עובדה שצריך לחקור ולקחת בחשבון".
קוטליארנקו לא היססה לצאת נגד שתיקת ארגוני הנשים בעולם: "עבורי, השאלה הגדולה היא למה לקח כל כך הרבה זמן לגופים הבינלאומיים הפמיניסטיים להתייחס לנושאים האלה. תנועות הנשים הבילנאומיות, באירופה או בארה"ב, הן בדרך כלל הראשונות להעלות את הסוגיות האלה. אני לא מדברת רק על האו"ם, אלא על ארגונים אזרחיים שקיימים כדי לטפל באלימות נגד נשים. אנחנו כבר יותר מחודשיים מהאירוע ויש כאלה שטרם התייחסו אליו.
"במצבים של קונפליקט הגוף של נשים הופך לשדה קרב, ומה שקרה בישראל הוא דוגמה לכך", סיכמה. "אם יתעלמו מזה בישראל - יתעלמו מזה גם במקומות אחרים".
במקביל, ארגונים ישראליים מנסים לפעול כדי שיכירו בפשעי המגדר של חמאס. רביד מנשה ואיה דבורין, מנהלות מטה ההכרה הבינלאומי של בונות אלטרנטיבה, אמרו כי "לצד אחריות אדירה שאנו נושאות על כתפינו מהיום הראשון לשמור ולהגן על הנפגעות והנפגעים ובני משפחותיהם, ברור לנו שבמיוחד כעת, כאשר עדיין יש צעירות ונשים חטופות בשבי, עלינו להפעיל לחץ על העולם כדי שיסייע במאמצי החזרתן והחזרת כל החטופים. כל זאת מבלי להפר את הפרטיות של הנפגעות והנפגעים, ולוודא שיש כאן מי שיקבל אותם ויתמוך בהם מהרגע הראשון ועד מתי שיצטרכו".
פורסם לראשונה: 00:00, 19.12.23