סדרת פיצוצים אדירים החרידה אתמול בבוקר (רביעי), סמוך לשעה 8:00, את בתי המושב שתולה שבגליל המערבי. "כל היישוב פה רעד", העיד יניב טורג'מן, יו"ר ועד היישוב. בצה"ל הפציצו בתגובה שמונה מוקדים בצד הלבנוני של גדר הגבול הצמודה ליישוב, בפצצות כבדות שיצרו עשן כבד וסמיך שלא נעלם גם אחרי שעה ארוכה. בצה"ל אמרו שהירי היה חלק מתקיפה רחבה לפגיעה בתשתיות טרור, אבל לדברי טורג'מן: "רבים מהתושבים חוששים שפצצות בעוצמה כזו ביקשו לפגוע במנהרת טרור".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפת מטוסי קרב בשטח לבנון
תיעוד מתקיפת מטוסי קרב בשטח לבנון
"תושבי הצפון חוששים ממנהרות טרור של חיזבאללה". תיעוד מתקיפת צה"ל בלבנון
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל מבטיח בגבול הצפון: "לא חוזרים למה שהיה קודם"
(צילום: דובר צה"ל )

על רקע חשיפת מנהרת הענק של חמאס ברצועת עזה, עלה שוב חששם של תושבי קו העימות מאיום המנהרות של חיזבאללה. במשך שנים התריעו והעידו על רעשי חפירות ששמעו התושבים תחת בתיהם, ובשנת 2018 נחשפו שש מנהרות טרור שחדרו לתוך שטח ישראל ונועדו להיות חלק ממתקפת חיזבאללה לכיבוש הגליל. "כשאמרנו שחופרים, אמרו לנו בצבא שאנחנו הוזים, ואנחנו לא יודעים אם איתרו אז את כל המנהרות", אמר טורג'מן.
אתמול קיים הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי סיור והערכת מצב בגבול לבנון עם מפקדי אוגדה 146, על רקע יום נוסף של תקיפות אינטנסיביות של חיל האוויר בלבנון. "אנחנו לא חוזרים למה שהיה קודם", הבהיר הרמטכ"ל, ואמר שהצבא נערך במוכנות ללחימה בלבנון, כדי לדחוק את חיזבאללה ולהחזיר את התושבים בגליל לבתיהם.
הכותרת
האם באמת אפשר להרחיק את חיזבאללה מהגבול?
29:33
2 צפייה בגלריה
תקיפות בכפר שובא, כפר חמאם והעיירה חלתא בדרום לבנון
תקיפות בכפר שובא, כפר חמאם והעיירה חלתא בדרום לבנון
"לא נסתפק בהסכם מדיני, ולא נאפשר לממשלה לקנות שקט מנסראללה". תקיפות בלבנון
מזה חודשיים וחצי שכ-80 אלף תושבים, מעשרות יישובים בגבול לבנון, שוהים הרחק מבתיהם. על רקע הניסיונות להגיע להסכם מול חיזבאללה בחסות מדינות זרות כדי להשיגם מעבר לליטאני, אמר טורג'מן: "לא נסתפק בהסכם מדיני. כולנו ראינו מה קרה כשהגענו להסכם עם חמאס, ואפשרנו להעביר להם מזוודות כסף בתמורה לשקט. את השקט מנסראללה אנחנו לא נאפשר לממשלה לקנות. בינתיים כל מה שנותר מהחלטת האו"ם 1701 הוא שבמקום שחיזבאללה יעבור אל מעבר לליטאני, אותנו השיגו אל מעבר לנחל בצת. היגלו אותנו מבתינו ומאדמותינו ומהעבודה שלנו".
חששם של התושבים מצטרף להערכות מכון המחקר הביטחוני בגליל "עלמא" שפירסם בתחילת השבוע את הערכותיו להיקף "ארץ המנהרות של חיזבאללה" שהוקמה בדרום לבנון, בסיוע צפון קוריאה ואיראן, מיד אחרי מלחמת לבנון השנייה ב-2006. טל בארי, ראש מחלקת המחקר ציין: "אין מדובר רק ברשת מנהרות מקומיות של מנהרות התקפיות ותשתית בכפרים או בסמוך להם, אלא ברשת מנהרות בין-אזוריות של עשרות קילומטרים אשר מתפרסות ומקשרות בין אזור ביירות (מפקדות מרכזיות) והבקאע לבין אזור דרום לבנון וגבול ישראל".
פורסם לראשונה: 00:00, 21.12.23