חמש חטיבות מילואים שוחררו לאחרונה, והמילואימניקים שלקחו חלק בקרבות עקובים מדם, תוך שהם כמעט מנותקים מהעולם, נדרשים להסתגל מחדש לשגרה ולדברים שהשאירו מאחור - המשפחה והילדים, עבודה, חברים ועוד.
הדבר מורכב בייחוד אחרי שרבים מהם איבדו חברים לנשק בקרב, חזו במראות מזעזעים והתמודדו יום ביומו עם אתגרים ותנאים קשים מנשוא.
1 צפייה בגלריה
yk13744400
yk13744400
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל החליטו על תוכנית תחת הכותרת "סגירת משימה", שנועדה להקל על חזרתם של הלוחמים. על הפרק: יומיים של שיחות, פגישה עם גורמי מקצוע וסידורים שונים, חמישה ימי התרעננות בבית על חשבון ימי המילואים ו"מסע לכידות" שאליו ייצאו בהמשך.
"הרעיון הוא לא לעבור מאפס למאה ללא מרחב נשימה", מסבירה אל"מ שולי בן מוחה, רמ"ח פרט באכ"א. "ביומיים של סגירת הלחימה הלוחמים עושים שיחות עיבוד לחימה, עידוד במסגרת הצוות, הגדוד, והפלוגה שמאפשרות גם למפקדים להביא לידי ביטוי את האתגרים והחוויות. את השיחות מובילים מחלקת התנהגות של צה"ל ביחד עם גורמי בריאות הנפש. זה מאפשר מעבר הרבה יותר קל, נכון ומדויק בין הלחימה לחזרה לחיים".
ביומיים האלו תגיע אל המשוחררים גם ניידת סיוע עם נציגי הביטוח הלאומי ועוד מיני סידורים שנדרשים להם כדי לחזור הביתה. "המטרה של השיחות היא גם לאפשר להבין מי זקוק למשהו מעבר ומי צריך הכוונה, אבל השיחות עצמן בנויות על הסיפור המנטלי והצוותי", אומרת בן מוחה. לאחר מכן "כל גדוד עושה ערב פרידה מאוד מרגש, גם למען הלכידות, לפרוק קצת וגם להתייחד לזכר החברים שלהם שנפלו בקרב".
לאחר מכן ייצאו המילואמניקים לחמישה ימי התרעננות והסתגלות בבתים, ובנוסף כל מג"ד יקבל סוג של "וואוצ'ר" שאותו יוכל לממש עבור חייליו מתי שיבחר, ולצאת למספר ימים ל"מסע לכידות" באתר הנופש באשקלון, בטיולים, בשטח ובמקומות נוספים, וגם שם המשוחררים ילוו על ידי אנשי צוות מקצועי, ויערכו שיחות עם מנחים ומדריכים, כאשר גם כאן המטרה היא לערוך עיבוד לחימה.