הכוננות והאיום: את תגובתו לחיסול בכיר חמאס סאלח אל-עארורי שלשום (יום שלישי) באזור הדאחייה של ביירות, שמר אתמול חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, לסוף נאומו. "לא נעבור לסדר היום על החיסול המחוצף", הודיע. "אני מתחייב שתגיע תגובה של חיזבאללה. מטבע הדברים לא אחשוף מה אנחנו מתכננים, אבל ישראל תתחרט על החיסול".
מאז שלשום אחר הצהריים, עת חיסולו של אל-עארורי – שישראל לא קיבלה אחריות עליו – עלתה רמת המתיחות בצפון. בעיריית חיפה מיהרו לפתוח את המקלטים, ואילו גרמניה וקנדה הורו אתמול לאזרחיהן לעזוב מיד את לבנון "מסיבות ביטחוניות".
בינתיים, מפקד מקומי בחיזבאללה באזור א-נאקורה שבדרום לבנון, חוסיין יזבכ, חוסל אמש לפי דיווחים במתקפת צה"ל בעיירה, יחד עם שלושה פעילי חיזבאללה נוספים. ארגון הטרור הלבנוני הודיע על מותם של חמישה פעילים נוספים אתמול, ובסך הכול על 147 הרוגים בשורותיו - כשבישראל מעריכים שהמספר האמיתי גבוה יותר, וכולל גם מחבלים שלא משתייכים לארגון רשמית.
2 צפייה בגלריה
yk13745702
yk13745702
הרמטכ"ל בגבול הצפון
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, הגיע אתמול לסיור לאורך גבול הצפון, שם קיים הערכת מצב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין, עם מפקד אוגדה 210 תא"ל ציון רצון, ועם מפקדי החטיבות ומפקדי גדודי המילואים שפועלים בגזרה. "אנחנו במוכנות חזקה מאוד בצפון", אמר הרמטכ"ל. "אני מבקר פה הרבה, ואני חושב שהמוכנות היא בשיאה. יש בקיאות רבה מאוד, יש יכולת טובה ויש רוח גבוהה. אנחנו במוכנות טובה מאוד בכל הגזרות, ואנחנו כרגע מתמקדים בלחימה בחמאס.
"המלחמה הזו התחילה בנקודה קשה, אבל היא גם מייצרת בנסיבות המאוד קשות האלה איזושהי הזדמנות לשנות את המצב בצורה מאוד משמעותית. גם בדרום, גם בצפון, גם בכלל ביציבה האזורית. אנחנו הולכים לשנות את ההגנה בשגרה, אנחנו הולכים להחזיק לפחות בשנה הקרובה הרבה יותר כוחות בגבולות, ונגיע למשהו שהוא הרבה יותר חזק. כי האירוע הזה (טבח 7 באוקטובר) לא יכול לחזור על עצמו, זה בטוח. אנחנו צריכים לתת מענה מאוד-מאוד חזק בעניין הזה".
את תושבי אזור גבול הצפון, שעשרות אלפים מהם מפונים מבתיהם, דברי הרמטכ"ל לא הרגיעו. "נסראללה מאיים, חיזבאללה תוקף, צה"ל מגיב, ואנחנו בתווך, עם יישובי רפאים ותושבים שמפונים ועם יום נוסף של מתיחות, דריכות וטילי נ"ט", אמר אתמול משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום יישובי קו העימות. "80 יום, ממטולה ועד ראש הנקרה, שחיזבאללה יורה ופוגע גם בכינון ישיר. חיסול בכיר החמאס לא בהכרח קשור למלחמה היומיומית מול חיזבאללה שמזנב בנו".
נסראללה איים: "מי שחושב על מלחמה איתנו - יתחרט"
(ללא קרדיט מליאור בן ארי )

גם איתן דוידי, יו"ר ועד המושב מרגליות, מתח אמש ביקורת על התנהלות צה"ל. "אני מאוד מאוכזב שדובר צה"ל נתן הסברים שלפיהם אין לנו עניין עם חיזבאללה, אלא עם חמאס", אמר. "זו בעיניי חצי התנצלות מיותרת. אנחנו, על פי מקורות זרים, הורדנו את מי שצריך להוריד ועשינו את מה שצריך לעשות. התגובה שלנו צריכה להיות ברורה, והנחישות והעוצמה צריכות להרתיע. מאתמול אנחנו בכוננות ספיגה ואף אחד לא יודע מתי היא תסתיים. זה מצער אותי מאוד. פעם מדינת ישראל ידעה להרתיע ומסר של חיסול כזה היה רק מפחיד את האויב. לא ייתכן שאנחנו מורתעים מהתגובות לפעילות הנחושה שלנו.
"ההגנה שהרמטכ"ל מבטיח לנו לא תעשה לנו כלום ולא תחזיר את תושבי מרגליות לבתים. אלו קשקושים. מסך של מילים שנועד לנסות להחזיר אותנו בדלת האחורית לבתים שלנו. אם הוא חושב שהוא ישיג בזה את המטרה, אז הוא רחוק מזה. אנחנו לא התושבים של שנות ה-80 וה-90 ושל ענבי זעם. אנחנו תושבים של 7 באוקטובר וראינו מול העיניים את מה שיקרה לילדים ולמשפחות שלנו עם חיזבאללה מעבר לגדר, ולא משנה אם יהיו פה 200 או 400 חיילים. אנחנו לא נחזור. מהבית שלי לגבול לבנון המרחק הוא 150 מטרים. כמה צבא תשים ביני לבין הגדר? את זה הוא יכול לספר למי שלא מכירים את האיומים ואת האווירה בצפון. עדיף שהרמטכ"ל יהיה ברור ולא ייצא בהצהרות על עיבוי ההגנה, אלא על מהלומה שחיזבאללה לא יוכל לקום ממנה".
2 צפייה בגלריה
yk13745611
yk13745611
לבנונים צופים בנאום נסראללה
(צילום: רויטרס)
מנגד, מי שדווקא כן דיבר אתמול על מהלומות היה נסראללה, שבנאומו, שנמשך קרוב לשעתיים, התחשבן ככל יכולתו עם "הישות הציונית".
נסראללה הקדיש את נאומו למפקד כוח קודס של משמרות המהפכה לשעבר, קאסם סולימאני, שאתמול מלאו ארבע שנים לחיסולו בידי ארה"ב. לדברי נסראללה, סולימאני דאג בחייו ללכד את שורות "ההתנגדות" בעולם הערבי – כוח קודס ומשמרות המהפכה באיראן; המיליציות בעיראק; חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה; הח'ותים בתימן; והכוחות בסוריה. "בבת אחת", תיאר נסראללה, "קמה חזית 'התנגדות' פעילה נגד ישראל, אבל כל אחד מהגופים ב'חזית' פועל על דעת עצמו, בקצב שלו, משיקוליו, בלי לקבל הנחיות פעולה מאיראן. תפקידה של איראן רק לספק נשק, תחמושת, ציוד צבאי, אימונים ומדריכי פעולה, אבל לא הנחיות פעולה".
תקיפת צה"ל בלבנון
(צילום: דובר צה"ל )

את עיקר נאומו הקדיש נסראללה להתפוררות הפנימית בישראל בעקבות "הכישלון" בעזה: "אתה שומע קולות נגד הממשלה בתוך ישראל. אתה רואה מחנות פוליטיים, יוצאים אפילו נגד חיל האוויר הישראלי. זאת הפעם הראשונה שהמלחמה האמיתית מתלקחת בתוך ישראל. גם מחוץ לישראל מתלהטת אווירת נגד. רק ארה"ב ובריטניה משתפות פעולה, כאשר 153 מדינות בעולם יוצאות נגד ישראל וקוראות לה להפסיק לרצוח פלסטינים חפים מפשע ברצועת עזה.
“כל מה שישראל נוגעת בו מ-7 באוקטובר נידון לכישלון. אין להם ביטחון, ואם אין ביטחון, ישראל תפסיד את זכות קיומה. אני קורא לציונים – תאספו את המזוודות ותלכו למקום אחר שיסכים לקבל אתכם. הרי לכל ישראלי יש דרכון ממדינה אחרת".
נסראללה התייחס למטרות המלחמה שהציבה ישראל ופנה גם לשר הביטחון יואב גלנט: "שר הביטחון שלהם אומר שבלי החזרת השבויים מעזה ובלי הפלת חמאס, ישראל תהיה במצב קשה, ואנשים לא ירצו לחיות בה. אני מודיע שלא תצליחו להחזיר עוד שבויים ישראלים חיים. נכשלתם ביעדיכם. גלנט, בעזרת אללה לא תוכל להגשים את מטרות המלחמה שלך. ישראל חלשה אחרי מה שקרה ב-7 באוקטובר, ומה שעוד צפוי לקרות בעתיד, יחליש את ישראל עוד יותר", איים.
"איבדתם את מומנט ההפתעה, ואנחנו נלחמים בצורה מסודרת ומחושבת. אם ישראל תחליט לפתוח במלחמה על לבנון, אתם תראו שהתגובה שלנו תהיה ללא הגבלות".
פורסם לראשונה: 00:00, 04.01.24