בימים אלה, רבים מבין עובדות ועובדי התעשייה האווירית, חברה המעסיקה כ-15,000 עובדים, מגויסים בצו 8 ללחימה. חלק מהמגויסים בשטח הלחימה, וחלקם במסגרת ייצור מוגבר של מערכות מתקדמות בתחומי האוויר, החלל, הים, היבשה והסייבר.
2 צפייה בגלריה
yk13751104
yk13751104
"מרגישות בנות מזל, זו זכות גדולה". י' ו-נ'
(צילום: תעשייה אווירית)
י', בת 34 ממרכז הארץ, ו-נ', בת 33 מאזור השרון, הן אימהות טריות לילדים בני שנה, ובימים רגילים עובדות בתעשייה האווירית כמטיסות ניסוי ופיתוח של כטב"ם. שתיהן גויסו בצו 8 עם פרוץ המלחמה לתפקידן כמטיסות כטב"ם. הן גם החברות הכי טובות.
המסלול שלהן התחיל בקורס טיס והמשיך בקורס מטיסי כטב"ם בצבא. לאחר שירות בקבע, לפני כעשור, הן הצטרפו לתעשייה האווירית לצוות ניסוי ופיתוח כטב"ם, תפקיד המצריך ניסיון הטסתי וידע הנדסי. אותן מערכות שעליהן הן עובדות בימים שבשגרה משמשות את הצבא בלחימה הנוכחית.
"אנחנו מטיסות כטב"ם ואחראיות על הפעלת המערכות שעליו", סיפרו. "בין המערכות הקיימות ישנה מצלמה באיכות גבוהה במיוחד שבעזרתה מבצעים מגוון משימות - איסוף מודיעין, סיוע וליווי כוחות מתמרנים, שמירה על גבולות המדינה והפללה של פעילי טרור".
2 צפייה בגלריה
כטב"ם של צה"ל בשמי רפיח
כטב"ם של צה"ל בשמי רפיח
כטב"ם של צה"ל בשמי עזה. "המטוס יכול להיות בכל מקום והוא יפעל על פי הפקודות שאנחנו נותנות מרחוק"
(צילום: AFP)
"אנחנו יושבות בבסיס, בתוך קרון ההפעלה שכולל מערכות ממוחשבות שונות, ומפעילות באמצעות המערכות שמשדרות לכטב"ם באזורי המשימה. המטוס יכול להיות בכל מקום והוא יפעל על פי הפקודות שאנחנו נותנות מרחוק", הן הסבירו. "הקשר בין הטייסת במילואים למקום העבודה הוא הדוק וחשוב, והטייסת שהיא 'הלקוח' שלנו היא גם הבית השני שלנו. אנחנו מרגישות בנות מזל שבתקופה כזו אנחנו יכולות לצאת מהבית ולתרום להגנה על הבתים ועל המשפחות במדינה שלנו, זו זכות גדולה".
המלחמה הזו הוכיחה את החשיבות של שילוב נשים בצבא, החל מהטנקיסטיות ועד ללוחמות בשטח, נשות הרפואה והמפקדות. "בחיל האוויר התהליך התחיל קודם", אמרה נ'. "בירוקים המצב שונה ונשים עדיין צריכות להילחם על מקומן ולהוכיח את עצמן יותר מגברים. אני מקווה שאכן תהיה פריצת דרך משמעותית ויבינו שאנחנו כן יכולות להשתלב בצורה כזו או אחרת גם כלוחמות בחזית, זה קורה כבר היום אבל עדיין עם סייג כלשהו לדעתי".
גם י' התייחסה לנושא: "בגדול, כל עוד ממשיכים לעשות כתבות כאלו על נשים בתפקידים 'גבריים', יש לנו עוד דרך לעבור. אצלנו במערך לא חסרות הערות סרקסטיות שוביניסטיות שמדי פעם נזרקות לאוויר, אבל זה הולך ופוחת. היום אני גאה לשרת בטייסת, שלמעט מפקד הטייסת - כל שאר ארבעת התפקידים הפיקודיים מאוישים על ידי נשים".
על המילואים והבית אמרה י': "למזלי זוגתי אלופת העולם. בשלושת החודשים האחרונים היא מצליחה לתמרן בין האימהות, העבודה וניהול משק הבית. היא אמא מדהימה ובת זוג מושלמת".
גם נ’ מכירה תודה: "בן הזוג שלי הכיר אותי בתור משרתת מילואים בשגרה והיה לו ברור שאני אהיה שם ככה גם בלחימה. גם אמא שלי ואחי מפרגנים, ומבחינתם לעזור עם הילד כדי שאוכל להגיע לטייסת זה גם דרך לעזור למאמץ המלחמתי".
פורסם לראשונה: 00:00, 09.01.24