כאילו חסרות צרות במהלך המלחמה, עכשיו הצלחנו להסתכסך גם עם מצרים. הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי אמנם שותק וגם מקורבו, ראש המודיעין עבאס כאמל, לא מוציא מילה, אבל אנשי צבא בכירים פותחים פה גדול, באישור השלטונות, נגד ישראל. זה התחיל עם הפרחת הצהרות אצלנו על הגליית מיליון תושבים מעזה לחופי סיני. א-סיסי נעמד על רגליו האחוריות, ובזעם אדיר הודיע ש"אם לישראל כל כך אכפת מה יעלה בגורלם של תושבי עזה, שתיקח אותם אליה ותיישב אותם בנגב". זה נמשך עם היוזמה הישראלית ליישב מיליון תושבי עזה בשלוש ערי תעלת סואץ. ישראל דיברה על פיצוי כספי מגופים בינלאומיים, שיוכל לסייע לפתרון המשבר הכלכלי הקשה במצרים. א-סיסי הבהיר שאין סיכוי.
זה נמשך בסוף השבוע האחרון, כשחבר הצוות הישראלי בבית הדין הבינלאומי בהאג שילב בנאומו הערה על אחריותה של מצרים לתושבי עזה, ועל הערמת קשיים מצד מצרים בעניין העברת מוצרי מזון ותרופות. ראש רשות המידע הלאומית של מצרים, דייא רשוואן, הודיע שישראל היא שנטרלה את העברת משאיות המזון. אחריו הצהיר גם ראש מפלגת הוופד המצרית, ד"ר עבד אל-סנד ימאמה, שישראל היא זאת שסיכלה מעבר משאיות מזון. כל הדוברים המצרים מדגישים כי מעבר הסיוע הרפואי ומוצרי המזון עונה על תנאי הסיוע ההומניטרי הבינלאומי. ראש הממשלה בנימין נתניהו, לטענת אנשי הצבא המצרים, "מדלג" בין איסור מוחלט לאישור מעבר למספר זעום של משאיות.
הכותרת
תומכת בחמאס, תשמח שיושמד: הסיפור של מצרים | סמדר פרי
30:37
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי
(צילום: EPA, AP)
ועכשיו נמצאת במוקד סוגיית השליטה על ציר פילדלפי, שמשתרע על פני 14 ק"מ מהים התיכון עד מעבר כרם שלום. ישראל הודיעה שאין לה אינטרס להישאר בעזה בתום המלחמה, ושיגרה שליח מיוחד למצרים, מתאם הפעולות בשטחים אלוף רסאן עליאן, לדון עם ראש המודיעין כאמל בעתידו של הציר שמטריד את שני הצדדים. ישראל רוצה למנוע הברחות נשק וציוד צבאי דרך המנהרות התת-קרקעיות שמתחת לציר, ומצרים שמודעת לבעיה מתעקשת ש"הרסנו מאות מנהרות וסתמנו במי ים עוד עשרות מנהרות".
מצרים דואגת להבהיר שלא יהיה שיתוף פעולה עם כוחות צבא ישראליים. ישראל ממשיכה להתעקש לשגר מטוסי סיור מעל ציר פילדלפי "כי חייבים לשלוט". מצרים מסרבת. "זה מוכיח", מסביר פרופ' מוחמד עיזאת, איש אקדמיה מצרי היושב בקליפורניה, "עד כמה שני הצדדים רגישים זה לזה, אף שישראל ומצרים חושבות את אותם הדברים בדיוק על חמאס".
סמדר פרי סמדר פרי צילום: יריב כץ
החדשות האחרונות מקהיר רומזות כי במקביל לקטאר, מצרים עובדת על הסכם נוסף לשחרור חטופים ישראלים. אין ויכוח שקטאר מצליחה עם חמאס, וישראל מעדיפה וסומכת על התיווך המצרי. יחד עם זה, מצרים, שחוששת לנזקים כלכליים ופיגועים ביטחוניים בשטחה, דאגה להעביר מסר דיסקרטי לישראל כי תקיפת מעבר פילדלפי עלולה לסכן את הסכם השלום. זהו ציר מטריד ורגיש בין שתי המדינות, למרות ההסכמות בעניין סכנת חמאס. אין לשכוח שבתי הסוהר של מצרים מלאים באסירי תנועת האחים המוסלמים, שילדה את תנועת הטרור.
אין גם ויכוח שמצרים, לא פחות מישראל, מוטרדת מאוד מעתידה של התנועה ומהסכנות הביטחוניות שהיא מייצרת. ישראל מוטרדת לא פחות מהברחות הנשק מהצד המצרי שמגיע מסודאן, מאריתריאה ומספינות שמפליגות בים התיכון ועוצרות לשעה, לפרוק את המטענים בחופי סיני. כל עוד אין שליטה מלאה על ציר פילדלפי, ההברחות יימשכו - וכל עוד לא תישלח דמות מפתח ביטחונית בכירה מאוד לקהיר, העניינים עלולים להסתבך.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות" ו-ynet
פורסם לראשונה: 00:00, 16.01.24