"אין טיפול מאורגן במפונים. אין אופק לתכנון. הזנחת התושבים בצפון חייבת להיפסק מיד". זאת ההערה שנכתבה במסמך פנימי של המטה לביטחון לאומי, לצד הציון שניתן לממשלה על הטיפול בתושבי הצפון: 30 מתוך 100.
המסמך, שכותרתו "שעון לחימה - חוסן לאומי" ונכתב כשלושה חודשים מאז פרוץ המלחמה, נותן ציונים במגוון תחומים המרכיבים את מדד החוסן הלאומי לפי המל"ל. הוא ממוען לראש אגף לוט"ר (לוחמה בטרור) ומרחב אזרחי במל"ל, וחתום עליו יואב זקס, רח"ט מו"פ אגף טכנולוגיה בארגון. לפי המסמך, החוסן הלאומי הוא "היכולת לשאת בנטל המלחמה, ובהמשך להתאושש ולצמוח כלכלית וחברתית".
1 צפייה בגלריה
גבול לבנון
גבול לבנון
גבול לבנון
(צילום: אביהו שפירא)
אינפו ציונים שנתן המלל לממשלה
בתחום נפגעים ושבויים ונעדרים, הציון ליחס המשפחות הוא 68 ובהערות נכתב: "דיונים על מתווה שבויים ונעדרים מפתחים ציפיות". בתחום תחושת הביטחון, לצד הציון 50, מופיעה ההערה: "הקמת כיתות כוננות - אינו פוטר את המדינה מחובתה". קטגוריית שיח ציבורי מאחד קיבלה את הציון 65: "מתרבה שיח תוקפני כלפי משפחות החטופים". גם בסיוע הכלכלי הציון נמוך במיוחד - 40 - ונכתב כי, "פרנסתם של רבים נפגעה, תמיכת המדינה אינה מספיקה, דגש על אנשי מילואים".
תחומים נוספים שבהם ניתנו ציונים: תחבורה עולמית - 61, "בשל התארכות הפגיעה בחופש השייט", כנסת וממשלה - 70, "החלטות חיוניות מתקבלות באיחור", מערכת החינוך - 70, חוסן כלכלי - 83, בתי חולים - 85, "בשל ריבוי מגויסים ועומס פצועים במקומות אחדים יש פגיעה בשירות לציבור", מלאים אסטרטגיים - 90, מערכת המשפט - 90, התנדבות - 100, "התנהגות ערכית של ציבור גדול".
מהמל”ל נמסר: "אין מדובר במסמך של המל"ל, אלא בעמדה אישית של אחד מן העובדים כפי שהופצה לחבריו בארגון. עמדה זו של הכותב טרם אושרה ואף לא נידונה בפורום המנהל של המל"ל. לאחר שתגובש עמדת המל"ל נוכל להתייחס לגוף המסמך".
פורסם לראשונה: 00:00, 18.01.24