בכוננות הביטחונית העליונה באסדת הגז הטבעי כריש, שבמרחק 90 ק"מ מחיפה, ניתן להבחין גם מהאוויר. יש שם סטי"ל של חיל הים ששט בקרבת האסדה, וכלי שיט נוספים שמפליגים באזור ופורסים אבטחה כבדה בלב ים.
בשלושת החודשים האחרונים, מפרוץ המלחמה, עבודת אסדת הגז לא הופרעה לרגע, למרות העובדה שהיו לא מעט חששות שחיזבאללה ינסה לפגוע בה. באמצע חודש דצמבר יירט צה"ל כטב"ם שהיה בדרכו לשטח ישראל, ועל התקיפה הזו לקחו אחריות מיליציות שיעיות בעיראק.
2 צפייה בגלריה
yk13765477
yk13765477
(צילום: אלעד גרשגורן)
הכותרת
איך מונעים אסון כלכלי כמו אחרי מלחמת יום הכיפורים? | סבר פלוצקר
23:07
מול האיומים האלה, ולצד הכוננות הביטחונית הכבדה, פועלים במשרד האנרגיה והתשתיות כל העת כד להבטיח אספקת אנרגיה סדירה ורציפה למשק. "הפקת הגז הטבעי חיונית עבור הצרכים האזרחיים והביטחוניים של מדינת ישראל", אמר אתמול שר האנרגיה אלי כהן, שנכנס לתפקידו החודש וביקר בפעם הראשונה באסדת כריש של חברת אנרג'יאן.
"נמשיך לפעול בשיתוף כוחות הביטחון כדי לשמור על אספקה סדירה ורציפה למשק ולתעשייה. אסדות הגז הטבעי של ישראל הן נכס אסטרטגי שמאפשר עצמאות אנרגטית, הכנסה של מיליארדי שקלים למדינה, ירידת מחירים עבור הצרכן הישראלי, חיזוק מעמדנו הבינלאומי והגברת היציבות והביטחון האזוריים", הוסיף.
אסדת הגז הטבעי כריש היא אחת משלוש אסדות הגז הטבעי של מדינת ישראל - לצד תמר ולוויתן - והיא האחראית ל-50% מתצרוכת הגז הטבעי של ישראל. אורכה 227 מטר, רוחבה 50 מטר, גובהה 120 מטר ומשקלה 70 אלף טונות. הגז הטבעי שמפיקה האסדה נשאב מבארות בעומק של 1,700 מטר מתחת לפני הים ובעומק תת קרקעי של שלושה עד ארבעה ק"מ. מפרוץ המלחמה ולמרות האיומים, תפוקת הגז בכריש גדלה, מאחר שאסדת תמר נסגרה זמנית מחשש שתותקף מכיוון רצועת עזה. כאן לא לוקחים סיכונים ונערכים גם לתרחישי קיצון, וההיערכות הזו הוכיחה את עצמה עד כה.
2 צפייה בגלריה
yk13765453
yk13765453
השר הנכנס אלי כהן ביקר באסדה
(צילום: אסף מגל, לע"מ)
האסדה החלה להפיק גז טבעי למשק הישראלי בספטמבר 2022, ויחד עם שאר האסדות היא מספקת למשק המקומי את כלל הביקוש לגז הטבעי. הפעלתה חיזקה באופן משמעותי את הביטחון האנרגטי של ישראל, וכמובן סייעה לתחרות, שהובילה לירידת מחירים.
באסדה עובדים 120 איש, רובם ישראלים, אך לא כולם. יש כאן גם בריטים, אמריקאים ורומנים. הישראלים עובדים במשמרות: שבועיים באסדה, שבועיים בבית. הזרים - חודש באסדה וחודש בחופש. חברת אנרג'יאן, אגב, פועלת להחליף את רוב העובדים הזרים על האסדה בישראלים. התנאים טובים מאוד: יש כאן, בלב ים, אינטרנט מהיר, טלוויזיה בלווין ואולם קולנוע. ואם זה לא מספיק: יש חדר כושר בן שתי קומות, וצוות טבחים אינדונזי ואפילו מקרר גלידות.
חדר השליטה מלא במסכים. יושבים בו אנשי צוות במשך 24 שעות ביממה, שמנוסים במצבי חירום, והם אחראים בין היתר לזיהוי איומים. חיל הים מלווה את האסדות מקרוב ודואג לאבטחה שלהן, וגם לאסדות יש אנשי אבטחה חמושים משלהם.
באוקטובר 2022 חתמו ישראל ולבנון על הסכם הגבול הימי שאיפשר ללבנונים לקדוח לא הרחק מאסדת כריש. לפני שהושג ההסכם הזה, היו איומים מצד לבנון שינסו לפגוע באסדה. ביולי 2022, לפני ההגעה להסכם, צה"ל יירט שלושה כטב"מים של חיזבאללה בדרך לאסדת הגז, עוד טרם החלה בהפקה. התקרית הזו חשפה את ההיערכות הישראלית לסיכול איומים כאלה, שהוכחה כמוצלחת. בישראל בירכו על הסכם הגז עם לבנון וייחלו שלבנון תצליח לאתר גז טבעי. "אם ללבנונים טוב – גם לנו טוב", אמרו בישראל. אלא שהלבנונים, שמתמודדים עם משבר כלכלי, לא הצליחו למצוא גז, וספינת הקידוח שלהם עזבה את האזור.
פורסם לראשונה: 00:00, 19.01.24