בזמן המלחמה בעזה, המתיחות הקשה בגבול לבנון, הפעילות של צה"ל בשטחים ומתקפות החות'ים בתימן, לא מעט מדינות נוספות באזור מנצלות את ההזדמנות ל"סגירת חשבונות".
איראן הייתה הראשונה: בהפתעה מוחלטת היא הפציצה השבוע שלושה יעדים בבת אחת - כורדיסטן העיראקית, פקיסטן וסוריה. 11 בני אדם נהרגו בפקיסטן, שהאיראנים הודו במתקפה נגדה, בנימוק שזו "משתפת פעולה עם הציונים". לעבר כורדיסטן שוגרה שורת טילים איראניים, שפגעה בקונסוליה האמריקנית ובארמון מגוריו של המיליונר ואיש העסקים בישרו דזי, מקורבו של ראש הממשלה. והטילים האיראניים לעבר סוריה כוונו נגד יעדי דאעש ש"מפריעים להתנהלות המשטר בדמשק".
טורקיה מנצלת היטב את המתיחות כדי להחריף את הקרבות נגד הכורדים בעיראק, ולהרחיב את טווחי הירי גם לתוך שטח סוריה. אנקרה הבהירה פעם נוספת במהלך התקיפות, שהשמידו 29 בונקרים ומתקני נפט בשש ערים, כי היא רואה בתנועות הכורדיות תנועות טרור לכל דבר ש"עושות יד אחת עם ארגון הטרור דאעש".
גם ירדן שקועה בקרבות אוויריים נגד סוריה. הרקע: הברחות סמים בלתי פוסקות. ארמון הנשיאות בדמשק, בשיתוף פעולה עם גנרל מאהר אסד, אחיו של הנשיא הסורי, וקבוצה של אנשי עסקים המתגוררים מחוץ לדמשק ופועלים בעיקר כ"מעבירי החבילות", מעבירים דרך הים והיבשה חבילות סמי קפטגון שיוצרו בסוריה, למכירה בנסיכויות המפרץ ובסעודיה. חלק גדול מחבילות הסמים מוברח דרך ירדן, ואנשי קשר מקומיים מקבלים אותן למכירה מקומית.
חיל האוויר הירדני מגויס לסיכול העברות הסמים: אתמול, למשל, נהרגו 10 אזרחים, ביניהם גם ילדים, במתקפה אווירית על רובע א-סווידא שבדרום מערב סוריה, שם לפי הערכות במודיעין הירדני, מופעלת "תחנת מעבר" של חבילות הסמים שמוברחות לירדן.
2 צפייה בגלריה
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
סם המרץ קפטגון המיוצר בסוריה. "האיראנים מנהלים את המשלוחים"
(צילום: SANA via AP)
ירדן מאשימה את איראן ב"מעורבות אחורית" בתהליכי הברחות הסמים הללו: "האיראנים עלו על הדרישה הגדולה לסמי הקפטגון המיוצרים בסוריה ומנהלים את צוותי המשלוח". פקיד סורי בכיר ניסה אתמול לרמוז בלעג לבית המלוכה הירדני שהוא "בכלל לא על הכוונת של דמשק". "אנחנו שולחים את חבילות הסמים רק למדינות עשירות, שיכולות להרשות לעצמן לשלם. ואילו אתם...", עקץ.
אתמול, בצעד חריג, הלמו הפקיסטנים בחזרה ביעדים בתוך איראן. שתי המדינות, חשוב לציין, מאשימות אחת את השנייה ב"הענקת מקלט לטרוריסטים והדרכת אנשי טרור לביצוע משימות ירי". מטוסי קרב פקיסטניים ביצעו מספר תקיפות בשטחי המחוזות סיסטן ובלוצ'יסטן בתוך איראן. משרד החוץ הפקיסטני ליווה את התקיפות בהודעה ש"יש לנו מידע מודיעיני מוצק על היערכות לפעילויות נוספות בשטחינו, מצד גורמי צבא ומטוסי חיל האוויר בצבא איראן".
2 צפייה בגלריה
 חמינאי וטיל איראני
 חמינאי וטיל איראני
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, וטיל ששוגר במהלך תרגיל צבאי של טהרן
(צילום: EPA / SUPREME LEADER OFFICE HANDOUT / AFP / SEPAH NEWS)
מאוחר יותר, הצהירו הפקיסטנים על ניתוק היחסים עם איראן. במקביל, שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, נתקל בסירוב תקיף מצד עמיתו העיראקי לפגישה בדאבוס שבשווייץ. לפקיסטנים הבהיר שר החוץ האיראני ש"רק פעלנו נגד טרוריסטים שנמצאים בשטחיכם. לא פגענו באזרחים תמימים, רק בתומכי המדינה הציונית וחברי ארגון הטרור 'גייש אל-עדל'".
פורסם לראשונה: 00:00, 19.01.24