ההרס הרב ניכר בכל מקום. פלטות אספלט הכביש מונחות בצידי הדרך. הכביש הפך ל"ציר", כל דריכה בו היא שקיעה בבוץ. משמאל ומימין חנויות המחנה. חלקן הרוסות, פרוצות לרווחה. חנות חשמל, חנות נרגילות, חנות ספרים. לוחמי המילואים של חטיבת מנשה סורקים כל אחת מהן. יש להם זמן. כמעט בכל חנות או בית יש אמצעי לחימה.
(צילום: אלישע בן קימון, דו"צ | עריכה: קורל קוט)

2 צפייה בגלריה
yk13767836
yk13767836
לוחם בעמדת ירי
(צילום: דובר צה"ל)
הגענו לסמטת רחוב צדדית. היא מכוסה בשקי חול מפוצצים. סימני ירי רבים מופיעים בקירות, מבפנים ומבחוץ. סא"ל ערן קרס, סגן מפקד חטיבת מנשה, מסביר את סיפור הקרב. "כאן עמד קיר בטון שלא מחובר לכלום ובתוכו חרך ירי", הוא מספר, "ומאחוריו עמד מחבל. התיל פה היה מחובר למטען חבלה שהוטמן מתחת לכביש".
מעלינו בניין בן שתי קומות. בחלון הקומה השנייה הראו לי הלוחמים מצלמה. "היא צופה על הציר", הם אומרים, "ברגע שהמחבל רואה את הכלים שלנו מגיעים, הוא מפעיל את המטען והמחבל שמאחורי הקיר ממשיך בירי. זו הייתה התוכנית".
ומה קרה בפועל? "נכנסנו קודם עם די-9 שהרים את כל הכביש יחד עם המטען. סימני הירי זה כבר הקרב מול המחבל. אנחנו מבינים שיש כאן מלחמה, וולקם טו טול כרם".
ביום חמישי בלילה, אחרי 45 שעות, לוחמי צה"ל במילואים, מג״ב, ימ״ס ושב״כ בפיקוד חטיבת מנשה סיימו מבצע נרחב לסיכול טרור במרחב מחנה הפליטים טול כרם. כלי הנדסה חשפו עשרות מטענים שהוטמנו מתחת לכבישים על מנת לפגוע בלוחמים. הכוחות סרקו כ-1,000 מבנים ועצרו 37 מבוקשים, חלקם בכירים בתשתית הטרור של המחנה, החרימו 27 נשקים וציוד צבאי רב והשמידו חמש מעבדות לייצור מטענים.
סא"ל רותם, מג"ד 420: “זו מלחמה. מלבד טנקים, אנחנו עובדים כאן עם כל מה שצה"ל עובד איתו בעזה. חיל אוויר, הנדסה, די-9, עוקץ, יחידות מיוחדות"
כחלק מהמבצע כלי טיס חיסל חוליה של ארבעה מחבלים שירו והשליכו מטענים לעבר כוחות צה"ל. בתחילתו לוחם מילואים נפצע באורח קשה מירי מחבלים. לוחמי הגדוד שלו הגיעו אליהם בהמשך וחיסלו את חלקם.
אחרי נסיעה של כשבע דקות ממעבר 104 (אזור התעשייה ניצני השלום) הגענו לנקודה הראשונה. ממש לב המחנה. ראינו בית ספר השייך לאונר"א, ו-30 מטר ממנו התגלו מטענים. השימוש באמצעי לחימה ליד מבנים אזרחיים חוזר גם כאן. גם גנים, מסגדים, בתי חולים ובתי ספר. "בכל המרחב פה שהרוס היו מטענים, לצד עמדות הירי שנפרסו בצידי הדרך", מסביר סגן-אלוף קרס.
התלוויתי לגדודי המילואים 941 ו-420 השייכים לחטיבה 646 ולאוגדה 99, שרובה נמצאת בעזה. סגן-אלוף רותם, מפקד גדוד 420, מספר על היתקלות במחנה עם עשרה מחבלים: "היא הייתה מטווח קרוב. הרגנו שלושה, אחד נפצע ושישה ברחו. שלחנו כמה מחלקות לסרוק בתים. אחת מהן נכנסה לבית שהיו בו שתי נשים וחמישה ילדים קטנים. הכוח אמר להם שלום והמשיך לסרוק למעלה, ואז אחת הנשים החלה לצעוק. מיד הבנו שיש כאן משהו. מצאנו בעליית הגג את ששת המחבלים. הם נכנעו מיד. בחדר ליד מצאנו ארבעה נשקים. זו מלחמה. מלבד טנקים, אנחנו עובדים כאן עם כל מה שצה"ל עובד איתו בעזה. חיל אוויר, הנדסה, די-9, עוקץ, יחידות מיוחדות".
המשכנו עם הכוח קדימה. באחת הסמטאות האש עוד בוערת, שורפת את מה שנשאר מאחת הציליות שהוצבו מעל גגות הבניינים. "על מנת להקשות עלינו לזהות אותם עם כלי הטייס והרחפנים התוקפים, הם מציבים סככות וציליות כדי שלא יראו את הסמטאות", מסביר אחד הלוחמים.
2 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בטול כרם - מבצע מעצרים
פעילות כוחות צה"ל בטול כרם - מבצע מעצרים
פעילות כוחות צה"ל בטול כרם
(צילום: דובר צה"ל )
הסכנה המוחשית פה היא במה שלא נראה לעין במבט ראשון: המטענים. "עד עכשיו חשפנו כאן כמעט אלף מטענים", אומר סא"ל קרס, "זה כמעט מטען או מעבדת מטענים בכל איתור ובכל בית. הם מטמינים את המטענים בתוך הצירים".
צה"ל מפיק לקחים מאירועי המטענים האחרונים ופועל בצורה איטית ואגרסיבית מול האיום. תחילה נכנס הדי-9 וממש מרים את הכבישים באוויר. "יש פה הרבה כוחות ויש לנו זמן", מסביר סא"ל קרס.
הגענו לנקודה נוספת בעומק המחנה. באחת החניות אני מזהה את לוחמי גדוד 941 מנסים לפרוץ עוד חנות לצורך סריקה. מי שאוחז בכלים ומנהל את הפריצה הוא לוחם בשם מוטי, פורץ דלתות במקצועו, שבלב טול כרם מתרגל את המקצוע. "יש לי עסק בשם 'רזלוק' בירושלים והסביבה, ומאז המלחמה אני לא נמצא בו", הוא מספר, "במשך יותר מ-100 יום שאני פה פתחתי אלפי דלתות. אני עם הציוד שלי, אחרת אי-אפשר. יש פה דלתות של בתים, דלתות ברזל של חנויות".
בזמן השיחה שלנו מתחיל ירי של הכוח לעבר חמושים. בדרך חזרה לג'יפ פגשנו את אלון כתריאל, לוחם בחפ"ק של סא"ל קרס, איש אבטחה במקצועו שדואג באזרחות לביטחונו של הזמר אייל גולן. "אני פה 90 יום, בבית השארתי אישה ושני ילדים", הוא אומר, "האווירה בגדוד מיוחדת, כולם כאן יחד ומרגישים את עם ישראל. את אייל הבאתי לגדוד שיעשה קצת שמח". העיר טול כרם הפכה אלימה בשנים האחרונות. מודל מחנה ג'נין אומץ במקומות אחרים כמו טול כרם, נור א-שמס ועקבת ג'בר. המבנה של "גדוד מחנה" הועתק למקומות אחרים, המחבלים שיפרו עמדות והגבירו אש. המצב חייב את צה"ל לשנות גישה ולעבוד עמוק יותר, כדי לקלף את הטרור מהמחנה. האלוף יהודה פוקס מנהל מדיניות תקיפה עם אלפי עצורים וחשיפת מצבורי אמל"ח. במקביל עולה השאלה איך נוצר אוקיינוס הנשקים הזה, שבע דקות מלב הארץ.
פורסם לראשונה: 00:00, 22.01.24