50 נשים מכוחות הביטחון נפלו מאז 7 באוקטובר – כמות שלא ידעה המדינה מאז מלחמת השחרור, אז נלחמו נשים וגברים כתף אל כתף. בעקבות המצב המצער והייחודי, פורום דבורה, עמותה שמובילות נשים בכירות יוצאות מערכת הביטחון, פנה לאקדמיה ללשון העברית כדי לבחון את צורת הנקבה לחלל.
1 צפייה בגלריה
הלווייתה של סמלת ליה בן נון ז"ל
הלווייתה של סמלת ליה בן נון ז"ל
לוחמות צה"ל. ארכיון
(צילום: יאיר שגיא)
בחשיבה משותפת של מערך הנפגעים באגף כוח האדם בצה"ל, פורום דבורה והאקדמיה ללשון העברית התקבלה ההחלטה שבאופן רשמי צורת הנקבה בסמיכות תהיה חַלְלַת צה"ל ובנפרד חָלָל–חֲלָלָה, על דרך חָכָם–חֲכָמָה; ברבים חַלְלוֹת צה"ל ובנפרד חֲלָלוֹת. יצוין שאין קשר למילים חָלָל וחֲלָלָה במשמעות בן או בת של כהן מנישואים אסורים.
רונית גדיש, ראשת המזכירות המדעית של האקדמיה ללשון העברית, הסבירה שהצורה שנקבעה היא "הצורה המתבקשת מבחינת הדוברים ומבחינה לשונית. הצורה הזאת (ולא חֲלֶלֶת) נקבעה אף על פי שלמילים חָלָל וחֲלָלָה יש גם משמעות של בן או בת של כהן מנישואים אסורים, אלא שמדובר בשורש שונה, חל"ל, שמשמעו הפוך מן קד"ש. כמו שאין מתבלבלים בצורת הזכר, כך אין לחשוש שיהיה בלבול בצורת הנקבה".
אל"ם (במיל') מאיה הלר, יו"ר הוועד המנהל של פורום דבורה, אמרה: "ריבוי הנופלות העלה את הצורך בקביעת מינוח שיכבד את זכרן. פורום דבורה מודה לצה"ל ולאקדמיה ללשון העברית על שיתוף הפעולה שהביא לפתרון מכבד".
פורסם לראשונה: 00:00, 22.01.24