אפילו "הקבוצה", בכירים לשעבר בכוחות הביטחון מירדן וישראל, שנהגה להתכנס פעמיים-שלוש בשנה בבתי מלון בנתניה ובים המלח הירדני, הקפיאה את המפגשים בעקבות אירועי 7 באוקטובר. עד עכשיו, במשך יותר מעשר שנים, הם קיימו דיונים ושיחות מרתוניות שעיקריהם הועברו, בדוח מפורט, להנהגות בעמאן ובירושלים. זאת ה"קבוצה" שעליה סומכים בשתי המדינות. המלך עבדאללה ידע לסמוך עליהם בהצגת בעיות דחופות. בירושלים נעזרו בהמלצות מקביליהם הישראלים.
אחרי 7 באוקטובר היחסים בין שתי המדינות הידרדרו במהירות מבהילה. זאת המפולת הקשה והכואבת ביותר לישראל עם מדינה מהעולם הערבי. ראש הממשלה בנימין נתניהו מתאפק בזמן ששרי הימין לא מפסיקים להעלות הצעות פתרון בריוניות. המלך עבדאללה חושד שנתניהו זומם להעניק ליורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אחיזה במסגד אל-אקצא בירושלים. כך תוכל סעודיה להוסיף את ה"חארם" השלישי לרשימת המקומות הקדושים בריבונותה, אחרי הערים מכה ואל-מדינה.
3 צפייה בגלריה
yk13769918
yk13769918
"100 ימים של גבורה". הפגנת תמיכה בפלסטינים בעמאן
(צילום: JEHAD SHELBAK, רויטרס)
ישראל חסכה לירדן את ההתפלפלות סביב גירוש שגריר ישראל בעמאן, רוגל רחמן, כשיזמה את החזרתו לירושלים בתואנה (המוצדקת) שמסוכן לעובדי השגרירות הישראלים להישאר בממלכה. במקביל הוחזר, ולא בפעם הראשונה, השגריר הירדני רסאן אלמג'אלי. רמז עבה למערכת היחסים המקרטעת ניתן היה למצוא באי-הזמנת נשיא המדינה, יצחק הרצוג, לחתונת יורש העצר הירדני עם בחירת ליבו מסעודיה. הרצוג הקדים ושלח מתנה יקרה, מיוחדת, וההזמנה בוששה להגיע.
וראניה היפהפיה, מלכת ירדן, הייתה הראשונה לפתוח פה גדול נגד ישראל, גם בגלל שורשיה הפלסטיניים. בשני ראיונות לרשת CNN המלכה לא היססה לגנות רק את ישראל, וכאבה את כאבם של התינוקות והילדים מעזה, בלי להזכיר אפילו פעם אחת את הטבח הנורא בתושבי יישובי העוטף. ראניה התעלמה ממעשי הרצח, האונס וההתעללות ומחטיפת האזרחים, ביניהם ילדים ותינוקות. ישראלים מזועזעים מיהרו לשלוח אליה עותק של סרטון הזוועות. גם זה לא עזר. בראיון השני המלכה אמנם מיתנה את ההאשמות כלפי ישראל, ובכל זאת הבהירה ש"הנשיא ביידן לא ראה במו עיניו את הדברים הקשים שקרו בישראל, לטענתו".
3 צפייה בגלריה
yk13769967
yk13769967
המלך עבדאללה. הידק קשרים עם הרשות
((צילום: רויטרס))
אחרי המלכה הגיע תור המלך עבדאללה. אחרי שדאג להדק את הקשרים ההדוקים ממילא עם לשכת אבו מאזן ברמאללה, המלך קפץ לארמון הנשיאות במצרים להתייעץ עם הנשיא א-סיסי. המלך שיגר, בחסות ישראלית ובהיתר מיוחד של צה"ל, שלושה מטוסי סיוע הומניטרי לרצועת עזה כדי להצניח את מוצרי המזון והתרופות מהאוויר הישר לבית החולים הירדני בלב הרצועה. את המטוס האחרון שנחת ברפיח המצרית עם תיבות הסיוע הטיסה הנסיכה סלמה, בתו הצעירה של המלך עבדאללה.
את הטון הצורב, הנוקב, הארסי, מגביר סגן ראש הממשלה ושר החוץ הירדני איימן ספדי. בן העדה הדרוזית, בן 62, רווק חד לשון, ערמומי ופיקח, שכיהן בראשית הדרך ככתב העיתון "אל־חיאת" בעמאן, ערך את "ג'ורדן טיימס" באנגלית, שימש כיועצו הבכיר של הנסיך חסן, דודו של המלך, קפץ למפרץ לארבע שנים של ייעוצים פוליטיים, וחזר כדי להתמנות לשר החוץ. ספדי הוא השר הוותיק ביותר בממשלה, וידוע כאיש סודותיו הפוליטיים הגדולים של המלך עבדאללה.
כבר שנים ארוכות, עשור לפחות, אין כימיה בין המלך עבדאללה לראש הממשלה נתניהו. ישראל הפסיקה להתייחס לירדן כאל "אחותנו הקטנה" כמו שהיה נהוג בעידן ראש הממשלה יצחק רבין. עם זאת, חשוב לציין שירדן ממשיכה להגן על הגבול הארוך ביותר של ישראל, וישראל ממשיכה להעניק מי שתייה וחקלאות לתושבי ירדן.
3 צפייה בגלריה
איימן א-ספדי
איימן א-ספדי
איימן ספדי. ניסה להלהיט את הרוחות בהאג נגד ישראל
(צילום: JOHN THYS / AFP)
אלא שהפרות הסדר הירדניות כבר עולות על העצבים המתוחים בצד הישראלי, מה גם ששר החוץ ספדי ניסה להלהיט את הרוחות בבית הדין הבינלאומי בהאג, והמליץ על צירופה של ירדן לעדי התביעה נגד ישראל.
חשוב גם להזכיר שאין קשרים ואין סיוע כלכלי מסעודיה לממלכה השקועה במשבר כלכלי חמור מהרגיל. יורש העצר הסעודי, שהואשם בממלכה בניסיון לחולל הפיכה נגד המלך עבדאללה ולהעלות במקומו את אחיו הצעיר, הנסיך חמזה, נמנע מלהגיע אפילו לאירוסי בת המיליונר הסעודי ליורש העצר הירדני, והסתפק במכתב ברכה לקוני. לפי ירדנים בכירים, ישראל "לא מפריעה" למזימותיו של בן סלמאן.
עכשיו מבהיר שר החוץ ספדי שאין מה לדבר או לפנטז על העברת תושבי עזה לירדן או למצרים. "עזה היא מולדתם", הוא קובע, "וכך היא תישאר". במילים חריפות הוא גם מזהיר את ישראל "לא לגרור את המזרח התיכון למלחמה", וקורא לקהילה הבינלאומית להתגייס אל מול "התוקפנות הישראלית". ועל רקע ההפגנות הסוערות בעמאן ובערים נוספות, הישראלים נדרשים להתרחק מהממלכה, כי אין מי שיוכל לערוב לביטחונם.
פורסם לראשונה: 00:00, 23.01.24