הלחימה ברצועת עזה מובילה לגידול במוטיבציה להתגייס לשירות קרבי שלא זכור בצבא. זאת אחרי שנים של שקט ביטחוני יחסי שגרם לדעיכה ברצון לשרת כלוחמים - ויותר להתקבל ליחידות טכנולוגיות.
באכ"א הפסיקו בעשור הקודם את הנוהג בבדיקת המוטיבציה לקרבי בקרב מלש"בים, שהתקבעה סביב 67% מקרב בני הגיוס (חילונים ודתיים). במחזור נובמבר האחרון לא התקשו קציני המיון למלא את השורות בגדודים השונים בשל הקרבה לפרוץ המלחמה. בגיוס חודש מרץ, שיחל בעוד כחודש, כבר נרשמת אינפלציה חיובית, ובעיקר לחיל שמחסל את מרבית המחבלים מהקרקע - השריון.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד חאן יונס רצועת עזה
כוחות צה"ל ליד חאן יונס רצועת עזה
טנק ליד חאן יונס
(צילום: EPA /ATEF SAFADI)
מאות מלש"בים שמיועדים לשירות קרבי וסימנו את השירות בטנקי מרכבה סימן 4 כעדיפות ראשונה בשאלוני הרצון, התבשרו כי לא יהיה להם מקום בגלל הביקוש העודף. בהחלטה יוצאת דופן שהתקבלה במיט"ב התאפשר להם, לבקשתם, לדחות את הגיוס למחזור הגיוס הבא, כדי לשרת כטנקיסטים.
ערב המלחמה, ואחרי שנים שנויות במחלוקת, צה"ל הסתפק בפלוגת לוחמות שריון אחת ומוקטנת, תחת גדוד קרקל. כעת, לאחר שאלו הוכיחו את יכולתן בבוקר 7 באוקטובר, כשזינקו לגזרת כרם שלום עם טנקים מגבול מצרים, גם שילוב הלוחמות בשריון יתרחב.
תיעוד מכוונת הטנק: לוחמי גדוד 77 בשריון מחסלים מחבלי חמאס ביממה הראשונה של הלחימה
(צילום: דובר צה"ל )

הביקוש הגבוה לחיל פוגש גם צורך גובר. צה"ל העדיף בתמרון לעבוד לאט יותר כדי לסכן פחות לוחמים תחת המוטו "ביטחון כוחותינו קודם למהירות הפעולה". בהתאם, את ההובלה של צוותי הקרב הגדודיים הובילו כמעט בכל צעד הטנקים ולוחמי ההנדסה על D9, מערך שבעצמו יגדל השנה בשליש.
בשל הגידול בצורך בטנקים ובביקוש המלש"בים, יוקמו פלוגות שריון סדירות חדשות כבר בחודשים הקרובים, על בסיס מסגרות מילואים קיימות ביחידות סדירות. לדוגמה: פלוגות וגדודי מילואים של חטיבות שריון סדירות כ-401 ו-460 יוסבו לגרסה סדירה וקבועה - שזמינה יותר ללחימה. מטרת המהלך היא לייצר כבר במחצית השנייה של 2024, שגם בה, לפי הערכות בצבא, תימשך הלחימה לפחות ברצועת עזה, אורך נשימה למילואימניקים.
באכ"א נערכים גם לחזרה לשירות של שלוש שנים עבור בנים ולא שנתיים ושמונה חודשים כיום, לכל הפחות בתפקידים קרביים, בשל המשך הלחימה הצפוי.
פורסם לראשונה: 00:00, 26.01.24