בקיץ 2020 היה קובי יעקבי קצין בדרגת ניצב-משנה, מפקד תחנת מוריה בירושלים. זו תחנה בסדר גודל של מרחב החולשת על חצייה הדרומי של העיר ובתחומה נמצאים מוסדות הממשל הסמליים של ישראל: משכן הכנסת, בית המשפט העליון ומעון ראש הממשלה בבלפור. אלו היו ימיה הראשונים של המחאה מחוץ לבית ראש הממשלה נתניהו בעקבות כתבי האישום שהוגשו נגדו, ומי שהובילו אותה אז היו בעיקר אנשים מבוגרים, בהם תושב יבנה בשם אמיר השכל, תת-אלוף במיל' מחיל האוויר.
התחילה אז מסורת של טקסי קבלת שבת מחוץ למעון עם נאומים ושירה בציבור של כמה עשרות משתתפים, ומשום מה במשטרה לא אהבו את זה. בעצם אולי היה זה אחד מתושבי המעון שלא אהב את ההתכנסות, ודאג שגם במשטרה יידעו שמה שקורה על המדרכה בחוץ אינו לרוחה של המשפחה המלכותית. את אותו ערב שישי של 26 ביוני סיים השכל במעצר בתחנת מוריה של יעקבי. מעצרו הוביל להפיכת ההפגנות בבלפור לאירוע מחאה מתמשך של עשרות ומאות אלפים מדי שבוע.
1 צפייה בגלריה
 קובי יעקבי ו איתמר בן גביר
 קובי יעקבי ו איתמר בן גביר
ניצב קובי יעקבי והשר איתמר בן גביר
(צילום: שב״ס, אלכס קולומויסקי)
כבר אז היו מי שטענו שיעקבי מחובר מדי לפוליטיקה, עוד מתקופתו כקצין מטה במשרד לביטחון הפנים, וכי הוא פועל מתוך רצון לרצות את הדרג הפוליטי. יעקבי, מצידו, התקומם וטען כי הוא פועל אך ורק משיקולים מקצועיים. אני יודע שהוא לקח את הדברים ללב, הייתי אחד העיתונאים ששמעו את זה ישירות ממנו.
עברו פחות מארבע שנים מאז. בתקופה הזו הוא התקדם לא רע. במאי 2022 קיבל דרגת תת-ניצב ומונה למפקד מרחב ציון במחוז ירושלים. זה מרחב עצום שאחראי על מערב העיר, ובנוסף על שטח המועצה מטה יהודה והעיר בית שמש - תפקיד שדורש התמקצעות והכרה ברזולוציה נמוכה של השטח, כדי שמבצעו יוכל לקבל החלטות משמעותיות ולהוביל תהליכי שיפור מקצועיים. אחרי בקושי תשעה חודשים, שלף אותו השר החדש לביטחון לאומי איתמר בן גביר מהשטח ומינה אותו למזכירו הביטחוני. שלושה חודשים חלפו והוא קודם גם בדרגה; שנה אחרי שקיבל תת-ניצב הוא כבר ענד דרגות של ניצב.
כל אלו עובדות. יכול להיות שיעקבי הוא מזן הקצינים הפנומנליים שמטביעים חותם נדיר בכל תפקיד ונבעטים למעלה כמו מטאורים. דבר אחד בטוח, יעקבי הוא פנומן בתחום הקידום בסולם הדרגות והתפקידים. כתבי משטרה שעוקבים מקרוב אחר הנעשה במשרד לביטחון לאומי טוענים שיעקבי מקורב מאוד לאיילה בן גביר, אשתו של השר, ולא רק אליה - גם ליד ימינו, חנמאל דורפמן. קצין משטרה שטוענים נגדו טענות מהסוג הזה, או שיש לו אויבים מבפנים שמקנאים בקידומו המהיר, או שבאמת העשן שהוא משאיר אחריו מעיד על אש.
עודד שלוםעודד שלוםבאדיבות הוצאת ידיעות ספרים
פחות משנה עברה, ויעקבי הוא עכשיו מ"מ נציב שירות בתי הסוהר, במקום הנציבה קטי פרי - שבן גביר התעקש לא להאריך את תפקידה, אף שבנימין נתניהו התחייב לא לבצע שינויים בתפקידי מפתח כל עוד נמשכת המלחמה. והנה, יעקבי רק נכנס לתפקיד, וכבר מצהיר שהוא בא להוביל את מדיניות השר. הוא נפטר מהדובר יוני חפץ, שמזוהה עם הנציבה הפורשת פרי שאמרה על בן גביר שהתנהגותו "ילדותית", ומקדם את גונדר אריק יעקב, שהיה מפקד מחוז צפון בזמן מחדל בריחת האסירים בכלא גלבוע, שוועדת הבדיקה שמונתה כתבה עליו שכשל "במישרין ובעקיפין" במילוי תפקידו. יעקבי גם הספיק לכנס את סגל הפיקוד הבכיר של שב"ס ולהציג בפני הפורום את המהפכה שהוא מתכנן לבצע בארגון "על פי מדיניות השר".
זה כבר באמת פנומנלי. ליעקבי אין שמץ של ניסיון בארגון הכליאה הלאומי של ישראל, הוא מעולם לא כיהן בו באף תפקיד, אבל כבר יש לו תוכנית מקיפה והיא כוללת הרעה בתנאי האסירים הביטחוניים - כמו שבן גביר רוצה וחולם לבצע. לבן גביר לא הספיקו הסנקציות המגוחכות על הפיתות, הוא רוצה הרבה מעבר לזה. גם אם זה בניגוד לעמדת שב"כ שמתריע שפגיעה באסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל יכולה להבעיר את הגדה, את בן גביר זה לא מעניין. בשביל זה יש את יעקבי.
  • עודד שלום הוא עיתונאי "ידיעות אחרונות"
פורסם לראשונה: 00:00, 28.01.24