לא רק צה"ל מגביר את רמת המוכנות למלחמה על מלא עם חיזבאללה בצפון: גם הגורמים האזרחיים נערכים להתפתחות שתשנה את המציאות באזור. שר הביטחון יואב גלנט כינס אתמול (חמישי) את ועדת המל"ח (משק לשעת חירום) העליונה, שקיימה תרגיל מוכנות של העורף לתרחיש של מלחמה בזירה הצפונית, כולל אפשרות לקשיים באספקת החשמל והאנרגיה, שינוע מזון ופינוי חולים מורכבים לבתי החולים. בנוסף, גלנט הורה לפיקוד העורף להכין קמפיין הסברה לאזרחים כיצד להיערך למלחמה ולהביא אותו לאישורו. המלחמה, בכל מקרה, תהיה שונה בתכלית מזו מול חמאס בעזה וגם ביחס למלחמת לבנון השנייה.
לאחרונה פורסם כאן כי פיקוד העורף מתלבט אם לצאת בקמפיין על מנת לתאם ציפיות עם הציבור בנוגע להשלכות של מלחמה מול חיזבאללה על העורף. מקבלי ההחלטות מבינים שמהלך כזה אמנם יגביר את המודעות, אך גם יזרע פאניקה שתשחק לידיו של נסראללה. ההחלטה של גלנט: לפתוח בהכנות, אך לבצע אותן באופן מושכל. זה כמובן לא פשוט כמו שזה נשמע, אך לא נראה שיש ברירה אחרת על מנת לייצר מוכנות אפקטיבית לקראת מציאות אחרת לגמרי ברוב רחבי הארץ.
1 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בתרגיל  של ועדת המשק לשעת חירום לתרחיש מלחמה בזירת הצפון
שר הביטחון יואב גלנט בתרגיל  של ועדת המשק לשעת חירום לתרחיש מלחמה בזירת הצפון
השר גלנט בתרגיל לתרחיש מלחמה בצפון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
התרגיל הנוכחי, שנקבע מראש כחלק מסדרת תרגילים שהתקיימו בחודשים האחרונים, בוצע בהובלת רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון. בין המשתתפים היו שר התקשורת, שר הפנים, שר הבריאות, מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, ראש רח"ל (רשות החירום הלאומית) יורם לרדו, מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, נציגי משרדי הממשלה השונים, מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא, יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, נציגי הערים הנבחרות וכמובן נציגים מארגוני הביטחון.
הסיבה לכך שכל הבכירים הללו השתתפו בתרגיל ברורה: פגיעה באנרגיה היא פגיעה במרכז העצבים הלאומי, ולא רק ברמה המקומית. ההתפתחויות בחזית הצפונית מלמדות על כך כבר עכשיו, כשהמצב על סף מלחמה: הירי של חיזבאללה לקריית שמונה הביא להפסקת חשמל שם. כך זה עלול להיראות גם במלחמה. בישראל נוהגים בזהירות בכל הנוגע לתקיפת תשתיות בלבנון, כדי לא לפגוע בלגיטימציה הבינלאומית, אבל ספק אם המצב יכול להישאר כך אם חלילה תישאר בחשכה. בכל מקרה, גורמים במשק החשמל אמרו שבתרחיש של מלחמה כוללת, חיזבאללה ינסה לפגוע באתרי חשמל ולגרום להפסקות ממושכות.
"חיזבאללה עלה חצי קליק", אמר השר גלנט על האירועים האחרונים, בהם הירי של ארגון הטרור הלבנוני לעבר יישובים והפגיעה בפיקוד הצפון, "אנחנו עלינו מדרגה אחת, אבל זאת מדרגה אחת מתוך עשר. אנחנו יכולים לתקוף לא ב-20 ק"מ אלא גם ב-50 ק"מ, וגם בביירות וגם בכל מקום אחר. יש עוד עוצמה חזקה מאוד לצה"ל, מאוד-מאוד משמעותית".
אחד הביטויים לכך הוא חיסול מפקד מרכזי בכוח רדואן, עלי מוחמד א-דבס, יחד עם סגנו ופעיל נוסף של הארגון, במסגרת תקיפה חריגה בא-נבטיה שבדרום לבנון. מצה"ל נמסר כי א-דבס היה בין מכוויני הפיגוע בצומת מגידו בחודש מארס אשתקד, שבו צעיר ישראלי נפצע קשה והתעוור לאחר שמחבל הצליח לחדור לעומק השטח.
גלנט, במה שנשמע כמו תקליט שנשרט במתכוון, חזר על האמירה לפיה אין לישראל עניין במלחמה אך חובה להתכונן אליה. "למטוסים שטסים ברגעים אלה מעל שמי לבנון יש מטרות", אמר השר, "והם יודעים לשנות את התקיפה ממקום למקום. במקרה של מלחמה המחירים למדינת ישראל הם כבדים, אך קטסטרופליים עבור לבנון וחיזבאללה. רצוי שננקוט בתובנה הרומאית הישנה שאומרת: 'הרוצה בשלום ייכון למלחמה'".
לצד האיומים כלפי נסראללה, תושבי לבנון וגם האייתוללות באיראן, המסר הוא גם לאזרחי ישראל והרשויות המקומיות: לא צריך לבטל את כל התוכניות, אבל חשוב להפנים כי המצב רגיש ונפיץ מאוד. את התחקירים בשאלה איפה היו הממשלות בשנים האחרונות בנושאים כגון המיגון נשמור ליום שאחרי: חיזבאללה גם ככה מעודכן לא רע במה שקורה אצלנו.
פורסם לראשונה: 00:00, 16.02.24