סוגיית העלייה להר הבית ברמדאן היא עניין נפיץ בכל שנה מחדש, והשנה בצל המלחמה יותר מתמיד: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דורש לאסור על עליית ערבים מיהודה ושומרון להר הבית במהלך חודש הרמדאן, וכן להגביל עליית ערבים אזרחי ישראל לגיל 70 ומעלה. היום (ראשון) יתקיים דיון ביטחוני על היערכות ישראל לחודש הרמדאן בצל המלחמה ברצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
yk13803929
yk13803929
תפילות בהר הבית. לא סתם בחמאס קראו למתקפה של 7 באוקטובר "מבול אל-אקצא"
(צילום: ALAA BADARNEH)
"אסור לאפשר בשום אופן כניסה של תושבים מהרשות הפלסטינית לשטח ישראל", אמר בן גביר. "לא יכול להיות שנשים חטופות נאנסות בעזה, וישראל תאפשר חגיגת ניצחון של החמאס בהר הבית. העמדות של חלק מגורמי הביטחון הממליצות לאשר כניסה מסיבית של תושבי הרש"פ להר הבית מלמדות שהם לא למדו דבר מ-7 באוקטובר".
עמדתו של בן גביר מנוגדת לעמדת מערכת הביטחון. "אני ממליץ לאותם גורמי ביטחון להציץ בסקרים שנערכו ברשות הפלסטינית, שם יגלו את התמיכה האדירה בטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר", אמר בן גביר. "אני אתנגד בתוקף לכניסת תושבי רש"פ לישראל ואני מקווה שכך ינהגו יתר חבריי לקבינט המורחב, שרק בו צריכה להתקבל ההחלטה ולא בפורום מצומצם שהגם שאני נכלל בו - לא משקף את הדעות של כלל חברי הקבינט".
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
"ממליץ לאותם גורמי ביטחון להציץ בסקרים שנערכו ברש"פ, שם יגלו את התמיכה האדירה בטבח של חמאס". בן גביר
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
מקורביו של בן גביר טוענים כי הדיון היום ייערך בפורום "בלתי שוויוני": מצד אחד פורום קבינט המלחמה, ובו נתניהו, גלנט, דרמר, גנץ ואיזנקוט, ומולו רק שלושה: בן גביר, ישראל כץ ויריב לוין. בן גביר דורש כי ההכרעה תהיה בקבינט המורחב ולא בפורום שדן בהיערכות או בקבינט המלחמה. בעוצמה יהודית מעריכים כי נתניהו ייענה ללחץ של בן גביר ויעביר את קבלת ההחלטה הסופית לקבינט המורחב.
השר בן גביר, כאמור, מתנגד באופן מוחלט לכניסת פלסטינים להר הבית במהלך הרמדאן. במשטרה מציעים להגביל את הכניסה לפלסטינים לאזור גיל 60 ומעלה, ואילו עמדת מערכת הביטחון היא כי יש להגביל את העלייה מגיל 55 ומעלה. לגבי ערביי ישראל, בן גביר דורש להגביל את רובם של ערביי ישראל ולאפשר רק מגיל 70 ומעלה לעלות להר הבית. המשטרה מציעה לאפשר את הכניסה מגיל 50 ומעלה, ואילו במערכת הביטחון מציעים שלא להגביל בכלל את עליית ערביי ישראל להר הבית.
העיסוק בסוגיית העלייה להר הבית ברמדאן נפיץ השנה במיוחד. צריך לזכור כי בחמאס מכנים את טבח 7 באוקטובר בשם "מבול אל-אקצא", ולא סתם. חמאס רוצה לחבר למאבק את העניין הדתי-קיצוני ולגרום לאיחוד ולריבוי זירות. מתחילת המלחמה מנסה חמאס "להדליק" את גזרת יהודה ושומרון ודרכה את ערביי ישראל.
ההיערכות הנרחבת של צה"ל ביהודה ושומרון והפגיעה בסאלח אל-עארורי, מי שנחשב לאבי הטרור החמאסי בגדה, פגעו קשות בניסיונות הללו. לכך יש להוסיף את המידע המודיעיני של שב"כ שנאסף באופן עמוק ביהודה ושומרון ומביא לסיכולי פיגועים רבים.
בשונה מחודשי רמדאן קודמים, בפיקוד המרכז נמצאים אחרי מספר חודשים של פעילות עצימה מאוד בגדה. הרבה מאוד מבוקשים נמצאים במעצר וחלק גדול גם חוסל. מאידך יש לציין כי ישנם מאות אסירים ביטחוניים ששוחררו במסגרת עסקת החטופים האחרונה, ונמצאים ביהודה ושומרון. החשש הוא שהם יופעלו בדרך כזו או אחרת על ידי חמאס. רק לפני מספר ימים נעצרה פלסטינית לאחר שניסתה לחדור לישראל באופן בלתי חוקי, ולאחר בירור נודע כי היא שוחררה בעסקת החטופים האחרונה.
תיעוד מפעילות כוחות הביטחון ביהודה ושומרון
(צילום: דובר צה"ל)

למערכת השיקולים יש להוסיף גם את העולם הערבי. אם לא תתאפשר כניסה לישראל ולתפילה בהר הבית, הדבר עלול לייצר תסיסה נגד ישראל בעולם הערבי שעלולה גם היא להשפיע על הפלסטינים בגדה. החשש הוא שבסופו של דבר מניעת חופש הדת עלולה לייצר מצב שבו יתרחשו עשרות אם לא מאות הפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון.
במערכת הביטחון חוששים שדווקא ברמדאן יצליח חמאס ללכד בין הזירות נגד ישראל, אחרי ארבעה חודשים שבהם ספג מהלומות קשות מצה"ל בעזה ונחלש מאוד גם במעמדו בעולם הערבי. עד כה גם הרחוב הערבי-ישראלי שמר על שקט, אך גורמי ביטחון מתריעים כי סוגיית הדת והר הבית מאחדת בכל שנה את כל הערבים - ולכן יש לנקוט פעולות נבונות שימשיכו בבידוד הרצועה מבלי שהאלימות תתפרץ גם בגזרות נוספות ובטח בתקופה הנפיצה בשנה, שהפעם תצטלב גם עם מלחמה.
"צריך לזכור שאנחנו בזמן מלחמה, והפלסטינים מוסתים בטלוויזיה כל הזמן", אומרים בסביבת השר בן גביר. "אם חלילה רק אחוז קטן מהנכנסים יחליט לבצע פיגוע, יהיה שם מרחץ דמים. אנחנו אומרים: בואו נמנע את זה מראש".
פורסם לראשונה: 00:00, 18.02.24