אחרי חשיפת ynet ו-"ידיעות אחרונות" על הודעת רשת ישרוטל למאות מפונים מהצפון כי יידרשו לעזוב את המלונות שבהם הם גרים בארבעת החודשים האחרונים ולעבור למלונות אחרים, כעת מתברר כי המדינה יכולה למנוע את עקירת התושבים למקום מגורים זמני נוסף, ולהורות על הארכת החוזה עם רשת ישרוטל. עם זאת, עד כה המדינה לא עשתה זאת, ובמשרד התיירות מתייצבים לצד המלונות - על גבם של המפונים.
מהסכם ההתקשרות עם המלונות שהגיע לידי ynet עולה כי המדינה דאגה להבטיח שעל אף ההודעה על תום תקופת ההסכם, ביכולתה להאריך אותו באופן חד-צדדי לתקופות נוספות.
מחברת ישרוטל נמסר בתגובה כי הרשת תכבד כל הסכם שחתמה עליו, וממשרד התיירות נמסר: “מימון הפינויים הוא מכוח החלטת ממשלה, ומשרד התיירות הוא גורם מבצע. אנו פועלים לאורך תקופה מול משרדי הממשלה הרלוונטים לקבלת לוחות זמנים להחזרת התושבים, כדי להעניק ודאות הן להם והן למלונאים”.
2 צפייה בגלריה
ילדי קיבוץ ניר עוז מחכים לחבריהם שצפויים להשתחרר משבי החמאס במלון באילת
ילדי קיבוץ ניר עוז מחכים לחבריהם שצפויים להשתחרר משבי החמאס במלון באילת
מפונים במלון באילת
(צילום: לירן תמרי)
“המדינה היא זו ששלחה אותנו למלונות ברחבי הארץ הרחק מהבתים שלנו, ולא ניתן לאף גורם עסקי לעקור אותנו שוב מהבתים הזמניים שבהם נמצאים תושבינו”, הבהיר אמש ראש העיר קריית שמונה, אביחי שטרן. הוא ביקש מתושבי העיר לא להתייחס לשום הודעה או דרישה שלא מגובה בחוק ומנוגדת להסכמים עליהם חתמה המדינה מול בתי המלון. דובר העירייה דורון שנפר סיפר כי שוחח עם גורמים בכירים במשרד התיירות, ואלו הבטיחו לו כי הפינוי יוארך: “אף אחד לא יוציא את התושבים מהמקומות שהפכו עבורם לבתים זמניים”.
בתוך כך, בממשלה מסרבים להעניק לעשרות אלפי עקורי הצפון מעט ודאות ולהבטיח כי גם בחודש הבא תמשיך לעמוד מאחורי מתווה הפינוי מבתיהם. לאחר שבסוף חודש דצמבר האריכה בחודשיים בלבד את ההחלטה על מימון הפינוי של 60 אלף מתושבי יישובי קו העימות בגליל, בממשלה שוב לא מצליחים להגיע להחלטות באשר להמשך מתווה הפינוי גם בחודש הבא.
גורמים במשרד האוצר הודו כי הוקצו כ-6 מיליארד שקלים עבור המשך מימון פינוי התושבים עד לחודש יולי 2024, אך בקבינט המלחמה לא מוכנים להחליט עד מתי יישארו התושבים מחוץ לבתיהם ואין כל תוכניות פעולה באשר לעתידם.
2 צפייה בגלריה
נפילה בשכונת יובלים בקריית שמונה
נפילה בשכונת יובלים בקריית שמונה
נזק מפגיעה ישירה בבית בקריית שמונה, בסוף השבוע האחרון
(צילום: אפי שריר)
"מורטים לנו את העצבים. למה עושים לנו את זה?" שאלה אמש מרצדס מזרחי, אם לשני ילדים מקריית שמונה שנעקרה מביתה אחרי 7 באוקטובר למלון בירושלים, וכעבור כמה שבועות עברה שוב לדירה קטנה בתל אביב. כעת היא לא יודעת מה יהיה עליה ועל משפחתה בסוף השבוע הבא. "המורה של הבן שלי בבית הספר שקלט אותו אומרת שעד פורים לפחות הם יישארו כאן, שר החינוך אמר בתקשורת שעד יולי, ובחמ"ל משרד התיירות והעירייה שלנו אומרים שהמדינה תכסה את השהות שלנו כאן רק עד 29 בפברואר - אין לנו חיים ככה. אני לא חושבת על שום דבר כל היום חוץ מהשאלה של האם בעוד שבוע יזרקו אותנו מהבתים אל הרחובות מהיום למחר".
הפתרון להחזרת התושבים לגליל הולך ונמרח, והתושבים מצפים כי הממשלה תבהיר מהם תוכניותיה לעתידם. גורמים במשרד הביטחון אמרו ל-ynet כי החלטות הממשלה בנושא הארכת מתווה הפינוי הן באחריות משרד ראש הממשלה, בעוד שבמשרד רה"מ לא ידעו להסביר מתי בכוונת נתניהו להעלות את הנושא לסדר יומה של הממשלה ולהאריך את המתווה. התושבים המפונים דורשים הפעם שלא להאריך את המתווה בחודש או בחודשיים, אלא שהממשלה תבהיר שתעמוד מאחוריהם לפחות עד לחודש יולי. זאת כדי שילדיהם, שעברו טלטלה נפשית וחברתית, יזכו לפחות לסיים את שנת הלימודים בערים שאליהן נעקרו. ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, משה דוידוביץ', אמר: "בכל פעם מחדש זה מכה בתושבים העקורים שלנו. הם חשים בתוך מסכת של התעללות שאינה נגמרת מצד המדינה".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.02.24