בחיזבאללה ממשיכים להגביר את האש נגד בתי התושבים ביישובים המפונים בגבול לבנון. אתמול (חמישי) ירו חוליות הנ"ט של ארגון הטרור הלבנוני לעבר כפר יובל, מטולה, זרעית, קריית שמונה ויישובים נוספים. שלשום פגעו בבתים וביקב במושב אביבים, במפעל ובית במטולה. בצה"ל תקפו אתמול בתגובה את מקורות הירי ופגעו בכמה תשתיות טרור.
מתחילת המערכה הושמדו יותר מ-100 עמדות תצפית ומוצבים בקו הגבול ומספר רב של חוליות ירי, אך כל זה אינו די אל מול האיום הנרחב.
3 צפייה בגלריה
yk13812787
yk13812787
בית משפחת חסין שנפגע בכפר יובל. "גרים פה 17 שנה - לא מצליחים לעכל"
"בצבא אומרים כל הזמן שחיזבאללה הורחקו מהגבול אבל אנחנו רואים אותם מסתובבים במארון א-ראס", סיפר שלום ביטון, תושב אביבים. "איך הרחיקו אותם אם כל יום הם משגרים עלינו טילי נ"ט ישירים? הם עוקבים אחרינו ומנסים כל הזמן לירות ולרצוח", הוסיף בכעס.
בני משפחת חסין עזבו את ביתם שבמושב כפר יובל לפני כחמישה חודשים ומאז הגיעו אליו רק פעמים בודדות. אתמול הירי מלבנון הגיע אליו והחריב את הבית ואת כל שהיה להם. "אנחנו גרים בבית הזה כבר 17 שנה, אנחנו עצובים כל כך. לא מצליחים לעכל את שקרה", סיפר חנניה חסין.
בני המשפחה לא יכולים להגיע אל ביתם ולאמוד את נזקי חורבנו בשל הסכנה מהירי הישיר. במושב אביבים גילו אתמול כי ירי טילי הנ"ט שכוונו אליו שלשום לא פגעו רק ביקב הבוטיק המקומי אלא גם בשני בתים ובמתחם לולים שבקו הראשון ביישוב. אחד מהבתים נפגע מירי בפעם השנייה לאחר שטיל נ"ט שנורה אליו בחודש נובמבר הרס את כל הקומה השניה שבו. בעלת הבית חששה אתמול להתראיין פן ייפגע ביתה בשלישית.
3 צפייה בגלריה
פגיעת טיל נ"ט בבית משפחת איבגי שבמושב אביבים
פגיעת טיל נ"ט בבית משפחת איבגי שבמושב אביבים
פגיעת טיל נ"ט בבית במושב אביבים. "המדינה לא שומרת עלינו"
מהדף פגיעת טיל נ"ט נפגע גם ביתו של קובי ביטון, מוותיקי המושב ומבנה הלול שבבעלותו נהרס לחלוטין. "הנזק הוא עצום מבחינתי", הוא מתאר. לדבריו, "המדינה לא באמת שומרת עלינו ואנחנו מבינים שאנחנו במשחק רולטה רוסית. היישוב נראה כמו אחרי מלחמת וייטנאם ואנחנו לא רואים אופק מתי נחזור".
רעייתו ושלושת ילדיו פונו למלון ומאז אוקטובר הם היטלטלו כבר בין ארבעה מלונות מפונים. "אף אחד לא מדבר איתנו ואומר לנו מתי נחזור הביתה ואפילו הממשלה לא מוכנה להחליט אם יאריכו את מתווה הפינוי".
גם אתמול סירבו בממשלה להעניק לעשרות אלפי תושבי הצפון שנעקרו מבתיהם מעט ודאות, ולהבטיח כי גם בחודש הבא תמשיך המדינה לעמוד מאחורי מתווה הפינוי. זאת לאחר שבסוף דצמבר האריכה בחודשיים בלבד את ההחלטה על מימון הפינוי של 60 אלף מתושבי יישובי קו העימות בגליל, הממשלה שוב לא מצליחה להגיע להחלטות באשר להמשך המתווה גם בחודש הבא.
גורמים במשרד האוצר הודו כי אמנם הוקצו כשישה מיליארד שקלים עבור המשך מימון פינוי התושבים עד ליולי 2024, אך בקבינט המלחמה לא מוכנים להחליט עד מתי יישארו התושבים מחוץ לבתיהם, ובינתיים אין באופק כל תוכניות פעולה באשר לעתידם.
3 צפייה בגלריה
פגיעה הישירה של טיל הנ״ט ביקב במושב אביבים
פגיעה הישירה של טיל הנ״ט ביקב במושב אביבים
פגיעה ביקב באביבים. "אין התרעה לנ"ט, אתה שומע שריקה חזקה ואז פיצוץ"
"אנחנו בתחושה מאוד רעה. כבר עוד מעט חמישה חודשים מחוץ ליישוב", מוסיף שלום ביטון מאביבים. הוא אומר כי "אנחנו מרגישים כי אין שום תגובה צה"לית אמיתית חוץ מירי פה ושם ונסראללה הוא זה שקובע. כל דבר שהוא אומר צריך לקחת ברצינות. זו תחושה מאוד לא נעימה להסתובב ביישוב. אין שום התרעה לנ"ט, אתה שומע שריקה חזקה ואז פיצוץ. אני לא מבין לאן זה מוביל. כואב הלב, נפגעו אצלנו כבר שמונה בתים ויש הרס במרכז היישוב".
התושבים, שרבים מהם מעוניינים לעזוב את בתי המלון ולשכור דירות מרווחות יותר, חוששים להתחייב לחוזי שכירות מאחר שאינם יודעים מתי תחליט הממשלה להשיבם לבתיהם.
הם דורשים ממנה שלפחות תחליט לייצר באורח חייהם הזמני ודאות, גם אם אינה יכולה להעמיד לוח זמנים לסיום המלחמה, בכך שאלו שהתחייבו לחוזי שכירות ושילדיהם לומדים במערכות חינוך שבהן שולבו ברחבי המדינה ימשיכו לקבל את מענקי הפינוי עד סוך שנת הלימודים - גם אם יוכלו לשוב לבתיהם בחודשים הקרובים.
פורסם לראשונה: 00:00, 23.02.24