בישראל מאמינים כי לא ניתן יהיה לסיים את המלחמה עם חמאס ברצועת עזה בלי לטפל ברפיח - שם נמצא עורק החמצן העיקרי לאמצעי הלחימה המתקדמים עבור ארגון הטרור. אתמול (שבת), הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יכנס את הקבינט לאישור התוכניות המבצעיות לפעולה ברפיח, כולל פינוי האוכלוסייה האזרחית, כדי למנוע מתיחות אפשרית מול מצרים סביב סוגיית הפעילות הצפויה. יש להניח שישראל תציג לקהיר את תוכנית הפעולה המתוכננת נגד ארבעת גדודי חמאס שנותרו שם, כדי לא להפתיע את המצרים.
3 צפייה בגלריה
רפיח רצועה רצועת עזה עזתים עזתי עזתית ערבים ערבי מלחמה לחימה חרבות ברזל
רפיח רצועה רצועת עזה עזתים עזתי עזתית ערבים ערבי מלחמה לחימה חרבות ברזל
מצרים מזהירה מפעילות צבאית בדרום הרצועה בחודש הרמדאן. רפיח
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
3 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח. צריך לתאם גם את בניית המכשול
(צילום: REUTERS/Saleh Salem)
מעבר לכך, בירושלים יצטרכו לתאם עם המצרים את העבודה על המכשול התת-קרקעי שישראל רוצה להקים איתם כדי למנוע הברחות בעתיד. כל זאת אחרי איומים לפגיעה משמעותית ביחסים בין המדינות עד כדי השעיית הסכם השלום. אמש, הזהיר גורם מצרי בכיר מפני התמשכות המלחמה ברצועת עזה במהלך חודש הרמדאן. לדבריו, מצרים הבהירה בשיחות כי פעולה צבאית ישראלית ברפיח במהלך חודש הרמדאן תיצור משבר שישפיע לא רק על ישראל, אלא על האזור כולו שנמצא על סיפו של הר געש.
ברקע ההתקדמות במשא ומתן, ייתכן שהפעולה תידחה - אבל גם בדרג המדיני והצבאי ישנה תמימות דעים לגבי הצורך בביצועה. בינתיים, נמשכת הלחימה ברצועה וגובה מחיר כבד עם ההודעה על נפילתו של רס"ן אייל שומינוב, מפקד פלוגה בגבעתי. הוא נהרג מפגיעת טיל נ"ט בפשיטה על שכונת זייתון בעיר עזה. הבוקר הודיע צה"ל גם על נפילתו של סמ"ר נריה בלטה, בקרב בדרום הרצועה.
ברקע המגעים, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי נכנס אתמול שוב לעזה להערכת מצב, ואמר בדיון עם קצינים בכירים כי הלחץ הצבאי על חמאס תורם לקידום עסקת חטופים מול ארגון הטרור. "אנחנו בימים גם של משא ומתן על שחרור החטופים. לא יודע להגיד לאן זה יתפתח, יש מי שעוסק בזה, אנחנו עוסקים בלחימה. אני רוצה שתדעו דבר אחד - יש קשר בין הדברים", אמר הלוי.
3 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
המצרים הזהירו מפני פגיעה ביחסים בין המדינות. הנשיא א-סיסי
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
לדבריו, "ההישגים שלכם - עוד גדוד שאתם מפרקים, עוד תשתית תת-קרקע, עוד שכונה שמבצעים שם את השמדת התשתיות, והאוכלוסייה שמתפנה למרחבים בטוחים - כל הדברים האלה ביחד לוחצים אותנו, אני מקווה מאוד, גם להישג בעניין שחרור החטופים". לפי הרמטכ"ל, "זו מטרת מלחמה. יש לנו כוונה לעשות הרבה מאוד כדי לממש אותה, ומאמץ הלחימה הוא הפעולה הכי אפקטיבית שעוזרת למי שנושא ונותן בכל מיני מקומות על שחרור החטופים. זה המנוף שאנחנו מורידים על חמאס, ואתם מורידים אותו מצוין, צריך להמשיך ולהוריד אותו חזק, אני מקווה שנדע לתרגם אותו גם לשחרור החטופים".
ישירות לחזית הדרומית, קשורה החזית הצפונית שם צה"ל ממשיך לפגוע במפקדים של חיזבאללה. בסוף השבוע מת מפצעיו מפקד אזור מארון א-ראס. בנוסף תקפו מטוסי קרב מפקדה מבצעית הנמצאת בשימוש כוח רדואן - יחידת העילית של חיזבאללה - באזור הכפר ברעשית, ועמדות שיגור ותשתיות טרור במרחב ג'בל בלט שבדרום לבנון. כמו כן, בוצע ירי ארטילרי להסרת איום למרחב רשיא אל-פוחר. מנגד, שוגרו עשרות רקטות וטילי נ"ט ליישובי הצפון, בדגש על קריית שמונה.
השאלה המרכזית כעת היא אם נסראללה יורה על נצירת הירי, לצד הפסקת אש בחזית הדרומית - אם זו אכן תצא לפועל - וכיצד ישראל תגיב במצב זה, והאם הצעד יספיק להשבת התושבים לצפון. נכון לעכשיו, בישראל מעוניינים בהסכם ולא רק בנצירת האש - ולכן ההערכות הן שצפוי להתקדם משא ומתן גם בנושא הזה.
פורסם לראשונה: 00:00, 25.02.24