בשונה ממערכת הבחירות הקודמת בירושלים, שעסקה בשאלה מי יעמוד בראשות העיר, השאלה שמעסיקה רבים מתושבי הבירה היום היא כיצד תיראה מועצת העיר.
מעל 600 אלף בעלי זכות בחירה יוכלו לפקוד את הקלפיות של העיר הגדולה בישראל. המועצה הורכבה בחמש השנים האחרונות מ־15 נציגים חרדים, 7 נציגים מסיעת התעוררות שנותרה להיות אופוזיציה לראש העיר משה ליאון, ועוד נציגים מהבית היהודי, הליכוד, מרצ ועוד.
5 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
משה ליאון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הצבעות לבחירות לרשויות המקומיות בירושלים
(צילום: רוני גרין שאולוב, אלכס גמבורג)

בגלל ההנחה כי ליאון יישאר בתפקידו לחמש השנים הקרובות ובצל המלחמה שלוקחת את מרב תשומת הלב, נדמה כי אדישות גדולה אופפת את ירושלים בבחירות המקומיות. אולם, הציבור החרדי כמעט בכל מערכת בחירות פוקד את הקלפיות ומממש את זכות ההצבעה שלו באופן נרחב ביותר. בבחירות הקודמות, קלפיות בשכונות החרדיות כמו רוממה הגיעו ל־98 אחוזי הצבעה. השילוב בין האדישות של הציבור הכללי בירושלים וחוסר האדישות המאפיין את הציבור החרדי יכול להשיג לרשימות החרדיות לראשונה רוב במועצת העיר.
במערכת הבחירות הקודמת בשנת 2018 נבחר משה ליאון לראשות העיר אך נכשל בהכנסת נציגים מרשימתו למועצת העיר. לטובת הבחירות הקרובות הרכיב ליאון רשימה מגוונת, כאשר בחמישייה הראשונה ישנן שלוש נשים, בהן גם טלי פרידמן, יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה.
5 צפייה בגלריה
מלכה גרינבלט ואבישי כהן מהמפלגה החרדית ליברלית
מלכה גרינבלט ואבישי כהן מהמפלגה החרדית ליברלית
חרדית ממלכתית. מלכה גרינבלט ואבישי כהן
(צילום: שלו שלום)
בקרבת עו"ד יוסי חביליו שמתמודד גם כן לראשות העיר אומרים כי המטרה היא לחזור למצב שבו הרוב המתון בירושלים קובע את עתידה של העיר. "לוודא שירושלים תהיה עיר ישראלית, ולא עיר משיחית", נכתב באתר של האיחוד הירושלמי.
חביליו אמר לאחר שהצביע: "אני רץ לראשות העיר כי יש פה אמירה. אני מודע לזה שמשה ליאון מוביל ויש לו סיכוי טוב, בעיקר בגלל התמיכה של הבלוק החרדי שמצביע כאיש אחד. אני רוצה שמי שמגיע להצביע יוכל להצביע בלב שלם עם שני פתקים. מי שרוצה ירושלים ליברלית-פתוחה-ממלכתית-ישראלית - אני רוצה שתהיה לו את האפשרות להצביע בלב שלם. אני מאוד מקווה לנצח וקורא לכולם לצאת להצביע".
בסיעת התעוררות, ששימשה כאופוזיציה בשנים האחרונות, הדגש העיקרי הוא על שמירת הצעירים בירושלים ועל המגוון של האוכלוסייה בעיר. אדיר שוורץ, יו"ר תנועת התעוררות, אמר אחרי שהצביע: "אלה לא בחירות רגילות, גם הבוקר לא שכחנו לרגע את החיילים שלנו בחזית הצפון וברצועת עזה. לא שכחנו לרגע את החטופים, הפצועים והמשפחות. היום, דור הניצחון שלנו שנלחם בחזית ובעורף לוקח אחריות גם על העיר ירושלים. דור צעיר בדרך לכבוש את מועצת העיר".
5 צפייה בגלריה
יוסי חביליו מצביע בירושלים
יוסי חביליו מצביע בירושלים
יוסי חביליו מצביע בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
אדיר שוורץ מצביע בירושלים
אדיר שוורץ מצביע בירושלים
אדיר שוורץ מצביע בירושלים
(צילום: שלו שלום)
שתי רשימות מעט שונות מתמודדות הפעם על כיסאות במועצה. הראשונה היא "דרך", רשימה של חרדים ממלכתיים, נשים וגברים שמקדמים את נושא החינוך הממלכתי חרדי בעיר. במקום השני נמצאת מלכה גרינבלט (34), אשת עסקים חרדית, אמא לארבעה ילדים שחיפשה לילדיה מסגרת חינוכית טובה יותר מזו הקיימת בחינוך החרדי. היא נמשכה לשיטת החינוך המונטסורית והצליחה במהלך השנים להקים מוסדות חינוך, גנים ובתי ספר שמשלבים גם גישה מונטסורית, גם חינוך חרדי דתי וגם חינוך ממלכתי. כעת גרינבלט מתמודדת במקום השני וברוטציה יחד עם אבישי כהן. אם תעמוד במשימה, היא תהיה החרדית הראשונה אי פעם שיושבת בכיכר ספרא.
5 צפייה בגלריה
יוסי חביליו מצביע בירושלים
יוסי חביליו מצביע בירושלים
עיר ישראלית. יוסי חביליו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
רשימה נוספת היא “כל תושביה” המשותפת ליהודים ולערבים שבראשה עומדת סונדוס אלחות' (33), ערבייה תושבת הגבעה הצרפתית. אלחות' יוצאת כנגד הטאבו המסורתי של ערביי מזרח ירושלים בעלי תעודת זהות כחולה שנוהגים להחרים את הבחירות. "כאישה ערבייה ראשונה שמתמודדת לעירייה אני מאמינה בשינוי בחברה הערבית במזרח ירושלים", היא אומרת.
אלחות הצביעה הבוקר בקריית יובל, ואמרה בקלפי כי "אני שומעת שרוצים שינוי שכבר יהיה מישהו בעירייה. יש לי תמיכה ממזרח ומערב העיר. צריך לשנות את התפיסה של האנשים במזרח העיר, שאסור להצביע לעירייה. אנחנו חייבים שותפות אמיתית בעירייה שלנו. אנחנו חייבים להיות ביחד. יהודים וערבים ביחד זה כוח".
פורסם לראשונה: 00:00, 27.02.24