הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, הורה לזרז את תחקיר התקרית בקיבוץ בארי שבה היה מעורב מפקד אוגדה 99, תת-אלוף ברק חירם, ולאחר מכן ייפגש איתו לשיחה שבה יוחלט לגבי המשך תפקידו.
ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע שלפני כמה שבועות נפגשו הרמטכ"ל ותא"ל חירם בתוך רצועת עזה, ושוחחו בארבע עיניים על התקרית, ועל השלכות מינויו לתפקיד מפקד האוגדה בעזה, אחרי משבר האמון החמור שנוצר – בצדק – בעקבות אירועי 7 באוקטובר, בין תושבי יישובי העוטף – שעל הגנתם מופקדת האוגדה – לבין הצבא. הרמטכ"ל ותא"ל חירם דנו בשאלה האם הקצין המוערך, שנמצא כעת בעין הסערה בעקבות התקרית, יוכל לקבל את הפיקוד בעקבות העננה שמרחפת מעל ראשו.
2 צפייה בגלריה
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
עתידו הצבאי ייקבע בתיאום עם הרמטכ"ל. תא"ל ברק חירם
(צילום: אלעד גרשגורן)
גם באותה שיחה עם הרמטכ"ל – כפי שעשה בשיחה עם מפקד זרוע היבשה אלוף תמיר ידעי – גילה תא"ל חירם הבנה, וכפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" מסתמן שהוא מוותר על תפקיד מפקד אוגדת עזה לטובת תפקיד מטה. בדיון בפורום מטכ"ל אמר הרמטכ"ל הלוי שצה"ל לא יאבד את ברק חירם וכאמור, בתום התחקיר, ייפגשו השניים פעם נוספת ואז תתקבל ההחלטה. אם יובן שהחלטתו של תא"ל חירם הייתה סבירה, או שהוא כלל לא היה אחראי למות האזרחים והם נהרגו שלא כתוצאה מירי פגז הטנק, עתידו הצבאי ייקבע בתיאום בין שניהם.
ביולי 2023, טרם המלחמה, סוכם שתא"ל חירם יקבל את הפיקוד על אוגדת עזה. על רקע התקרית בקיבוץ בארי, שבה, כך נטען, נהרגו כמה בני ערובה מפגז טנק שנורה בהוראתו, נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" שבשיחות סגורות בצה"ל עלתה האפשרות כי הוא ימונה לתפקיד מטה, במקום לתפקיד מפקד אוגדת עזה. בשנים האחרונות מילא תא"ל חירם שורת תפקידי שטח, ובמלחמת חרבות ברזל הוא משמש כמפקד אוגדה.
כעת, על רקע חזרת תהליך המינויים והירידה בעצימות הלחימה, הורה הרמטכ"ל הלוי להאיץ את התחקיר בעניין התקרית בבארי ולקבל החלטות בהקדם.
2 צפייה בגלריה
yk13825450
yk13825450
"לא נאבד את תא"ל חירם". הרמטכ"ל
(צילום: דובר צה"ל)
לא רק הרמטכ"ל מסרב לאבד את תא"ל חירם. גם שורת לוחמים ומפקדים בחטיבת גולני ובאגוז העבירה לאחרונה מכתב תמיכה, שבו נאמר בין השאר: "אנו לוחמי אגוז וגולני לחמנו לצידו ותחת פיקודו של תא"ל ברק חירם בסדיר ובמילואים לאורך העשורים האחרונים ובמלחמה הנוכחית. תמיד ראינו בברק מפקד ערכי, יוזם וחותר למגע. גם בבוקר 7 באוקטובר ברק חתר למגע. קפץ מביתו עם נשקו האישי וחתר למגע תחת אש כדי להילחם ולפקד, תוך כדי סיכון חייו. בשעות קשות נאלץ ברק לקבל החלטות מורכבות וקשות מנשוא על מנת להכריע את האויב ולהציל את התושבים. כשהקונספציה קרסה, הוא יזם ונלחם כדי להגן על אזרחי ישראל".
היום ייערך דיון שיבוצים ראשון מאז תחילת המלחמה למינוי קצינים בדרגי אלוף-משנה ותת-אלוף, על אף התמשכות הלחימה. זאת, לטענת צה"ל, לאור הצורך העולה מהמפקדים ביציבות, בוודאות ובבהירות. בצה"ל מוטרדים מאיבוד מפקדים איכותיים בדרגי שטח אם לא יתקדמו בתהליך, ובנוסף לכך נוצרו פערים שונים בתפקידים שדורשים איוש. בין היתר ימונו מפקדים לחטיבות כמו גולני – שם צפויים לעלות שמותיהם של אל"מ שמעון סיסו ושל אל"מ סיון בלוך, כמי שיחליפו את המח"ט הנוכחי אל"מ יאיר פלאי – ולחטיבות מרחביות וכן קציני לוגיסטיקה. בהמשך ימונו קצינים במערכים נוספים.
כאן נשמעת ביקורת על צמרת צה"ל שאחרי שכשלה במלחמה, היא תהיה זו שממנה את שדרת הפיקוד בצלמה, ולא הדור הבא של האלופים, ובהם כמובן הרמטכ"ל הבא שייבחר. בקרוב, למשל, ימנו באגף המודיעין קצינים לשורה של תפקידים, מרמת סא"ל עד תא"ל. מי שיבחר אותם למשל, יהיה ראש אגף המודיעין אלוף אהרון חליוה, בהמלצתם של מפקדי יחידות כמו 8200 או ראש חטיבת המחקר ואחרים, שברור שאחריותם למחדל גדולה. לטענת המבקרים הם יותירו למחליפיהם שרשרת פיקוד חדשה בצלמם, ולא יאפשרו להם לעצב מחדש את האגף הרגיש כל כך. הדבר נכון גם לגבי פיקוד הדרום ומערכים נוספים. לדברי המבקרים, נכוון שימתינו עד סיום תפקידם, ואז מחליפיהם יהיו אלה שימנו את הקצונה הבאה בצבא.
מנגד טוענים בצה"ל שאי אפשר לעצור ארגון של מאות אלפי אנשים. לחלק מהקצינים יש התחייבויות קודמות, חלקם צריכים להשתחרר וחלקם מבקשים ודאות לגבי עתידם, ואופק מקצועי. הצבא טוען כי השהייה נוספת של התהליך עלולה לגרור עזיבות של קצינים רבים, ובטח שאחרי המשבר הנוכחי, אין לצבא פריבילגיה לאבד אנשים כאלו. בנוסף, אומרים בצה"ל, לא סביר לתת אמון בידי הקצינים לנהל מלחמה כמו זו שמתנהלת כעת, ומנגד להעביר את הקו במינוי אנשים לתפקידים, שרובם אינו בליבה. בצה"ל מסבירים גם שהקצינים שיעלו לדיון היום אינם הקצינים שמעורבים באופן ישיר באירועי 7 באוקטובר, ועל כן לא צפויה התנגשות בין העקרונות הרלוונטים.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.03.24