יום שני, 19 בפברואר, כביש 1 בדרך לירושלים. השעה רבע לעשר בבוקר ופקק תנועה ארוך משתרך בדרך לבירה. בכביש 6 החליפי נתקעה משאית, כך שהבוקר הזה הפקק אפילו ארוך יותר ומעצבן מהרגיל. כל מה שנותר לנהגים הוא לחכות ולראות איך ווייז מאריכה בעוד ועוד דקות את זמן ההגעה ליעד, לכולם.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
לכולם, אולי חוץ מלמכונית אחת. רכב מסוג קיה קרניבל, בצבע אפור, מפלס את דרכו בכביש. כמו הרבה רכבים – בייחוד מאז פרוץ המלחמה – גם הוא מצויד באור כחול מהבהב, משמע מדובר במצב חירום. לנוסעים העומדים בפקק לא נותר אלא להניח כי מדובר בבכיר בשב"כ הממהר למנוע פיגוע או מפקד של יחידה מיוחדת, שהוקפץ ללוחמיו באיו"ש, ולפנות לו מקום. אבל משהו ברכב הזה נראה לשוטרי ניידת משטרת התנועה קצת פחות לוחמני, והם דלקו אחרי הקיה, שחתכה את הפקק כמו סכין בחמאה.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שלמה קרעי. ''השר מפעיל שיקול דעת''
(צילום: אוליסייה פיטוסי)
לא רחוק ממחלף שורש, כשניידת המשטרה מתקרבת לקיה, השוטרים כורזים לנהג לעצור. על פי אחד הנהגים שחלפו שם, השוטרים מגלים כי בקיה שחותכת את הפקק נמצא לא אחר מאשר שר התקשורת שלמה קרעי. השבוע נודע לנו מגורמים במשטרה כי קרעי נשאל על ידי השוטר אם יש לו אישור לפנסים כחולים ולאחר שהנהג שלו שלף את האישור המבוקש, קרעי נשאל: "אדוני, לאן נוסע ועל מה הדחיפות?" השר סירב להשיב ואמר: "אני שר, יש לי חסינות ואני לא חייב להגיד לך לאן אני נוסע". בתום בדיקה שארכה מספר דקות, הוא שוחרר לדרכו. הקיה המשיכה בנסיעה עם האורות המהבהבים.
ואכן, שרים נמנים עם הרשימה הארוכה למדי של אישים ובעלי תפקידים בישראל שיש להם אישור להרכיב על רכבם אור כחול מהבהב. אבל התקנה מבהירה בפירוש מהי הסיבה שמותר דווקא לבעלי התפקידים הללו להשתמש באמצעי הזה: אם "נוכחותו הדחופה במקום מסוים חיונית והכרחית לאור הסמכויות המוקנות לו בלבד"; או "שנוכחותו הדחופה במקום מסוים חיונית והכרחית לצורך קבלת החלטות הרות גורל". מה זאת אומרת "חיונית"? התקנה מסבירה: "גורמים אשר ללא נוכחותם במקום מסוים יכול להתרחש אסון גדול יותר, ו/או עלולה להיווצר החמרת מצב, שתוביל לפגיעה בנפש ו/או לנזק משמעותי ורחב היקף ברכוש, ו/או לפגיעה בביטחון המדינה". ובכן, מה הייתה הסיבה הדחופה או הרת הגורל שבגינה כבוד השר כה מיהר? שאלנו, אבל השר לא חושב כנראה שמגיעה לציבור תשובה. השבוע נמסר לנו מלשכתו בתגובה כללית כי "השר מפעיל שיקול דעת ומשתמש באמצעים במקרים מיוחדים בהתאם לדין (התגובה המלאה בתחתית הכתבה)".
סנ"צ גיא לוי: "לפני כחודש עצרנו קרדיולוג כשהוא נוסע עם אור כחול. הוא אמר לשוטר התנועה שעצר אותו שהוא בדרך לצנתור ויש לו אישור. בדקנו האם אכן הוא עבד בבית החולים באותו יום והאם אכן היה לו צנתור בשעה שהוא נעצר לבדיקה. התברר לנו שהוא בכלל לא היה בדרך לצנתור"
הנה שני דברים שכנראה כל נהג בישראל שם אליהם לב בחודשים האחרונים: הראשון הוא שהפקקים חזרו, ובגדול; והשני הוא שנדמה כי על הכביש יש פתאום הרבה יותר רכבים עם אורות כחולים מהבהבים, שעבורם הפקקים האלו לא קיימים. גם במשטרה שמו לב לעלייה במספרם של הרכבים עם הצ'קלקה, ולפני כמה שבועות הורה ראש אגף התנועה ניצב יהודה בן עטר לשוטריו לוודא שהשימוש באורות הכחולים לא מנוצל לרעה. בן עטר הורה לעצור רכבים כאלו, לבקש את הרישיון המיוחד שמאפשר התקנת אורות כחולים ולבדוק אם האירוע מצדיק את הפעלתם. זו הסיבה שגם רכבו של השר נעצר בצד הדרך, אבל הוא ממש לא לבד.
לפני כמה שבועות נסע בעצמו מפקד משטרת התנועה, נצ"מ יורם ברינה, בכביש 6. הרכב שלו היה רכב משטרתי גלוי עם מספר אדום, על הגג שלו היבהבו צ'קלקות, כך שלא היה ספק שמדובר ברכב משטרתי. בעודו על הנתיב השמאלי, הופיע מאחוריו רכב עם אורות כחולים מהבהבים, התקרב מאוד לרכב של המפקד, סימן לו לעבור נתיב, וכשמבחינתו קצין המשטרה לא עשה את זה מספיק מהר, אפילו כרז למפקד משטרת התנועה לזוז ימינה.
5 צפייה בגלריה
צ'קלקה
צ'קלקה
האור הכחול מנוצל לרעה?
(צילום: shutterstock)
נצ"מ ברינה נתן לרכב לעקוף, נסע אחריו זמן מה, וכרז לו לעצור בצד. התברר כי מדובר ברכב צבאי. "ומי אתה?" תהה ברינה. "הנהג של המפקד", ענה לו החייל, וציין כי הוא נהגו של קצין בכיר (השם והתפקיד שמורים במערכת). ברינה, שהיה בטוח כי המפקד הוזנק מיידית למלחמה, שאל את הנהג באיזה אירוע חירום מדובר, שהוא מעז להפעיל אורות כחולים ולפנות לעצמו נתיב. הנהג השיב כי לא מדובר באירוע חירום. "אז לאן אתה נוסע?" תהה ברינה. "לבית של המפקד, להביא אותו". לא חירום ולא כלום. נהג-בוס צבאי, שממהר למפקד. למזלו של הנהג, ברינה ריחם עליו, ולא הכניס לדוח שכתב לו את נושא האורות הכחולים, מה שהיה עלול להחמיר את הענישה. נהג הבוס הממהר קיבל דוח בגין "נהיגה ברכב באי-זהירות" והזמנה להישפט. הדוח מפרט כי הנהג נצמד לרכב הקצין מאחור "עד כדי סכנת תאונה... ולאחר שעברנו לנתיב הימיני, המשכת בנסיעה בנתיב השמאלי ונתפסת נוהג בפראות לצד כלי הרכב, וגרמת להם לסטות ימינה". הנהג יעמוד בקרוב לדין.
צ'קלקה, קוז'אק, פליקר, אורגן אורות – לא משנה איך תקראו לזה, האורות הכחולים הפכו מזמן לסוג של סמל סטטוס ישראלי: יש לי פליקר באוטו, משמע אני חשוב. אבל חוץ מהבהובים של אגו, לאורות הללו יש יתרון ברור בכבישים הפקוקים של המדינה: הם מאפשרים – כאמור, בתנאים מגבילים מאוד – נסיעה בשוליים או בנת"צ, ואף מעבר באור אדום, חניה באזורים אסורים ועוד. אלא שבישראל, כמו בישראל, מהר מאוד גם האורות הכחולים הפכו לסוג של קומבינה, וכל מני פונקציונרים ובעלי תפקידים זוטרים החלו להתהדר בסמל הסטטוס המרצד.
לפני כארבע שנים עתרה התנועה לחופש המידע לבית המשפט בבקשה לקבל את רשימת מקבלי ההיתרים לשימוש באורות כחולים מהבהבים. המדינה הסכימה לפרסם רק חלק קטן מכ-1,500 רכבים אזרחיים המוגדרים כ"רכב ביטחון" ומורשים להרכיב אור כחול מהבהב. בהם נכללים נשיא המדינה, ראש הממשלה, נשיא ביהמ"ש העליון, יו"ר הכנסת, שרים וסגני שרים, יו"ר האופוזיציה, ראש המוסד, ראש השב"כ, ראש המלמ"ב (הממונה על הביטחון במערכת הביטחון), ראש עיריית ירושלים ואישים מאובטחים נוספים. התקנות שפירסם משרד התחבורה – שאחראי על מתן ההיתרים לאורות כחולים – הן מחמירות: כל נהג של "רכב ביטחון" חייב לעבור השתלמות מיוחדת ורענון שנתי, וכן לחתום על הצהרה מיוחדת שהחוק ברור לו וכי האורות הכחולים ישמשו רק במצבי חירום מוגדרים. מהם המצבים הללו? ההצהרה מפרטת שני מקרים: א. "כאשר אירע מקרה בו, לאור תפקידי, נוכחותי הדחופה נדרשת לצורך הצלת חיי אדם ו/או ביטחון המדינה"; ב. "כאשר, לאור תפקידי, נוכחותי הדחופה חיונית והכרחית לצורך קבלת החלטות הרות גורל". עוד מבהיר חותם ההצהרה כי "נאסר עליי להשתמש באמצעי ההתרעה הנ"ל (אורות כחולים וסירנה – ש"מ) בכל מקרה שאינו מתואר בסעיפים לעיל, וכי אם אעשה כן ברור לי כי הדבר מהווה עבירה". אגב, אחרי כל שימוש באורות כחולים הנהג חייב למלא דוח שנקרא "דיווח על נסיעה מבצעית", שמפרט את מסלול הנסיעה ואת הסיבה שהפעיל אותם.
רק שתקנות לחוד ומציאות לחוד, ואם השימוש באורות הללו שלא על פי התקנות היה יחסית נדיר, המלחמה, כך נראה, פרצה את הגבול. "אני שוטר תנועה ותיק, והתופעה של אנשים שמרשים לעצמם לנסוע עם פנס כחול מהבהב, שהייתה די נדירה, הפכה מאז המלחמה לשכיחה למדי", אומר סנ"צ גיא לוי, מפקד סיירת האופנועים הארצית של אגף התנועה.
תן דוגמה שהפתיעה אותך. "לפני כחודשיים וחצי תפסנו איש מוסד שנסע עם פנסים כחולים באזור המרכז בכביש 5. שוטר תנועה, שלא ידע מי הוא, עצר אותו לבדיקה, ביקש שיראה לו אישור לפנס כחול, ושאל אותו לאן מועדות פניו. האיש הציג אישור כחוק, וטען שהוא נוסע במסגרת תפקידו. אבל כשהשוטר הציץ ברכב, הוא ראה שם עוד מישהי, ואז הוא שאל אותו: 'ושל מי הילדה הזאת?' האיש ענה: 'זאת הילדה שלי ואני מחזיר אותה הביתה'. השוטר הקשה: 'ובשביל זה אתה צריך להפעיל פנס כחול מהבהב?' איש המוסד השיב ביושר: 'לא, ואני מתנצל'".
5 צפייה בגלריה
סנ''צ גיא לוי
סנ''צ גיא לוי
סנ''צ גיא לוי. ''מאז המלחמה התופעה הפכה לשכיחה''
(צילום: אביגיל עוזי)
איך זה נגמר? "השוטר התקשר להתייעץ עם המפקד שלו האם לרשום לו דוח או לא, ולבסוף הפעיל שיקול דעת ושיחרר אותו לדרכו. אמנם ההנחיה היא לעצור כל נהג שנוסע עם פליקרים, אבל לא כל נהג שנעצר מקבל בסוף דוח. לשוטר יש מספיק שיקול דעת להבין את מי הוא עוצר. ברור שאם מדובר ברכב משוריין (כלומר, חשד שמדובר בדמות מעולם הפשע – ש"מ) או שלנהג יש הרשעות – הוא לא ישחרר אותו. צריך להבין שמי שמקבל את האישור הזה יודע היטב מה מותר ומה אסור. האישור נועד רק לצורך העבודה שלשמה הוא קיבל אותו – כמו שר ביטחון שנוסע לישיבת קבינט דחופה. אבל אסור לו להפעיל אורות כחולים אם הוא רק רוצה לעקוף פקק".
ואם מדובר בשר שלא באמת נמצא באירוע חירום? "אין לנו דרך לבדוק את זה, כי יש לו חסינות".
אבל יש אנשים שכן אפשר לבדוק. רופאי ואחיות חדרי צנתור מקבלים גם הם אישור לפנס כחול מהבהב – ולגמרי בצדק. צנתור הוא הליך רפואי חירומי, אין מספיק מצנתרים בארץ, ואיש צוות רפואי שממהר להציל חיים, אסור שיעמוד בפקקים. אלא אם הם משתמשים בכלי הזה שלא לצורך כמובן. "לפני כחודש", מספר סנ"צ לוי, "עצרנו קרדיולוג שעובד בבית חולים גדול במרכז הארץ כשהוא נוסע עם אור כחול. הוא אמר לשוטר התנועה שעצר אותו שהוא בדרך לצנתור ויש לו אישור. כדי לא לעכב אותו, השוטר לקח ממנו את כל הפרטים ושיחרר אותו".
ומה התברר? "בדקנו האם אכן הוא עבד בבית החולים באותו יום והאם אכן היה לו צנתור בשעה שהוא נעצר לבדיקה. התברר לנו שהוא בכלל לא היה בדרך לצנתור".
המצנתר קיבל הזמנה לדין, וטרם נשפט, אבל כנראה יחשוב טוב בפעם הבאה אם לנצל את ההיתר שברשותו. כך גם רבים אחרים שמתקינים אורות כחולים, ומנסים להשתמש במשפט הקסם החדש: "אני חבר בכיתת כוננות". במשטרה מספרים שיש לא מעט כאלו, אבל הטענה הזו לא מחזיקה. אחד מהנהגים הללו נתפס לפני כמה שבועות באזור קריית-גת. הרכב היה עם פליקרים כחולים, ועל פי הדוח שקיבל, זיגזג בצורה מסוכנת בין הנתיבים. "אדוני שוטר? אדוני חבר כנסת?" שאל השוטר שעצר את הנהג.
"אני כיתת כוננות של המושב", השיב הנהג, וציין שם של מושב מרוחק. "איפה אתה, ואיפה המושב שלך?" אמר לו השוטר, וכתב לו דוח והזמנה לבית משפט.
אבל, סנ"צ לוי, ואם באמת יש לו אישור כמו לרכז ביטחון יישובי למשל? "אז שיזכור טוב: אם יש לו אישור ממשרד התחבורה, זה רק למקום שבו הוא גר, ולא מחוצה לו. אם הבחור רכז ביטחון בגבול הצפון, שלא יפעיל אורות כחולים באיילון".
יש בישראל חלוקה ברורה של צבעי אורות מהבהבים: רכבי עבודה כבדים – צ'קלקות צהובות; רכבי שיטור עירוני – צהוב־כחול; מד"א וכיבוי והצלה – אדום; שב"ס ומשטרה – כחול או כחול־אדום; רכבים אחרים, כאמור, מחויבים באישור מיוחד כדי להתקין אור מהבהב, לרוב כחול.
בפועל, בשוק החופשי אין כיום שום בעיה להשיג כמעט כל סוג של צ'קלקות כחולות. הפשוטות ביותר מתחילות במחיר של כ-100 שקל. אורות לשמשה הקדמית או האחורית (שמכונים "אורגן אורות"), ההתקן הנפוץ יותר, אפשר להשיג בשוק החופשי בכ־300־350 שקל. צ'קלקה כחולה מסתובבת, שנצמדת לגג באמצעות מגנט, בכ-100 שקל ויותר. יש גם יקרות יותר. רובן ניתנות להתקנה עצמית פשוטה. "אנחנו נתקלים בעבריינים כאלה שרוכשים את הפנסים באי־ביי ומתקינים אותם ברכב או שהם מניחים אותם על הדשבורד, כדי ליצור רושם של רכב ביטחון, ולא מבינים שגם זאת נחשבת עבירה", מסביר סנ"צ לוי. "אגב, גם אם יש למישהו אישור (לפנס כחול מהבהב) בנסיעה שלא בתפקיד, הפנס הכחול שלו אמור להיות מוצנע ברכב".
אבל אם אתה עוצר כל רכב כזה עכשיו, יכול להיות שמדובר ברכב במצב חירום אמיתי והבדיקה שלך מעכבת אותו. "בסוף, כשמדברים על פיגוע, יש מספיק רכבי הצלה מזוהים שמגיעים יותר מהר מרכב טויוטה בצבע לבן, גם אם הוא הפרמדיק".
5 צפייה בגלריה
צנתור לב
צנתור לב
אנשי רפואה המתעסקים בצנתור מקבלים גם הם אישור לאור כחול
(צילום: shutterstock)
בעבירה של הפעלת אורות כחולים מהבהבים הנהג מזומן לבית המשפט, שמחליט אם הייתה הצדקה להפעיל אותם. אם לא, העונש יכול להגיע לעד שנתיים מאסר, אבל לרוב העונש מתבטא בקנס שנע בין 700 שקל לכמה אלפי שקלים, ובמקרים היותר קיצוניים גם פסילה או פסילה על תנאי של הרישיון. כך או כך, הנהג שקיבל דוח חייב להתייצב עם רכבו בתוך 24 שעות בתחנת משטרה, ולהראות שהאורות הכחולים הוסרו.
מה שבעיקר מטריד את המשטרה זה פחות העובדה שיש נהג שעשה קומבינה וחתך פקק ללא אישור – מעצבן ככל שזה יהיה – ויותר הסכנה שבכך. נהיגה מהירה על השוליים, רכבים שמפנים במהירות נתיב, אי־ציות לתמרורים ורמזורים ועוד – כל אלו עלולים לגרום לתאונות קשות. לכן נהגים שמורשים להפעיל אורות כחולים עוברים את ההכשרה המיוחדת. סיבה אחרת שמציינים במשטרה היא שהאורות הכחולים הכאילו-משטרתיים הגיעו, ובכן, דווקא לעבריינים מסוגים שונים. "בדרום יש בדואים שנוסעים עם רכב סקודה כמו של הבילוש ואורות כחולים", מספר סנ"צ לוי. "הם חושבים ככה להיטמע בין הכוחות ושלא נשים אליהם לב. המטרה שלהם היא שלא יבדקו להם את רישיון הנהיגה ולא את רישיון הרכב. עכשיו הם יגלו שיש הנחיה לבדוק את כולם".
ובמרכז ובצפון? "שם העבריינים הם בדרך כלל אנשים שרוצים להימנע ממפגש עם שוטר. או שיש להם דוחות קודמים, הרשעות, בעיה עם הרישיון, נהיגה בפסילה – או שהם חושבים שעלו על שיטה לנסוע בלי שיעכבו אותם".
ויש, כאמור, גם את אנשי הציבור. באפריל 2021 הורשע מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד במסגרת עסקת טיעון בבית הדין המשמעתי של עובדי המדינה על שעשה שימוש לא ראוי באמצעים שניתנו לו ברכב ביטחון. באב"ד הודה כי הנחה את נהגו לנסוע בשוליים עם פנס מהבהב וסירנה באופן שנוגד את הוראות החוק. זה קרה ב־2017, כשנסע מביתו לפגישות בענייני עבודה במשרד ומחוצה לו. במהלך הדיון טען להגנתו כי מדובר באכיפה בררנית, מאחר שלדבריו, "בכירים רבים – כולל בכירים ביותר במערכת המשפט וכולל בכירים במשרדים אחרים – נוהגים על שול הדרך, תוך שימוש באמצעי אזהרה לצורך ביצוע תפקידם". בסופו של דבר באב"ד קיבל התראה.
כשנה אחר כך, באפריל 2022, חשף "הארץ" כי שר הפנים לשעבר אריה דרעי נסע ברכב שבו מותקן אור כחול מהבהב, כשנה לאחר שסיים את תפקידו כשר. מלשכתו נמסר אז כי דרעי "מכהן כיו"ר ש"ס במשרה מלאה, מקיים פגישות במשרדי התנועה ומסייר ומשתתף באירועים בכל רחבי הארץ. יו"ר ש"ס לא עושה שימוש בפנס כחול".
5 צפייה בגלריה
שי באב''ד. קיבל התראה
שי באב''ד. קיבל התראה
שי באב''ד. קיבל התראה
(צילום: יוסי זליגר)
בינתיים, בחודשים ינואר-פברואר הספיקה המשטרה לתפוס עשרות רכבים שהותקנו בהם אורות כחולים מהבהבים שלא כדין, או נהגים שעשו שימוש באורות הללו שלא במקרה חירום. האם בקרוב ההרתעה תעשה את שלה, ונראה בכביש פחות אורות כחולים שלא לצורך? לא בטוח. משטרת התנועה, שהייתה אמורה לפי התקינה להוציא בכל משמרת 450 ניידות, מצליחה כרגע להוציא פחות ממחצית, כ־126 ניידות למשמרת בלבד – בכל הארץ. "אבל כל רכב עם אור כחול – נבדוק", מבטיחים במשטרת התנועה. "ומי שאין לו אישור לאורות כחולים, או שמדליק אותם למרות שלא מדובר במקרה חירום – יקבל הזמנה לדין. אם גם הנסיעה שלו כוללת עבירת תנועה, כמו נסיעה על השול, אז הוא יקבל גם דוח בהתאם. ונקווה שחומרת הענישה גם תהיה בהתאם".
מטעם השר שלמה קרעי נמסר בתגובה: "השר משתמש לעיתים באמצעים העומדים לרשותו 'במידה הדרושה למילוי התפקיד המוטל עליו... בשעת מילוי תפקידו וכאשר הדבר דרוש לו לשם מילוי התפקיד'. זו ההגדרה המופיעה בהיתר שקיבל השר מכוח סעיף (ב)(3) לתקנות התעבורה, התשכ"א – 1961. השר מפעיל שיקול דעת ומשתמש באמצעים במקרים מיוחדים בהתאם לדין".
פורסם לראשונה: 00:00, 08.03.24