לא ברור למה עוד אנחנו זקוקים כדי לדעת שוועדת החקירה הממלכתית היחידה שאנחנו זקוקים לה היא ועדה לבדיקת התועלת בוועדות חקירה. או, נכון יותר, האיוולת בוועדות החקירה. אין בהן צורך. הן מיותרות. זה לא רק שהן לא מועילות. הן בדרך כלל מזיקות. מרגע שפורסמו מסקנות ועדת החקירה לבדיקת אסון מירון, הדיון מתקיים רק סביב עניין אחד: עריפת ראשים, ובעיקר ראשו של ראש הממשלה. הרי אנחנו יודעים מראש שהוא לא ייקח שום אחריות. ואם מישהו ייקח אחריות - זה יהיה מדרג נמוך.
ועוד לא סיימנו עם ועדה אחת, שבקרוב מאוד דפיה יעלו אבק בארכיון, ואנחנו כבר לפני הוועדה שמעלה לרובנו קצף על השפתיים. הוועדה לבדיקת המגה־מחדל שהוביל לטבח 7 באוקטובר. וגם ממנה לא יצא שום דבר. הסוף שלה מתחיל עוד לפני שהיא הוקמה. קצינים בצה"ל, כפי שנחשף השבוע ב"ידיעות אחרונות" ו־ynet, החלו לקבל ייעוץ משפטי. הם יודעים בדיוק מה הם עושים. ועדת חקירה תקום. בראשה יעמוד שופט, כי זה מה שהדין דורש. רבים יופיעו בפני הוועדה. הבכירים ביניהם עם סוללה של עורכי דין. והם היחידים שכבר חוככים ידיים בהנאה. תהיה להם עבודה רבה.

הוועדות הללו פועלות במתכונת של בית דין. כאשר בעל תפקיד כלשהו מגיע אליהן עם עורך דין, וכאשר בסוף ההליך יוצא משהו שדומה לפסק דין - אז זו לא ועדת בדיקה ולא חקירה. זה טריבונל שיפוטי. יש בודדים, כמו הרמטכ"ל, כמו ראש אמ"ן, שכבר לקחו אחריות. הם לא זקוקים לשום ועדה. אבל בגלל הוועדה, התוצאה תהיה הפוכה. הבכירים למיניהם יגיעו לוועדה לא כדי לספר שהם אחראים על משהו. להפך. כאשר הוועדה מתנהלת כמו בית דין, כל בכיר שיעיד בפניה יגיע כדי לספר שהוא היה נפלא. הוא עשה כל מה שצריך. וגם אם לעד מסוים - וכמעט כל עד הוא על תקן נאשם - היו כוונות לומר: טעיתי, אשמתי, אז עורך הדין ששכר כבר יסביר לו שהוא חייב לומר את ההפך. לוועדות כאלה מגיעים כדי להתנער מאחריות. לא כדי לקחת אחריות. כך זה היה בכל הוועדות שקמו עד היום, כולל הוועדה שאת מסקנותיה שמענו אתמול. מישהו חי באשליה שבוועדה לחקירת 7 באוקטובר זה יהיה שונה?
אנחנו זקוקים לוועדת חקירה. אבל לא לעוד ועדה מהסוג שהתמכרנו אליו, מוועדת אגרנט, שעסקה במלחמת יום הכיפורים, דרך ועדת אור, שעסקה במהומות ערביי ישראל באוקטובר 2000, ועד ועדת וינוגרד, שעסקה במלחמת לבנון השנייה. האם הוועדות הללו שיפרו משהו או שינו משהו? כלום. אפס. הרי רוב השיח הציבורי הוקדש למסקנות האישיות. השנים עוברות ואנחנו יודעים שרבות מהן היו שגויות. ועדת אגרנט הובילה להדחת הרמטכ"ל דאז, דוד אלעזר. ככל שהתגלו ממצאים נוספים התברר שנעשה לו עוול. ועדת אור גרמה לסילוק שלמה בן עמי מהחיים הציבוריים. הפסדנו את אחד המדינאים הטובים שהיו לנו. ועדת וינוגרד לא צפתה את המחדל הגדול מכולם, וכמובן לא קבעה כלים למנוע אותו, של הצטיידות חיזבאללה ב־150 אלף רקטות וטילים. אז במה בדיוק היא הועילה? "במקרים רבים גרמו ועדות החקירה יותר נזק מתועלת", כתב גיורא איילנד, שאת עיקר הביקורת שלו השמיע שוב ושוב על ועדות שעסקו במחדלים צבאיים ואסטרטגיים, ובוועדת אגרנט בפרט.
הוועדות הללו עוסקות גם בנושאים אסטרטגיים. לא רק ראש הוועדה שופט, אלא גם חברים נוספים בתוכה. מה מוֹתר המשפטנים הללו מאחרים, אנשי אקדמיה, חוקרים או אפילו מדינאים בעלי ניסיון, בעניינים אסטרטגיים?
ברמה הציבורית הוועדות הללו יוצרות מחלוקת יותר מאשר הסכמה. זו ועדה פוליטית, הזדרז נתניהו להגיב אתמול. כאילו שמישהו ציפה ממנו לתגובה אחרת. אף אחד מחסידי נתניהו לא ישתכנע מוועדה שתטיל עליו אחריות, בדיוק כפי שאף אחד ממתנגדיו לא יהפוך לחסיד שלו אם רמת האחריות שתוטל עליו תהיה קצת קטנה יותר מזו שהם ציפו לה. והם מצפים ללא פחות מגיליוטינה.
אז מה כן? ועדה ממלכתית בהרכב של מומחים בתחומים הנבדקים, לצורך מסקנות מעשיות שיובילו לתיקון. אין צורך בשופט. עדיף פרופסור או מהנדס בכיר לחקר ביצועים
אז מה כן? ועדה ממלכתית בהרכב של מומחים בתחומים הנבדקים, לצורך מסקנות מעשיות שיובילו לתיקון. אין צורך בשופט. עדיף פרופסור או מהנדס בכיר לחקר ביצועים. שופט מבין בקביעת אחריות ואשמה. הרי אלה שכבר ממילא לקחו על עצמם אחריות - ממילא יפרשו. הם טעו. הם לא פשעו. ובהערת אגב, זה בכלל לא ברור שפיטורים המוניים שעלולים ליפול עלינו הם הדבר הנכון. ייתכן שדווקא מי שנכווה ברותחין יהיה זהיר יותר בפושרין. אז אולי, רק אולי, דווקא להם, למרות שטעו, אנחנו זקוקים? והאחד ויחיד שמסרב לקחת אחריות, ורוב הציבור חושב שהוא נושא בעיקר האחריות - מסרב וימשיך לסרב לקחת אחריות. הוא סירב אתמול. והוא ימשיך לסרב בעתיד. ושום דבר שתכתוב הוועדה במסגרת המסקנות האישיות לא ישפיע עליו.
ישראל זקוקה למסלול יציאה מהמשבר החמור ביותר אליו היא נכנסה בעקבות המחדלים שהובילו ל־7 באוקטובר. יש צורך בבדיקה. יש צורך במסקנות. אבל ועדת חקירה, במתכונת הישנה והרעה, לא תפתור שום בעיה. היא רק תחמיר אותה.