775 ילדים ובני נוער התייתמו מאז טבח 7 באוקטובר ועד היום: כך עולה מנתוני עמותת "חמניות" שייחשפו היום (שלישי) בוועדה לזכויות הילד בכנסת. 531 מתוכם הם יתומי צה"ל, משטרה וכיתות הכוננות, ו-244 הם יתומים אזרחיים. "הנושא שהיה מופקר לפני המלחמה, הפך לצערנו לבוער, קריטי ורלוונטי מתמיד לימינו", אמרה הדר קס, מייסדת ומנכ"לית העמותה, שמספקת תמיכה רגשית וחברתית עבור ילדים יתומים.
3 צפייה בגלריה
מוטי שמיר ז"ל עם בת זוגו ובנם
מוטי שמיר ז"ל עם בת זוגו ובנם
מוטי שמיר ז"ל עם בת זוגו ובנם, שנותר יתום
(באדיבות המשפחה)
3 צפייה בגלריה
דניס יקימוב ז"ל עם בתו
דניס יקימוב ז"ל עם בתו
דנילינה ואביה דניס יקימוב, שנפל ברצועה
(באדיבות המשפחה)
הנתונים מתייחסים לילדים ולבני נוער עד גיל 18, שהתייתמו מאב או מאם, או איבדו את שני הוריהם כתוצאה מהטבח או מהמלחמה. קס, שהתייתמה בגיל 14 ומלווה יתומים ויתומות בעשור האחרון, טענה כי אוזלת היד של המדינה ביחס ליתומיה היא הפקרות מתמשכת.
"זו השעה לדבר גם על מה שנראה לנו כ'היום שאחרי', אבל כבר היום חשוב לא להזניח ולהשמיע את קולם של מאות היתומים, נפגעי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל. המדינה נחשפה במערומיה", אמרה. "כבר שנים שאנחנו חוזרים ומתריעים על חוסר מענה אמיתי ליתומים בישראל. בין אם מדובר במענה רגשי, כמו זה שאנחנו מספקים, או ברמת התקציב המביך ממנו צריך יתום להתקיים - קצבת שאירים נמוכה של בין 900-700 שקלים".
"המדינה לא סופרת את יתומיה, לא מספרית ולא מהותית", היא הוסיפה. "כשאין גורם אחראי מתכלל אחד, חיים של ילדים ובני נוער נופלים בין הכיסאות, כי אם לא יודעים על קיומם, אז גם לא ניתן לספק להם מענים: חינוכיים, רגשיים וכלכליים. במחקר שיזמנו רק לפני שלוש שנים יחד עם אוניברסיטאות תל אביב ובר-אילן ומשרד הרווחה, נמצא כי נערים יתומים נעצרים פי 4, נושרים פי 13 מבית הספר, סובלים פי 15 מהפרעות אכילה, ובטווח הרחוק - מכורים פי 8 לסמים ואלכוהול, ופי 25 מידרדרים למעגל הזנות. זה מעיד על כך שהיתומים ובני משפחותיהם הנותרים הם בתחתית סדר העדיפויות של המדינה, גם בשעה הקריטית הזו".
לעמותה 22 מרכזים שפועלים ברחבי הארץ, ובימים אלו הם פועלים להקמת מרכזים נוספים ייעודיים למען ילדי העוטף. "ביום אחד, ברחוב אחד - אלי כהן בשכונת מישור הגפן באופקים - הצטרפו 38 יתומים חדשים למעגל השכול, הם כאן, והם חיים, ואסור לנו להזניח אותם. המדינה חייבת לאמץ ולדאוג שתהיה כתובת אחת שתרכז את הטיפול ביתומי ישראל ותספק מענה ולא מגוון ועדות ומשרדים. עד אז אנחנו נמשיך להשמיע את קולם של למעלה מ-700 יתומי המלחמה ואלפי יתומים בישראל ונדאג שהם לא ייוותרו שקופים", סיכמה קס.
פורסם לראשונה: 00:00, 19.03.24