צה"ל נערך למלחמה משפטית בינלאומית חסרת תקדים, כזו שוועדת גולדסטון "תהיה טיול בפארק" לעומתה, ברגע שרצועת עזה תיפתח לעיתונאים זרים ולארגוני זכויות אדם, שייחשפו לממדי ההרס והנזק שנגרמו לאוכלוסייה הפלסטינית.
כהכנה לכך מגויסים לאחרונה עשרות משפטנים לפרקליטות הצבאית לטובת משימה זו, ומחלקת הדין הבינלאומי גדלה - והופכת לחטיבה.
2 צפייה בגלריה
yk13848567
yk13848567
הדיון בתלונה נגד ישראל בבית הדין בהאג, ינואר 2024
(צילום: PIROSCHKA VAN DE WOUW , רויטרס)
בשבועיים האחרונים העביר שר הביטחון, יואב גלנט, לפי דרישה מפורשת וחריגה של ארצות הברית, מכתב התחייבות מישראל לפנטגון, שלפיו אין כל הפרה של דיני המלחמה בשימוש בנשק האמריקני שהממשל מספק לצה"ל. מדובר באחד המהלכים המקדימים של מערכת הביטחון בהתמודדות עם המערכה המשפטית שניצבת נגד צה"ל והמדינה, שתתרחב עם סיומה של הלחימה נגד חמאס.
בצה"ל חוששים שהשלכות הלחימה האדירה, שרצועת עזה מעולם לא חוותה, עלולות לא רק לסכן קצינים וחיילים בחו"ל, אלא בעיקר להגביל חופש פעולה מבצעי עתידי של הצבא, שמתבסס בין היתר על לגיטימציה בינלאומית והכרה של המערב בזכותה של ישראל להגן על עצמה מול כל אויב, הכרה שהפכה למובנת מאליה לאורך השנים.
"הלחץ המשפטי-בינ"ל נגד ישראל החל באופן מדורג עוד לפני המלחמה, כאשר בבית הדין הבינ"ל תמכו בחקירה נגד ישראל כבר ב-2019, וב-2021 הצהירו שיש להם סמכות לכך", הסבירו בצה"ל. "כעת הלחץ של מדינות רבות לתעדף מהלכים משפטיים נגד צה"ל והמדינה רק מתרחב, ולא רק מכיוונה של דרום אפריקה. רק החודש בית הדין הבינ"ל הוציא צווי מעצר לשני גנרלים רוסים בטענה שפגעו בתחנת כוח אוקראינית תוך פגיעה בבלתי מעורבים וללא הצדקה לכך".
ראש מחלקת הדין הבינ"ל בפרקליטות הצבאית, אלוף-משנה רוני קציר, ופקודיו הפכו להיות מהגורמים העסוקים ביותר בחודשים האחרונים. לאחרונה העניקה הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, דרגת תת-אלוף לקציר, אך מתברר שלא מדובר בצ'ופר לקצין מטה באמצע מלחמה: מתברר שמחלקת הדין הבינלאומי (דבל"א) בפרקליטת הצבאית תגדל באופן ניכר ותהפוך בקרוב לחטיבה בראשות תא"ל, עם עשרות משפטנים צבאיים שכבר בימים אלו מגויסים מהאזרחות לצה"ל, או מוסטים למשימה מתקנים אחרים. תא"ל קציר כבר מתמודד עם סוגיות נפיצות מול עמיתיו בעולם, בהם האמריקנים והבריטים שנושאים דרגות בכירות המקבילות לתא"ל.
2 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
בצה"ל מכינים תיקים נצורים עם ראיות שהצדיקו פעולות נגד מעוזי טרור. הריסות מסגד ברפיח
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
נציגי הפרקליטות הצבאית מלווים כבר מיומה הראשון של המלחמה כל פעולה ותקיפה של צה"ל ברצועה, בעיקר מהחמ"לים האחוריים, ומכינים תיקים נצורים עם הראיות המפלילות שהצדיקו את הפעולות – בעיקר נגד מעוזי טרור במבנים כמו מסגדים, בתי ספר ומרפאות. כבר עכשיו החלו בצבא להשיב לאירועים קונקרטיים מול טענות בינ"ל על תקיפות יעדים רגישים בעזה, אך הצונאמי צפוי להגיע בהמשך, כאשר עיתונאים זרים יורשו להיכנס באופן חופשי לתוך הרצועה ונציגי ארגוני זכויות אדם יסתובבו במרחבי הלחימה ויתעדו את תוצאותיה. במצב הזה, מעריכים בצה"ל, ועדת גולדסטון שקמה אחרי מבצע עופרת יצוקה ועוררה סערה תהיה "טיול בפארק": "יהיו לנו אלף גולדסטונים, ולא רק של מוסדות האו"ם, וניאבק ונתמודד עם כולם. המהלכים שהתחילו בשבועות האחרונים הם רק קצה הקרחון".
במהלך המלחמה צה"ל השמיד עד היסוד או פגע בעשרות אלפי מבנים ובתים ברצועת עזה, הפקיע מאות דונמים של שטח פלסטיני לטובת הקמת אזור החיץ העתידי בצד העזתי של גדר המערכת בגבול, ובניגוד לעמדת ארה"ב גם העלו באש מאות רבות של בתים עזתיים שבהם נמצאו מחבלים או אמל"ח, כי אזלו להם חומרי הנפץ. על כל מקרה שכזה עשוי צה"ל ביום שאחרי להידרש ולהשיב מדוע פעל כך – או להסתכן באשמת פשעי מלחמה.
במצב שכזה, אם בית הדין הבינ"ל יקבל הוכחות שאכן נהרסו אתרים אזרחיים ללא הצדקה מבצעית, יתכנו צווי מעצר בינ"ל נגד לוחמי וקציני צה"ל ובכירים ישראלים. כבר היום דרום אפריקה הודיעה שכל חייל צה"ל שנולד במדינה ויגיע אליה - ייעצר. ארגונים פרו-פלסטינים באירופה כבר גיבשו רשימות שחורות של מאות חיילים וקצינים ישראלים שלחמו בעזה, בעיקר כאלו שזהותם פורסמה, ובהם כאלו שבעצמם צילמו את עצמם ופרסמו ברשתות החברתיות תמונות וסרטונים שלהם משמידים מבנים או "נוקמים" בפלסטינים על טבח 7 באוקטובר.
פורסם לראשונה: 00:00, 20.03.24