שר הביטחון יואב גלנט ייצא היום (ראשון) אחרי הצהריים לביקור חשוב בוושינגטון, בהזמנת ממשל ביידן ובאישור רה"מ בנימין נתניהו. ביקורו של גלנט בוושיגנטון, הראשון מאז הקמת הממשלה, מגיע בשעה קריטית שבה ישראל נמצאת בצומת מדיני, צבאי וביטחוני לקראת עסקת חטופים אפשרית.
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ויואב גלנט בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע
יצחק הרצוג ויואב גלנט בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע
הבית הלבן רואה בו בן ברית רציונלי. גלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מדובר בהזמנה אישית מטעם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שמרבה לשוחח עם גלנט, אך למעשה הבית הלבן עומד מאחורי ההזמנה, שכן בממשל ביידן רואים בגלנט מעין בן ברית שמשמיע קול רציונלי בממשלת ישראל, וקורא מצד אחד לחסל את החמאס ומצד שני לייצר חלופה לשלטונו ברצועת עזה, שבסופה - ובניגוד לעמדת אחרים בממשלה – ישראל תעביר את הרצועה לאחריות גורמים מקומיים.
בנוסף לאוסטין, גלנט ייפגש בין היתר גם עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, ראש ה-CIA ביל ברנס והשליח הנשיאותי המיוחד ללבנון, עמוס הוכשטיין. כמו כן גלנט יקיים פגישות עם נציגי איפא"ק וגורמים בקונגרס. אל גלנט מתלווה מנכ"ל משרד הביטחון, אייל זמיר, שצפוי להמשיך בשיחות עם הגורמים האמריקנים האמריקנים. לביקור יצאו גם ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, דרור שלום, ואל"מ אלעד גורן, שאחראי במתפ"ש על הסיוע ההומניטרי. גורן יצטרף גם לשיחות של השר רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי מול בכירי הממשל בנושא הפעולה ברפיח.
4 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין
הצהרה לתקשורת של יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין
גלנט ומזכיר ההגנה אוסטין בדצמבר אשתקד
(צילום: יריב כץ)
גלנט צפוי לדון עם בני שיחו בתכניות של מערכת הביטחון לכיבוש רפיח ולהגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה, ויעלה ביתר שאת את סוגיית ההצטיידות בחימוש ובנשק. גלנט צפוי לעדכן את הבכירים האמריקנים כי ועדת השרים לענייני הצטיידות אמורה לאשר בקרוב את תכנית מערכת הביטחון להצטייד בטייסת F35 נוספת, שתי טייסות F15 - אחת בפועל ואחת באופציה - וכן טייסת מסוקי אפאצ'י חדשה. המימון לחבילת ההצטיידות, שמוערך במיליארדי דולרים, תגיע ברובה מכספי הסיוע האמריקני, אך גם מתקציב ממשלתי ייעודי. גלנט ידגיש בפני הבכירים כי מדובר בהצטיידות קריטית לביטחון ישראל.
השר גלנט יעלה גם את סוגיית המשך העברת החימושים האמריקנים לישראל. בינתיים ארה"ב לא עיכבה את העברת החימושים, חרף דיווחים כי היא שוקלת לעשות זאת, במיוחד על רקע פעולה אפשרית של ישראל ברפיח. גלנט צפוי לבקש לעגן את הקשרים הביטחוניים עם ארה"ב, להבטיח שמשלוחי הנשק והחימושים ימשכו כסדרם, ולבקש מהאמריקנים להמשיך לתת לישראל גיבוי בינלאומי ולסייע בתחום הציוד והחימוש.
4 צפייה בגלריה
הריסות ברפיח
הריסות ברפיח
האמריקנים יידרשו תכנית אמינה לפינוי התושבים. תיעוד ההרס ברפיח
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
בנוסף, גלנט ידון גם במאמצים להשבת החטופים, וייפגש כאמור עם ראש ה-CIA, שישוב לוושינגטון מהפסגה בדוחא, בהשתתפות המשלחת הישראלית. נושא נוסף שצפוי לעלות הוא סוגיית "היום שאחרי" ברצועת עזה, וגלנט צפוי להציג לבכירים האמריקנים את תכניתו להעביר את השליטה בהדרגה לכוחות פלסטינים מקומיים. נושא חשוב נוסף בשיחות יהיה סוגיית הסיוע ההומניטרי – שהוא נושא כבד מאוד מבחינת האמריקנים, וגם קשור לדרישתם לראות תכנית אמינה לפינוי האוכלוסיה העזתית מרפיח.
גלנט יציג לאמריקנים מידע שלפיו היתה עלייה משמעותית בהכנסת הסיוע ההומניטרי, מממוצע של עשרות משאיות ביום בחודש ינואר ליותר מ-100 בפברואר, ו-250 ביום במרץ. גלנט צפוי לומר לבני שיחו שבניגוד לנטען, אין רעב בעזה. ישראל ביצעה מדידת קלוריות מחמירה ביותר, שמראה שגם בהנחה שרק חצי מהסיוע מגיע אל התושבים, לכל אזרח עזתי יש 1,600 קלוריות בממוצע ביום – רחוק מרעב. בישראל מעריכים שהנתונים אף גבוהים יותר, שכן לפלסטינים יש עתודות מזון משלהם, וסיוע נוסף נכנס לרצועה. מחקר זה בוצע על ידי מכון גזית של אמ"ן. גלנט כבר הציג את עיקרי המחקר בפני מזכיר המדינה בלינקן בפגישתו עם חברי קבינט ניהול המלחמה ביום שישי האחרון, וכאמור צפוי להראותם גם לשאר הבכירים בממשל.
4 צפייה בגלריה
משאיות סיוע הומניטרי במעבר כרם שלום
משאיות סיוע הומניטרי במעבר כרם שלום
גלנט יציג תכניות להגדלת הסיוע ההומניטרי. המשאיות במעבר כרם שלום
(צילום: REUTERS/Carlos Garcia Rawlins)
בנוסף לתכניות להגדלת הסיוע ההומניטרי וצמצום הפגיעה באזרחים, גלנט צפוי להציג לאמריקנים נתונים לפיהם במבצע האחרון בבית החולים שיפא לא נפגעו אזרחים פלסטינים כלל, בעוד שיותר מ-100 מחבלים חוסלו ומאות נעצרו. גלנט ידגיש כי אזרחים פלסטינים לא נפגעו עקב לקיחת סיכונים על ידי צה"ל. סוגייה נוספת שצפויה לעלות בפגישות היא התיאום עם ארה"ב בנושאים רבים, בהם הקמת המכשול התת-קרקעי בין עזה למצרים.
בנושא הלבנוני, שאותו מוביל הוכשטיין, גלנט ידגיש באוזני בני שיחו שמתקרב השלב שבו ישראל תצטרך להחזיר את כ-55 אלף תושבי הצפון לבתיהם, והיא מעדיפה להגיע להסדר עם לבנון בהסכם דמוי החלטה 1701 של האו"ם, עם נסיגה של כוחות. מדובר בנושא שהוכשטיין עובד עליו תקופה ארוכה, אך בסופו של דבר ייפוחל על המוכנות של לבנון להתעמת עם חיזבאללה. גלנט צפוי להדגיש כי אם הפתרון המדיני לא יתקדם, יגיע שלב שבו תידרש פעולה צבאית שעלולה להוביל עד כדי מלחמה, עם פגיעה רחבה בתשתיות הלבנוניות.
גלנט צפוי להעלות בשיחות גם את הצורך להמשיך להיאבק באיראן, כמקור לפעילות הטרור: הפעלת חיזבאללה, ציוד וחימוש חמאס, הפעלת המיליציות בעיראק ובתימן - וגם פיתוח הנשק הגרעיני על אדמת איראן.
פורסם לראשונה: 00:00, 24.03.24