מי שעקב בזמן אמת אחר ההתפתחויות בהפגנה בתל-אביב שלשום לא היה יכול שלא להיבהל: לצד מה שנראה כמו ניסיון דריסה של מפגינים ומפגינות, המשטרה דיווחה על שוטרת שנפצעה לאחר שהוכתה בפניה על ידי מפגין. יודגש: המידע לא נחת מהחלל ולא הופיע יש מאין. משטרת ישראל, הגוף היחיד במדינה שמוסמך חוקית להפעיל אלימות כלפי אזרחים ואזרחיות, היא שעידכנה את הציבור על אלימות שהופנתה כלפיה. דובר המשטרה, ניצב משנה אלי לוי, הפנים של הארגון, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הלוחמת הוכתה במכת אגרוף על ידי מפגין ונפצעה בפניה".
1 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרי מג"ב למפגינים בקפלן
עימותים בין שוטרי מג"ב למפגינים בקפלן
עימותים בין שוטרי מג"ב למפגינים בקפלן
לוי, שהגיע לתפקיד אחרי שנים כעיתונאי, מקצוע שבו לפחות נהוג לבדוק עובדות ולוודא פרטים לפני שרצים לקבוע מה קרה, צירף תמונה שבה נראית השוטרת חבולה בפניה. הדברים, אם כן, לא היו יכולים להיות ברורים יותר: המשטרה בדקה ומצאה שזאת לא "התנגדות בלתי אלימה" אלא אגרוף מאוד אלים היישר לפניה של שוטרת. כל אדם סביר יודע מה צריך לקרות מכאן והלאה: מעצר של התוקף, חקירה וכתב אישום. כפי שהוכח במקרה של התוקפת לכאורה של השרה לאיכות הסביבה, כל זה לא לוקח יותר מיום עסקים בודד.
למשטרה לא נותרה ברירה אלא להוציא "הבהרה", שבה סופר על "בחינה מחודשת של הסרטון" ומסקנה שההודעה הקודמת הייתה קשקוש. מה יש להתלונן? משמח לראות שהמשטרה מאמצת את חידושי הטכנולוגיה ועברה להשתמש במערכת ה-VAR
אלא שהפעם, למרבה המזל, נמצא ומהר תיעוד שהיה חד-משמעי לא פחות מהסיפור שהמשטרה רצה לשווק כמי שנפלה על אוצר: אין כלום כי לא היה כלום. או במילים אחרות: ההודעה הראשונית של המשטרה הייתה שקרית. למפגין, שנדחף בכוח על ידי שוטר מג"ב (ואיש במשטרה לא יתעניין מדוע), לא הייתה שום אשמה בזה. למשטרה לא נותרה ברירה אלא להוציא "הבהרה", שבה סופר על "בחינה מחודשת של הסרטון" ומסקנה שההודעה הקודמת הייתה קשקוש. מה יש להתלונן? משמח לראות שהמשטרה מאמצת את חידושי הטכנולוגיה ועברה להשתמש במערכת ה-VAR.
כמה נורא: בבת אחת קרס מגדל שלם של זעקות שעבר מטעם חנפני השלטון, שחשבו שהם קיבלו את הסימטריה הקדושה מול פיגוע הדריסה לכאורה שבוצע נגד אנשים שעוברים דה-לגיטימציה יומיומית בערוץ 14. אגב, לחלקם זה לא הפריע להמשיך להדהד את עלילת ה"הוכתה במכת אגרוף". היה אפשר לכתוב שהאמת עליה הם מקוננים כל היום מעניינת להם את הישבן, אבל גם הוא טרוד בנושאים אחרים, ובראשם מה ישמח היום את ראש הממשלה, סביבתו וקונסול הרעל במיאמי: נאצות נגד מערכת הביטחון? השחרת הקמפיין להשבת החטופים והחטופות? אולי משהו על "תקשורת השמאל". זה תמיד עובד.
אבל חסידוּת נתניהו והממשלה הן לא הסיפור במקרה זה, אלא העובדה שבמשטרה מתעקשים לאשש פעם אחר פעם את החשד שהגוף החשוב הזה נרקב מהיסוד. אם "אמון הציבור" היה חשוב למשטרה, היא לא הייתה מסתפקת ב"הבהרה" מפותלת ומביכה אלא לוקחת אחריות ומתנצלת על תקלה חמורה, שפוגעת דרמטית בערך הבסיסי ביותר של מערכת היחסים בין המשטרה עם הציבור: האמינות. כל תקרית כזאת, שמסתיימת כאילו לא קרה דבר ואם קרה אז מה קרה, מכפילה ומשלשת את החרדה מפני קריסת המערכת החיסונית של המשטרה, שגם ככה הייתה מהחלשות ביותר מבין הגופים בשירות הציבורי. המסר פשוט: במקום לחוש ביטחון כשרואים שוטר בסביבה, עדיף לוודא שהמצלמה פועלת.
פורסם לראשונה: 00:00, 08.04.24