על רקע הדיווחים שלפיהם ירדן הייתה חלק משמעותי בקואליציה הבינלאומית שיזמה ארצות הברית ליירוט המתקפה האיראנית נגד ישראל - נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" ששר האנרגיה והתשתיות אלי כהן צפוי להיענות לבקשת ירדן ולהאריך את הסכם המים המוגדל שלה עם ישראל בשנה נוספת.
2 צפייה בגלריה
אלי כהן ועבדאללה מלך ירדן
אלי כהן ועבדאללה מלך ירדן
ההתגייסות הירדנית ככל הנראה הטתה את הכף. אלי כהן ועבדאללה מלך ירדן
(צילום: EPA, גטי אימג'ס)
לפי הדיווחים, מטוסים ירדניים לקחו חלק משמעותי ביירוט הכטב"מים האיראניים, ואף איפשרו למטוסים אמריקניים לפעול בשטח הממלכה ליירוט המתקפה האיראנית. ההתגייסות הירדנית הזו הטתה ככל הנראה את הכף להיענות לבקשת ירדן, להארכת הסכם המים המוגדל.
עד היום ישראל התלבטה מאוד בסוגיה, מאחר שבכירים ירדנים - בהם גם שר החוץ הירדני איימן א-ספדי - המשיכו להסית נגד ישראל סביב המלחמה ברצועת עזה. מנגד, האמריקנים לחצו על ישראל להיענות לבקשה. הבקשה הירדנית המקורית הייתה להאריך את הסכם המים בעוד חמש שנים, אולם אחרי שישראל התמהמהה במתן תשובה, הירדנים הקטינו את הבקשה וביקשו ארכה של שנה בלבד.
2 צפייה בגלריה
איימן א-ספדי
איימן א-ספדי
שר החוץ הירדני איימן א-ספדי. ממשיך להסית נגד ישראל
(צילום: THOMAS KIENZLE / AFP)
ירדן סובלת ממצוקת מים קשה מאוד, שמתלווה למשבר כלכלי כבד. משבר המים נובע ממקורות מים מצומצמים, ובשל היקף האוכלוסייה שהולך וגדל. רצף של שנות בצורת והשפעות שינויי אקלים, לצד היקף פליטים משמעותי ביותר שהגיעו מסוריה לירדן, החמירו אף יותר את המצב במדינה, והגירעון בין היצע המים לבין הביקוש נאמד בכחצי מיליארד מ"ק בשנה.
על פי הסכם השלום בין המדינות, מחויבת ישראל להעביר לירדן 50 מיליון מ"ק מים מדי שנה. ביולי 2021 החליט ראש הממשלה דאז, נפתלי בנט, להכפיל את כמות המים ולהעביר לירדנים 100 מיליון מ"ק מים. ההסכם שנחתם אז היה לשלוש שנים, ואמור לפוג בחודש הבא. כעת מסתמן שלאור הסיוע הירדני, נוטה השר כהן להיענות לבקשה ולהאריך את הסכם המים בשנה נוספת.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.04.24