ביום הזיכרון הקרוב, יעמוד מישל לוגסי מול קברי חללי צה"ל בבית העלמין הצבאי בנהריה ויישא קדיש לזכרם. ב-7 באוקטובר הוא הצטרף למשפחות השכול לאחר שבנו, רב-טוראי שמעון-יוחאי ז"ל, נפל בקרבות מול מחבלי חמאס במוצב נחל עוז לצד חמישה מחבריו ליחידת בלוני התצפיות. בהמשך הטקס הממלכתי בעיר, יעלה לבמה השר לפיתוח הנגב והגליל יצחק וסרלאוף ויישא את דברי הניחומים בשם ממשלת ישראל. לוגסי נרעד מהמחשבה שיהיו מי שיחשבו להפריע להספד של נציג הממשלה. "זה פשוט יום שאסור לערב בו פוליטיקה ולבזות את זכרם של הילדים שלנו" הוא אומר.
"אני לא חושב שיש מישהו בהנהגה שאשם פחות או יותר על מה שקרה באותו יום", מסביר לוגסי. "זה לא יום לנאומים, אלא יום של זיכרון – להכיר תודה לכל מי שנטמנו בעפר והיו חלק מצה"ל. בוודאי שאין מקום לערב דיבורים של פוליטיקה ביום כזה. שר בממשלת ישראל הוא נציג השלטון והעם, והשתתפות נציג כזה מכבדת את הנופלים על הגנת ישראל".
2 צפייה בגלריה
משפחתו של שמעון יוחאי לוגסי ז"ל
משפחתו של שמעון יוחאי לוגסי ז"ל
מישל לוגסי לצד בנו שמעון-חי ז"ל. "האחדות הייתה הדבר החשוב לו ביותר"
שלשום, ביקר לראשונה לוגסי במוצב שבו שירת בנו ובמיגונית שבה נפל. "כולם במוצב סיפרו לנו שהאחדות הייתה הדבר החשוב ביותר לשמעון", הוא מספר. "הוא היה סמל של אחדות. עם שמעון נהרגו חיילים שמאלנים ואתאיסטים. כשבאו הנוחבה, הם לא שאלו את החיילים מה הם, אלא רצחו את כולם. למען החיילים שמתו, צריך להשאיר את המחלוקות בצד ביום כזה".
כמו לוגסי, גם חגי לובר ששכל את בנו, סמל-ראשון יהונתן לובר ז"ל, בקרבות ברצועת עזה קורא שלא להחרים פוליטיקאים בטקסי יום הזיכרון הקרבים. לאחר דרישת חלק מהמשפחות שהפוליטיקאים שיגיעו לטקסים לא יישאו בהם דברים, הפציר בהם לובר: "אל תבואו לטקסים הממלכתיים. אתם לא חייבים. אבל אין לכם זכות לקלקל מסורת של 75 שנה. וגם אם יקירכם נהרג. הבן שלי נהרג בשם מדינת ישראל, והיא תיוצג שם. עם פוליטיקאים. מכל המפלגות. ואתם תקשיבו, תכבדו ותשתקו".
2 צפייה בגלריה
משפחתו של יהונתן לובר ז"ל
משפחתו של יהונתן לובר ז"ל
סמ"ר יהונתן לובר ז"ל ומשפחתו.
בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" מניו יורק, שם מקיים לובר מסע הסברה מול קהילות יהודיות, הוא מסביר: "מגיל שש אני בבתי קברות בטקס יום הזיכרון בנחלת יצחק, על קברו של הדוד שלי, יעקב לובר שנפל במלחמת השחרור. בקיבוץ גינוסר, על קברו של בן דודי גיורא שמיר שנפל במלחמת ששת הימים. בקיבוץ גבת, על קברו של בן דודו של אבי יואב שחר שנפל בפשיטה על האי גרין. תמיד היו שם גם פוליטיקאים. תמיד הקשבתי בדממה לדבריהם. גם כשחלקתי עליהם נמרצות. גם כשהשתתפתי במחאות. השנה אעמוד ליד קברו של בני יהונתן, כדור שלישי למשפחה שכולה, ואבכה".
לעומתם, אלנה, אמה של השוטרת רב-סמל בכיר יוליה דאונוב, חשה שהספיקו לה נאומים. "פגשתי את חבר הכנסת אמיר אוחנה בטקס המשטרתי. הספיק לי. הוא דיבר יפה. אבל את מה שאומרים בכנסת, אני לא רוצה לשמוע", היא מסבירה. "אני לא יודעת מי צודק ומי לא. בן גביר, סמוטריץ', נתניהו. אבל צריך לעשות הכול ביחד. אנחנו צריכים להיות מאוחדים. כמו שהיינו אחרי 7 באוקטובר. ומה עכשיו? המלחמה לא נגמרה בשבילי. אם הממשלה לא תצליח במלחמה הזו... אני לא יודעת. זו בושה בשבילי. בשביל מה איבדתי את הבת שלי?".
פורסם לראשונה: 00:00, 03.05.24