לכל משפחה שכולה יש את הדרך שלה להתאבל על יקירה שנפל בקרב או נרצח במתקפת טרור, ובחודשים שחלפו מתחילת המלחמה אפשר לראות יותר ויותר דרכים יצירתיות שבהן המשפחות בוחרות להנציח את מי שלא ישוב. דבר אחד משותף לכולן: הרצון לספר את סיפורו של האדם שמאחורי השם.

שלט חוצות בירושלים לזכר סמ"ר רועי דאוי ז"ל

עדן, אחותו של רועי ז"ל, מ"כ בגבעתי שנפל בקרב בצפון רצועת עזה, מספרת: "חשבתי על הרעיון כשהתחילו ויכוחים סביב הכניסה לרפיח. רציתי לשים זרקור על המשפט 'ורק תתחזקו מהכל' מתוך הצוואה של רועי. אני מסתכלת על השלט בתור קריאת השכמה. זאת גאווה שהוא מקבל את הפנים של העוברים והשבים בשעריה של בירת ישראל. אנשים אמרו לי 'עברתי בצומת, וזאת כאפת ההתעוררות שהייתי צריך'".
4 צפייה בגלריה
yk13922386
yk13922386
שלט החוצות לזכר רועי דאוי ז"ל
(צילום: עמית שאבי)
וזה לא הרעיון היצירתי היחיד שעדן חשבה עליו כדי להנציח את אחיה. "ראיתי משאית עם פרסומת לקורנפלקס של אלופים. רועי היה ספורטאי, הוא היה בג'ודו ויש לו מלא מדליות. הוא האלוף שלי. באותו רגע דמיינתי את רועי על הקורנפלקס. שלחתי לתלמה הודעה, ולשמחתי הם נענו ושלחו לנו 10 קופסאות עם התמונה של רועי והצוואה שלו בצד".

שמן שומשום בגידול מקומי לזכר יעקובי ינון ז"ל

פרופ' צביקה פלג ואסף אבנרי מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, חבריו ובני טיפוחו של יעקובי, שנרצח עם אשתו בלהה בנתיב העשרה, פיתחו זן של תרמילי שומשום על שמו – והוציאו לראשונה שמן שומשום תוצרת הארץ, בשיתוף מסיק קיבוץ מגל וחברת מקסוּם, שעליו תמונתו של יעקובי. פרופ' פלג מספר: "יעקובי היה אגרונום ובוגר הפקולטה, וליווה אותנו במחקר ובכל שנה בקציר. השנה זו הייתה השנה הראשונה שנאלצנו לקצור בלעדיו. הרגשנו שזו הדרך הכי יפה להנציח את זכרו".
4 צפייה בגלריה
yk13922546
yk13922546
השמן לזכר יעקובי ינון ז"ל
(צילום: הדס ניצן)
מעין, בתם של יעקובי ובלהה ז"ל, אמרה: "זה מאוד מרגש וזו גאווה גדולה. אני מכירה תודה לפקולטה, לצביקה ולאסף. אבא שלי היה מאוד מבסוט עליהם אם הוא היה כאן עכשיו. הוא ואמא שלי אהבו את האדמה ואת בני האדם, והלוואי שהשמן יהדהד את האהבה והיצירתיות שהיו בהם".

בקבוק בירה לזכר סמ"ר שהם בן הרוש ז"ל

4 צפייה בגלריה
בירה המנציחה את שהם בן הרוש
בירה המנציחה את שהם בן הרוש
הבירה לזכרו של שהם בן הרוש ז"ל
( צילום: בירת גיבורי על)
מרום בן זקן, שותפה בפאב הגירית ברמת הגולן, סיפרה על המחווה לזכרו של סמ"ר בן הרוש ז"ל, שמת מפצעיו לאחר שנפצע בקרב ב-7 באוקטובר: "שהם היה לקוח קבוע אצלנו ומגיע כל סופ"ש שהוא היה יוצא מהצבא. הוא היה אחד הלקוחות האהובים עלינו. תמיד כשהוא נכנס לבר הוא היה מעלה את מצב הרוח של כולם. הוא מאוד אהב את מבשלת הבירה "גיבורי על", ואחרי שהוא נהרג חשבנו שהדרך הכי טובה להנציח אותו היא לעשות איתם שיתוף פעולה לזכרו, וכך נוצרה בירת 'חרבות ברזל'".

אריזת קמח לזכר רס"מ (מיל') עדי שני ז"ל

4 צפייה בגלריה
yk13922516
yk13922516
אריזת הקמח לזכר עדי שני ז"ל
תמונה שהופצה ברשתות של אריזת קמח של חברת ישבר קמחים שעל גבה הודפס "לזכר עדי שני ז"ל" הגיעה לליאור, אלמנתו של עדי שנפל בקרב ברצועת עזה. "זאת מחווה קטנה אבל מרגשת, מקסימה, אחרת", סיפרה. "זה מאוד מילא את הלב".
פורסם לראשונה: 00:00, 13.05.24