הטקטיים לטנקיסטים: בצמרת צה"ל החליטו בשבועות האחרונים להעניק גם ללוחמי השריון את המדים הטקטיים החדשים, שהפכו לאחד מסמלי הלחימה בעזה - בשל הביקוש העז להשתמש בהם בשדה הקרב במקום מדי ה-ב' הישנים שעשויים מכותנה מלאה. אלא שבחיל השריון המדים הטקטיים יחליפו את הסרבלים ששימשו במשך עשורים את האיש שבטנק, ולא תמיד היו נוחים בלשון המעטה.
5 צפייה בגלריה
לוחמי השריון מחטיבה 188 בהר דב עם הסרבלים הישנים
לוחמי השריון מחטיבה 188 בהר דב עם הסרבלים הישנים
לוחמי שריון בהר דב עם הסרבלים הישנים
(צילום: אפי שריר )
לאחרונה, בשל שימוש גובר בלחימה הארוכה ברצועה ובגבול לבנון בסרבלים והבלאי הגדול מהם, נאלצו בצבא לתת סרבלים בצבע מדבר לחלק מלוחמי השריון הסדירים, מעודפים של הצבא האמריקני. אלא שתוך כמה חודשים גם אלפי לוחמי השריון משלושת החטיבות הסדירות, 7, 188 ו-401, יתחדשו במדים טקטיים שיותאמו לתפקידם במיוחד, ויהיו מעט שונים מהמוכר כיום.
בצבא תקצבו ואישרו את ההצטיידות לאחר שעשו זאת לאחרונה לחטיבות החי"ר הסדירות וגם ללוחמי ההנדסה הקרבית, חיל הים וככל הנראה בקרוב גם ללוחמי החילוץ וההצלה של פיקוד העורף, שגם פעלו בעזה, וללוחמי התותחנים.
מפתחי הפרויקט מהחטיבה הטכנולוגית באט"ל עשויים לקבל השנה, באופן יוצא דופן עבור פרויקט שהוא לוגיסטי, את פרס ביטחון ישראל. סרן מ', מפקד פלוגה מחטיבה 188 שפועלת בימים אלה בהר דב, אמרה: "זה מרגש, הגיעו אלינו למוצב לעשות מדידות אישיות לחיילים ונקבל בקרוב את המדים. מחכים לזה כבר".
5 צפייה בגלריה
צוות הקרב של חטיבה 460 במרחב ג'באליא בעזה עם המדים החדשים
צוות הקרב של חטיבה 460 במרחב ג'באליא בעזה עם המדים החדשים
"אם זה היה קורה לפני שקיבלנו את המדים, החיילים שלי לא היו בחיים". צוות הקרב של חטיבה 460 בג'באליה עם המדים החדשים
(צילום: דובר צה"ל )
5 צפייה בגלריה
צוות הקרב של חטיבה 460 במרחב ג'באליא בעזה עם המדים החדשים
צוות הקרב של חטיבה 460 במרחב ג'באליא בעזה עם המדים החדשים
(צילום: דובר צה"ל )
בצה"ל המליצו על הפרויקט לקבלת הפרס היוקרתי, ובמועמדות צוינו מקרים רבים שבהם הצילו המדים, שחסינים מאש, חיי לוחמים. ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נחשף עוד לפני 7 באוקטובר כיצד לוחמי אגוז ניצלו לפני כשנה מהתלקחות של מטעני חבלה ובקבוקי תבערה בג'יפ שבו נסעו בשכם, ומקרה דומה אירע אשתקד עם לוחמי סיירת הנח"ל בטול כרם. בשנים האחרונות, לפני המלחמה, צוידו רק לוחמי סיירות ויחידות מובחרות במדים המיוחדים שעשויים מבדים שונים המשלבים חומר מעכב בעירה, עם כיסים לנוחות מבצעית של החיילים בשטח ולתנועה קלה יותר.
עוד נודע כי בשבוע הראשון של התמרון, לוחמי גולני שנסעו בנגמ"ש נמ"ר בעזה ניצלו לאחר שמטען חבלה גרם לשריפה בתא הלוחמים. גם לוחמים מסתערבים שהיו באיו"ש בחודשים האחרונים סבלו רק מכוויות קלות באירועי דליקה ממטעני חבלה וידוי בקבוקי תבערה. "אם זה היה קורה לנו לפני שנה, לפני שקיבלנו את המדים, החיילים שלי לא היו בחיים", העיד מ"פ מהצנחנים שלוחמיו נפצעו קשה מרסיסים בנגמ"ש שבו נסעו ברצועה, אך לא מדליקה שפרצה בכלי המשוריין.
לוחם אחר מיחידת מובחרת, שהסתער לתוך בית בוער ביישוב בעוטף עזה ב-7 באוקטובר, סיפר: "נכנסתי לתוך הלהבות כדי להציל אזרחים, הייתי בתוך האש תוך כדי פיצוצים עזים ולא קרה לי כלום מלבד כמה כוויות בפנים". בצבא מעריכים, לפי נתוני התקריות, כי עשרות רבות של לוחמים ניצלו כך בתקריות אש שונות בכל הגזרות מתחילת המלחמה לפני שבעה חודשים.
5 צפייה בגלריה
המדים החדשים חסינים מאש והצילו את חייהם של לוחמי צה"ל בשכם
המדים החדשים חסינים מאש והצילו את חייהם של לוחמי צה"ל בשכם
המדים שנחרכו שתקרית בשכם בשנה שעברה
כל זוג מדים טקטיים מנופקים ללוחם בהתאמה אישית לפי גזרתו בשיטת ליסינג מחברת יונידרס הישראלית, אך מרבית המדים הללו מיוצרים בחו"ל. החברה מעניקה שירותי תחזוקה, כביסה ותיקונים למדים דרך אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה. "הביקורות שקיבלנו מהלוחמים בשטח על המדים לאורך חודשי הלחימה הן מעולות ולכן הביקוש רק גדל להם. השלב הבא יהיה לצייד גם לוחמי מילואים במדים הטקטיים", סיפר קצין מחט"ל שאמון על הפרויקט.
אלא שבגדודי מילואים רבים לא חיכו למדים המקוריים דרך צה"ל, והחיילים השתמשו במדים טקטיים מזויפים שהגיעו בתרומות. אחת התרומות כללה כ-100 אלף זוגות שהועברו לבדיקה במעבדות של אט"ל, ושם המדים טפטפו נוזלים ובערו במהירות במגע קל עם אש. בצבא הפיצו פקודה שאסרה על שימוש במדים שאינם מקוריים ומנופקים בצורה מסודרת, אך המדים המזויפים הגיעו בכל זאת לחיילים, בהם עורפיים רבים שהשתמשו בהם בכל זאת, ככל הנראה בגלל החזות הקרבית שהם מעניקים - וחרף הסכנה שבכך.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.05.24