הסכם המים בין ישראל לירדן הוארך בחצי שנה, למרות שבעמאן ביקשו להאריך אותו בחמש שנים. על-פי הסכם השלום שנחתם בין המדינות ב-1994, ישראל מעבירה לירדן 50 מיליון מ"ק מים מדי שנה במחיר אפסי. ביולי 2021 החליטה הממשלה להיענות לבקשת הירדנים להכפיל את כמות המים ולהעביר 100 מיליון מ"ק מים בשנה. ההסכם שנחתם אז היה לשלוש שנים וכעת פג תוקפו.
2 צפייה בגלריה
נתניהו והמלך עבדאללה
נתניהו והמלך עבדאללה
נתניהו והמלך עבדאללה
(צילום: gettyimages, EPA)
עתה נודע כי שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן אישר להאריך את הסכם המים המוגדל של ישראל עם ירדן בחצי שנה נוספת. השר כהן התכוון להאריך לירדנים את ההסכם בשנה, אך בסופו של דבר לאחר התייעצויות הוחלט להסתפק בהארכה של חצי שנה בלבד. זאת בעוד הבקשה הראשונית של הירדנים הייתה כאמור להאריך את ההסכם בעוד חמש שנים.
ההערכה היא כי הדבר קשור להחלטה הירדנית לבטל את ההצטרפות להסכם מים תמורת חשמל עם ישראל ואיחוד האמירויות, נוסף על ההסתה נגד ישראל של שר החוץ הירדני איימן ספדי סביב המלחמה בעזה.
2 צפייה בגלריה
yk13925323
yk13925323
"נמשיך להשתמש במשאבי הטבע שלנו כדי לחזק את מעמדה של ישראל באזור". שר האנרגיה אלי כהן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחת הסיבות שישראל החליטה בכל זאת להאריך את ההסכם, גם אם בחצי שנה, היא בשל העובדה שלפי דיווחים זרים מטוסים ירדניים לקחו חלק משמעותי ביירוט מתקפת הכטב"מים האיראניים נגד ישראל, ואף אפשרו למטוסים ישראליים ואמריקניים לפעול בשטח הממלכה ליירוט המתקפה. גם בוושינגטון הופעל לחץ על ירושלים להמשיך ולקיים את ההסכם.
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן מסר: "המטרה של חמאס, חיזבאללה ואיראן היא בין השאר לערער את היציבות ולפגוע ביחסים של ישראל במזרח התיכון. נמשיך להשתמש במשאבי הטבע שלנו כדי לחזק את מעמדה של ישראל באזור".
פורסם לראשונה: 00:00, 16.05.24