בתקופה האחרונה התבקשה מערכת הביטחון לבחון את החלופות השונות לשלטון חמאס ברצועת עזה. במסמך שנכתב לפני כמה ימים והגיע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", נותחו המשמעויות התקציביות של הקמת ממשל צבאי ברצועה.
לפי המסמך, עלות התפעול מוערכת בכ-20 מיליארד שקלים בשנה. הקמת מסדרון או נקז נוסף מוערכת בעלות של כ-150 מיליון שקלים, לא כולל את עלות התפעול השוטף. נוסף על המספרים האלה, תהיה עלות נוספת של שיקום הרצועה (תשתיות, בתי חולים, בתי ספר, כבישים, הקמה של תשתיות הממשל הצבאי וכו').
כמו כן, כדי לתפעל את חמש הנפות שידרשו לממשל, יש לאייש 400 תקנים. מבחינת כוח צבאי, ידרשו ארבע אוגדות התקפיות ואוגדת הגנה. הסטת כוח האדם לרצועה תדרוש הקטנת גדודים בפיקוד צפון ובפיקוד מרכז, וכן הגדלה דרמטית של היקף המילואים לתעסוקה מבצעית.
במסיבת העיתונאים הדרמטית שקיים שלשום, אמר גלנט כי הוא סבור שההתנהלות הנוכחית הובילה למצב שבו ישראל שולטת כרגע ברצועה, אך מדובר במצב מסוכן. "מתפתחת מגמה המקדמת ממשל צבאי ואזרחי בעזה. זה מסוכן לנו, אסור לישראל לשלוט אזרחית ברצועת עזה. מאז אוקטובר אני מעלה את הנושא בקבינט ללא תשובה. סופו של המעשה הצבאי במעשה המדיני", התריע.
הביקורת החריפה של גלנט על נתניהו
(צילום: לע"מ)

הוא הוסיף כי "זה יעלה במחיר גבוה בדמים ובכסף", והוא אינו היחיד שחושב כך בממשלה ובמערכת הביטחון: גם השרים בני גנץ וגדי איזנקוט רואים בתרחיש של שליטה ישראלית בעזה לא פחות מסיוט. סירובו העיקש של ראש הממשלה בנימין נתניהו לדון ב"יום שאחרי" ובחלופות לשלטון חמאס, יוצר מצב שבו ישראל נשאבת לנהל את החיים בעזה. האם לישראל יש את היכולת לחזור ולנהל את החיים ברצועה? האם כלכלת המדינה תעמוד במעמסה?
המשמעות העולה מהמסמך ברורה: ישראל לא תעמוד בנטל. היכולת של צה"ל להיערך לקראת אפשרות של חזית צפונית תיפגע, וגם ההיערכות לסיכול פיגועים ביו"ש ובשאר מדינת ישראל. השליטה בעזה פירושה משבר תקציבי חסר תקדים, שיפגע אנושות בשירות לאזרח וגם יפיל עליו את הנטל התקציבי.
עם זאת, נתניהו לא שולל ממשל צבאי ישראלי בעזה. להפך, הוא מדבר על כך שצה"ל יהיה אחראי על הביטחון בעזה, אבל בפועל המשמעות היא שצה"ל עלול להידרש גם לניהול החיים האזרחיים ברצועה בהיעדר חלופה של חמאס או רשות פלסטינית. בראיון ל-CNBC אמר ראש הממשלה כי "אחרי שהחלק האינטנסיבי של המלחמה מסתיים, אנחנו צריכים שיקום. הייתי רוצה לראות ממשל אזרחי בעזה עם אחריות צבאית ישראלית".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אומר בגלוי שצריך להקים ממשל צבאי ישראלי בעזה, שיפקח על חלוקת הסיוע ההומניטרי עד שתקום ישות אזרחית שתתנער מהטרור. לדבריו, "זה אנחנו או הם. כל הדיבורים על גורם אזרחי מתון שהוא לא חמאס שייכנס במקומנו מחר בבוקר, הם אשליות. כל גורם שיכנס בהסכמת חמאס יהיה פרוקסי שלו וינציח את שלטון הטרור".
פורסם לראשונה: 00:00, 17.05.24