אירועי השחתה והצתת משאיות הסיוע שהתרחשו לאחרונה, ממחישים כי מחאה שהחלה בחסימת סיוע הומניטרי במעברי הגבול ברצועה, הופכת אלימה יותר ויותר.
ביום חמישי תקפו עשרות מתנחלים נהג משאית בבנימין, לאחר שהניחו בטעות כי הוא בדרכו לספק סיוע לעזה. הנהג נפצע בינוני. כוח צה"ל שהוקפץ למקום ניסה לחצוץ בין התוקפים לנהג ולהעניק לו טיפול, אך בצבא אמרו כי אלו הגיבו באלימות ופצעו שלושה חיילים באורח קל. אוהד קרקובר, רב ההתנחלות כוכב השחר שבסמוך אליה אירעה התקרית, גינה את המעשים. לדבריו, "נעשה דבר חמור בצומת הסמוך ליישוב. מפגינים שניסו להכות נהג ערבי, הכו גם את חיילי המילואים שניסו להגן עליו מפני פגיעה. כל אלימות היא פסולה ומסוכנת, אבל הכאת חיילים היא דבר חמור שאסור בשום אופן להשלים איתו ולעבור עליו לסדר היום". באירוע אחר בשבוע שעבר סמוך לגבעת אסף, הותקף גם כן נהג פלסטיני.
השחתת המשאיות גורמת נזק עצום לישראל בעולם, ועלולה לייצר שרשרת תגובות מדיניות שעלולות לפגוע במאמץ המלחמה של ישראל ברצועת עזה.
עימותים בבנימין לאחר שמתנחלים תקפו נהג שחשבו שמוביל סיוע לעזה, חמישי האחרון

בין היתר אמר היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן כי "זאת שערורייה מוחלטת שיש אנשים שתוקפים ובוזזים את השיירות האלה שמגיעות כדי לספק סיוע הומניטרי. אנחנו בודקים את כל האמצעים שברשותנו כדי להגיב לזה, ואנחנו מעלים את הנושא הזה ואת הדאגות שלנו מול הרמות הגבוהות ביותר של ממשלת ישראל. זה פשוט דבר לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת".
מי שמזוהה עם חסימת המשאיות הוא ארגון צו 9, שהוקם לאחרונה ועיקר פעילותו היא במניעת העברת סיוע לחמאס בזמן שהם עדיין מחזיקים בחטופים. הם התחילו בחסימות קטנות אך לאט לאט הבינו שהם נוגעים בסנטימנט רחב והפעילות רק הלכה וגברה. בצו 9 ריכזו מאמץ במעברים סביב הרצועה ורשמו הצלחות מכיוון שהצבא והמשטרה לא היו מוכנים לאירועים הללו. אך קרה עוד משהו שגרם למחאה להצליח. במקרה אחד שאל אחד הקצינים במילואים, שתפס את אחד המעברים, אם מישהו מכיר גורם בצו 9 כדי שיעדכן אותו כי מכאן עוברות משאיות. ממש כך.
2 צפייה בגלריה
המחאות נגד הסיוע. שלושת אירועי האלימות האחרונים לא נעשו על ידי פעילי צו 9
המחאות נגד הסיוע. שלושת אירועי האלימות האחרונים לא נעשו על ידי פעילי צו 9
המחאות נגד הסיוע. שלושת אירועי האלימות האחרונים לא נעשו על ידי פעילי צו 9
"המחאה הזו נוגעת בכולם, גם בחיילים המספקים מידע על המשאיות ומהיכן הן עוברות", הסביר גורם ביטחוני הבקיא בפרטים. אלא שכעת הולך ומתממש החשש שהאירועים ילכו ויעשו אלימים יותר, ובארגון צו 9 מקפיאים את הפעילות. "ההנחיות שלנו הן ברורות. רק לחסום", הסביר גורם בארגון. "מה שקרה בתרקומיא הוא מאוד פשוט, קיבלנו ידיעה שעוברות משם משאיות, הקפצנו צוות קרוב והייתה חסימה. השמועה פרסה כנפיים ולמקום הגיעו עשרות צעירים אחרים. הצתת המשאית התרחשה בכלל בלילה הרבה אחרי הפעילות שלנו".
במערכת הביטחון מתקשים להתמודד עם התופעה. "אין שום עדכון וסנכרון בין הגופים השונים לגבי משאיות הסיוע. לפעמים המשאיות עוברות בצירים שונים ובשעות שונות ואף אחד לא מעדכן את המשטרה", הסביר גורם באכיפת החוק. גורם ביטחוני אחר אמר, ואף הפנה אצבע מאשימה: "מעבר לעניין הערכי, יש אווירה בשטח שהכול מותר. בשבוע שעבר זה הגיע לשיא אחרי שישראלים קיצוניים תקפו נהג משאית שהוביל סחורה ולאחר מכן גם את הקצינים והחיילים שהגיעו לנקודה. אירועים כאלו של התפרעות של קיצונים ישראלים ממשיכים לקרות בגלל סיבה אחת, זה לא בראש סדר העדיפויות של הגורם שאמור לטפל בזה. תקיפת המשאיות עשתה ועושה נזק עצום למדינת ישראל ובעיקר להתיישבות, אנחנו מדינה דמוקרטית, יש דרכים להפגין ולמחות".
פורסם לראשונה: 00:00, 19.05.24