בשבועיים האחרונים חיזבאללה מסלים את ההתקפות נגד ישראל בגבול הצפון. זה נכון לכמות השיגורים לטווח הרחוק יותר שכוונו ליעדים האסטרטגיים שהוא בוחר ולאמצעים החדשים שהכניס למערכה כמו כטב"מים שמשגרים טילים. גם התגובות שלו לפעולות של צה״ל עלו מדרגה בעוד הוא נמנע מלהיכנס למלחמה כוללת, כשהבחירה שלו הייתה ועודנה התשה של ישראל לאורך זמן.
כדי להבין לאן אנחנו הולכים צריך לחזור לנאומו האחרון של נסראללה לפני שבוע לציון מותו מוסטפא באדר א דין ולמאמר שכתב אתמול אברהים אל אמין הנחשב למקורבו בעיתון אל אח’באר. עמדת חיזבאללה מאוד ברורה: יש לכם שתי אפשרויות, הוא אמר לנו, או לקבל את הצעת חמאס לעסקה ולצאת מעזה ובכך להודות בתבוסה הגדולה, או להמשיך במלחמת ההתשה שתכלה את ישראל ותיקח אותה לתהום.
1 צפייה בגלריה
yk13927757
yk13927757
(צילום: אפי שריר)
במאמר אתמול כבר דובר על שילוב כוחות הדוק של ציר ההתנגדות, כולל חמ"ל משותף שמטרתו התשת ישראל לאורך זמן ובהרבה סבלנות לצד הודעה רשמית ולפיה, לטענתם, בשבועיים האחרונים הם תקפו עשרות מטרות רגישות. מבחינת הארגון, ההתנהלות הזו מגבילה את צה"ל מלתקוף כפי שהוא רוצה. הנאום, כמו המאמר, מסמן הלך רוח מאוד בעייתי של ביטחון הולך וגובר של הארגון שמקרב עוד יותר את ההחלטה לפתוח במערכה בלבנון. שר הביטחון גלנט דיבר על כך שוב בביקור שלו ביום שישי בצפון. "כפי שאמרתי ללוחמים לפני שנכנסנו לעזה ולא האמינו לי, אני אומר גם לכם: תמתינו, אנחנו נעשה", הוא הבהיר, "אני מבין את כמות הנזק, אך בצד השני הנזק ומספר המחבלים שחוסלו הם בסדרי גודל אחרים לגמרי". בשבוע שעבר, נסראללה בחר לכנות אותו ׳מסטול׳ וגם זה מלמד על הלך הרוח השחצני.
עם זאת , וזה כבר לא סוד, לב הבעיה כפי שתיארנו כאן מספר פעמים הוא בניין הכוח של צה"ל להכרעה בזירה אחת כאשר הכוחות נמצאים כעת ברצועת עזה. נכון לכתיבת שורות אלה, כבר עשרה צוותי קרב חטיבתיים פועלים שם. את מחדל בניין הכוח הצבאי צריך להזכיר בכל הזדמנות ולוודא שהצבא החדש ייבנה בהתאם יחד עם התקציב הדרוש לו כפוליסת הביטוח של מדינת ישראל.
ועדיין, בסיקור המלחמה הזו – במיוחד מול אויב שעושה שימוש מתוחכם בתודעה, מצלם כל תקיפה ומפעיל לחץ פסיכולוגי כדי לייצר תודעת ניצחון, כאשר מבית אין לו אופוזיציה חזקה ותקשורת מספיק לעומתית – נכון לתאר גם את המחיר שהארגון ומדינת לבנון סופגים. רק בשבוע האחרון חוסל חסין איברהים מכי, קצין המודיעין של ׳חזית הדרום׳ – קצין שמכיר היטב את צה״ל, תיכנן פעולות, היה מעורב באירועים משמעותיים כמו הפעולה באנצריה של השייטת ב-1997, במלחמת לבנון השנייה, בסיוע לסוריה במלחמת האזרחים וכמובן כעת מול צה"ל. 300 פעילים נוספים של הארגון נהרגו, בהם כעשרה בדרג המח"טים. גם רוב כוח רדואן נדחק למרחק של חמישה ק"מ מהגבול. מחנות רדואן הותקפו, כמו גם מחסני אמל״ח, אתר לייצור טילים מדויקים ומערכי הגנה אוירית, תשתיות היערכות על הגבול. מה לא הותקף? מחסני כטב"מים שבהם חיזבאללה עושה שימוש מוגבר. לנוכח האיום החדש, חשוב להשמיד אותם יותר מאשר את מערכות ההגנה האווירית. האתגר הגדול הוא התמודדות מול הכטב"מים באמצעות מודיעין ובסיכול באמצעים טכנולוגיים. בינתיים, התוצאות לא טובות.
כל עוד אין עסקת חטופים והמלחמה בעזה נמשכת, ישראל תצטרך לקבל הכרעה אסטרטגית בקרוב גם בנוגע לצפון כי הלחימה בצפון כבר אינה מוגבלת ומטרתה ברורה – לשחוק ולהתיש את ישראל
כמו כן, בעוד מבחינה אסטרטגית הוא השיג את היעד המרכזי של פינוי יישובים, בלבנון המצוקה קשה פי כמה כשהמצב הכלכלי חמור. מעל 1,700 בתים נהרסו כליל ונזק נגרם ל-14,000 מבנים בדרום. נזקים נגרמו גם לענף החקלאות באלפי דונמים שקשה להעריך אותם כרגע, ובניגוד להבטחות הממשלה שם, אין פיצוי לתושבים כאשר 150 אלף אזרחים פונו מבתיהם. את רוב הנזק ספגו מארון א ראס, עלייתה א שעייב וראמיה. קצב ההרס גובר בעיירות באזור מרג'עיון, במיוחד בלידא, עדיסה, מרכבה וכפר כילא, עד לאלחיאם. נסראללה לא מתייחס לנזקים ומבחינתו היישובים בדרום לבנון הם פריפריה רחוקה, אבל הלחץ על הממשלה שם הולך וגובר. לסיכום, כל עוד אין עסקת חטופים והמלחמה בעזה נמשכת, ישראל תצטרך לקבל הכרעה אסטרטגית בקרוב גם בנוגע לצפון כי הלחימה בצפון כבר אינה מוגבלת ומטרתה ברורה – לשחוק ולהתיש את ישראל. יש לא מעט מנופי לחץ בלבנון כמו מטרות אזרחיות והרחבת התקיפות צפונה לכיוון ביירות תוך נטילת סיכון למלחמה רחבה שמשמעותה פגיעה בעורף הישראלי. זה יכול להיות יממות של קרב וייתכן שגם ייגרר לעימות נרחב, אבל כפי שנראה, נסראללה לא מותיר ברירה ומרחיב את המערכה על אף שאינו מעוניין במלחמה הזו ומעדיף את ההתשה.
במקביל, הפלונטר האסטרטגי של ישראל רק החמיר בשבוע האחרון בגלל היחסים העכורים בצמרת המדינה. המתקפה של גלנט נגד נתניהו, התגובה של נתניהו לגלנט, העימות בין איזנקוט ובן גביר בקבינט, ההצהרה של גנץ אמש - כל אלה מלמדים על קבינט מסוכסך, מפוצל ומלא בחשדנות. בקושי פעילות בעזה אפשר לנהל בצורה הזאת, כך שלשלוח את הצבא לעומק הבוץ הלבנוני במקביל ולהגיד לציבור שיהיה בסדר לא נראה כמו תרחיש סביר כעת.
פורסם לראשונה: 00:00, 19.05.24