סניף מקדונלד'ס שנפתח לאחרונה במרכז מסחרי חדש בשכונת אחוזת הנשיא ברחובות מהווה מוקד לעימות בין תושבים מקומיים לראש העיר הנבחר מתן דיל. פקחי עירייה נוהגים לפקוד את המקום בשבתות ולחלק דוחות בעקבות פתיחתו. מנגד, התארגנה מחאה של תושבים שחוששים משינוי הסטטוס קוו בעיר.
ההפגנה על הדוחות לסניף שפתוח בשבת

3 צפייה בגלריה
עיריית רחובות רצתה לסגור את מקדונלדס שעובד בשבת
עיריית רחובות רצתה לסגור את מקדונלדס שעובד בשבת
"באזורים אחרים יש עסקים פתוחים שלא מקבלים דוח". הסניף באחוזת הנשיא
(צילום: מאיר תורג'מן)
עוד לפני הבחירות העירוניות הסוערות הביעו תושבים חשש שדיל ינקוט צעדים לטובת הציבורים הדתיים והחרדיים. כעת, המהלכים נגד הסניף של רשת ההמבורגרים גורמים לציבור החילוני בעיר, שמהווה רוב בשכונה המדוברת, לצאת במחאה. כ-100 מהם הגיעו אתמול לסניף כדי לתמוך בהפעלתו. אחד מהמפגינים אמר: "האם מתחילה ברחובות מלחמת שבת חדשה? אפילו ראש העיר הקודם רחמים מלול, אדם חרדי, לא העז לגעת בעסקים שהיו פתוחים בשבת. העיר התנהלה כרגיל בשבתות".
המרכז המסחרי נפתח לפני פחות מחודשיים. הדוחות נרשמים על פעילות של עסקים וחנויות בין השעות 15:00 ל-19:00 בימי שבת, והפקחים דורשים לסגור אותם לקהל. במקום פועל בזמן זה רק הסניף של מקדונלד'ס. אתמול הפקחים הגיעו בשעה ארבע וחצי ודרשו שוב שהסניף ייסגר מיידית. לצד זאת, נרשם דוח בסך 730 שקלים.
3 צפייה בגלריה
yk13928385
yk13928385
שוטרים בסניף, אתמול
3 צפייה בגלריה
מתן דיל
מתן דיל
תושבים חששו שינקוט צעדים לטובת דתיים וחרדים. ראש העיר מתן דיל
(צילום: יאיר שגיא)
"הדוח נרשם על פי חוק עזר עירוני ישן שקובע שיש לסגור בתי אוכל בשבת בין 15:00 ל-19:00", טען חבר המועצה יניב מרקוביץ'. "מוזר למה העירייה מתעקשת דווקא על מקדונלד'ס, שתושבי השכונה החילונית נהנים להגיע לאכול עם הילדים שם בלי להפריע לאיש. באזורים אחרים בעיר יש עסקים פתוחים והם לא מקבלים דוח. זו אכיפה בררנית".
יו"ר ועד שכונת אחוזות הנשיא, יקי ניסנבאום, אמר כי "זו תחושה רעה מאוד לראות פקחים מאלצים עסק לסגור למרות שהוא לא מפריע לאיש. יש פה בוודאות אכיפה בררנית מכוונת. מעניין מה גורם לעירייה להיכנס למלחמת שבת".
גילי לוי, תושבת השכונה שבאה לתמוך בהפעלת הסניף, אמרה: "זו שכונה חילונית ותושביה רוצים לאכול עם הילדים. הגיעו לפה פקחים שרשמו דוח באופן סלקטיבי רק לעסק הזה. ברחוב הרצל ובשכונות שונות בעיר אין דוחות לעסקים. נילחם כדי שהמקום יישאר פתוח".
מעיריית רחובות נמסר בתגובה כי "ראשית, חשוב להתבסס על עובדות ונתוני אמת. אסור ולא ניתן לאפשר פגיעה במרקם החיים הרחובותי, 'חיה ותן לחיות', הנשמר ברחובות כבר עשרות שנים תוך כבוד הדדי. כמו בערים אחרות, גם ברחובות קיים חוק עזר עירוני בדבר פתיחת עסקים בשבת וחג, והעיריה פועלת לפיו מאז נחקק ואושר, וזאת תוך שמירה על סטטוס קוו שנהוג בה מזה עשרות שנים.
"בהתאם לחוק העזר, מותרת פתיחתם של בתי קפה ומסעדות המצויים באזורי תעשיה (ובכלל זה פארק המדע), ובקניון במהלך כל יום המנוחה. אולם ביתר חלקי העיר מותרת פתיחתם של בתי הקפה והמסעדות בערב יום המנוחה עד השעה 22:00 ובמהלך יום המנוחה בין השעות 10:00 עד 15:00. כך קובע מפורשות חוק העזר ועל כך אין עוררין.
"יחד עם זאת, מזה עשרות שנים פועלים בתי קפה ומסעדות בחלקה הצפוני של העיר על רחוב הרצל שהוא רחובה הראשי, גם מעבר לשעות שנקבעו בחוק העזר. זהו בדיוק אותו סטטוס קוו בו מתאפיינת העיר, ואף בתי המשפט לאורך השנים כמו גם בפסק דין שניתן אך לפני שבוע, תומכים בעיקרון הסטטוס קוו ומאשררים אותו.
"בתוך שכונות המגורים עצמן - מעולם - לא הותרה פתיחתם של עסקים בניגוד לשעות הקבועות בחוק העזר. לפיכך, פתיחת מסעדה חדשה, בתוך שכונת מגורים, מעבר לשעות הפתיחה המותרות ביום המנוחה, היא זו שמהווה הפרה של הסטטוס קוו והיא זו המלבה את האש ומאיימת לפגוע באותם עסקים שפתוחים היום בימי מנוחה, תוך עירעור הסטטוס קוו הקיים.
"כל שינוי שמתבקש בעיר, הן על ידי הנהגת העיר והן על ידי התושבים והתושבות, צריך להיעשות ואף יעשה בשקיפות, תוך שיתוף הציבור, במיקצועיות, ברגישות ובתבונה, ולא בדרך של הפרת החוק הקיים ויצירת מחלוקת וקרע בין האוכלוסיות השונות בעיר שלנו".
פורסם לראשונה: 00:00, 19.05.24