מיד עם פרוץ המלחמה הבינו במשרד החינוך שלאירועים הלא-רגילים יהיו השלכות גם על התלמידים שייבחנו השנה בבחינות הבגרות. אבל ספק אם הם תיארו לעצמם שחודשים ארוכים אחרי, ייבחנו תיכוניסטים בשדרות בזמן שברקע נשמעת אזעקת צבע אדום.
3 צפייה בגלריה
yk13929717
yk13929717
תיכוניסטים בשדרות נבחנים, אתמול
תיכוניסטים ברחבי הארץ יפתחו היום את עונת הבגרויות, שעומדת להיות שונה מהרגיל בצל המלחמה. 85 אלף תלמידי כיתות י"א-י"ב צפויים לגשת היום לבחינת הבגרות בלשון, לא כולם באותו האופן. תלמידי בתי הספר התיכוניים האזוריים בעוטף, שהיישובים שבהם התגוררו ספגו אבדות ופגיעה קשה ולא ישובו השנה לבתיהם, וכן יישובים במרחק 0 עד ארבעה ק"מ מהגבול, ייבחנו בבחינות הבגרות במתווה מיוחד להם, שבמרכזו מודל היבחנות פנימית בלי בחינות חיצוניות. בחלק מהיישובים החלו הבחינות כבר אתמול, כאמור עם אזעקות תוך כדי.
המתווה, שסוכם בשיתוף הנהגת ההורים הארצית, מועצת התלמידים וועד ראשי האוניברסיטאות, כולל שורת מעגלים בהתאם לחומרת הפגיעות באזורים השונים בארץ. במעגל ראשון - הקלות לכלל הארץ, הכוללות מיקוד החומר ותוספת זמן של 15% למשך זמן הבחינה. המעגל השני נוגע לבתי ספר שבהם לא ניתן היה לקיים כלל למידה פיזית מ-7 באוקטובר ועד לאמצע דצמבר, מאחר שנתפסו לצרכים צבאיים.
תלמידי העוטף יקבלו הקלות משמעותיות נוספות בבחינות הבגרות, ובהן תוספת ציון בשיעור של 15% בבחינות באנגלית, מתמטיקה ועברית, בחינות פנימיות במקצועות ההומניסטיקה (כגון: ספרות ואזרחות) ובמקצוע הֶגְבֵּר אחד (כגון: כימיה, ביולוגיה, פיזיקה, מדעי המחשב וגאוגרפיה).
תלמידי יישובי העימות בצפון יקבלו בנוסף לתוספת זמן בשיעור של 15% והרחבת אפשרויות המענה, בחינות מותאמות, תוספת ניקוד בשיעור של 15% לציון בכל אחת מהבחינות והעלאת משקל הציון השנתי. תלמידים מבתי ספר מפונים בצפון יקבלו בנוסף גם בחינה מותאמת בלשון.
"לפני כל בחינת בגרות יש לתלמידים ולמורים לחץ טבעי", אמרה אוראל טוביה, מורה ללשון באולפנת אמי"ת גבעת שמואל. "אך אנחנו כמורים דווקא חשים תחושת הקלה בזכות תנאי ההיבחנות החדשים".
גם פרופ' דולי אליהו לוי, ראש החוג ללשון העברית ולעברית, שפה ואוריינות במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט, מסכימה כי המתווים המיוחדים של משרד החינוך מסייעים ומפחיתים את הלחץ. "יש לנו תלמידים במצבים שונים, ומה שמתאים בתל אביב לא מתאים בכפר גלעדי".
3 צפייה בגלריה
yk13929754
yk13929754
תלמידים מקריית שמונה בטבריה, אתמול
בשדרות וביישובי העוטף החלו כבר אתמול הבגרויות בלשון, כשבשדרות חוו התלמידים על בשרם את המציאות ההזויה של בחינות תחת אש: אתמול, כשהחל המבחן, נשמעה התרעת צבע אדום. התלמידים, שנבחנו בכיתות ממוגנות, לא נדרשו לרוץ למרחב מוגן. המבחן הופסק למספר דקות ונמשך כרגיל. בשאר יישובי העוטף התלמידים נבחנו אתמול, וגם ייבחנו היום במכללות ובמרכזי לימוד חליפיים ומחוץ לטווח הרקטות הקצרות, כמו למשל בבאר שבע.
"זו תקופה מאוד קשה ומאתגרת, לא פשוט להתמודד עם דברים כאלה", אמר אוהד אטיאס, תלמיד כיתה י"א בישיבת המתמיד בקריית שמונה, הלומד כעת באורט טבריה. "אני מבין שזה אתגר גדול והלוואי והייתי יכול להגיע לציונים כמו שהייתי מקבל בשנה נורמלית. אני גר עם המשפחה במלון בטבריה כבר שמונה חודשים עוד מעט ומנסה ללמוד בחדר הקטן. הולכים לקראתנו ונתנו לנו הרבה הקלות והתאמות ואני מקווה שזה יעזור לנו לעבור את המבחנים. אני מאמין שיהיה טוב. המורים ליוו אותנו ועזרו לנו מאוד כדי שנקבל תגבורים".
ניתאי, מפונה למושב הזורעים, עבר לישיבה התיכונית אורט טבריה: "זה לא פשוט ללמוד במציאות כזאת. אני מרגיש מוכן לבחינה בלשון כי המורה שלנו, שמחה ראש, הגיעה ללמד אותנו מקריית שמונה ועשתה מאמצים גדולים כדי שנצליח".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.05.24