בשורה התחתונה, תושבי שדרות מרגישים שעושים מהם צחוק. שעשו עליהם סיבוב פוליטי. החל מראש הממשלה בנימין נתניהו, דרך ראש העיר אלון דוידי, ועד מינהלת תקומה וצה"ל - כולם מספרים בגאווה שלמרות שהלחימה נמשכת, רוב התושבים חזרו הביתה מאושרים, מוסדות החינוך נפתחו מחדש, וכולם נכונים למשימת התקומה אחרי מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר.
גם אם העובדות נכונות, מה עם הדבר הבסיסי ביותר בחיים: ביטחון? זה לא קיים בשבועות האחרונים בשדרות. כמעט מדי יום נשמעת אזעקת צבע אדום בעיר, והחיים ממשיכים כסדרם, כאילו כלום לא קרה. התושבים חזרו אחורה בזמן, לימי טפטופי הרקטות.
3 צפייה בגלריה
yk13931200
yk13931200
משתטחים על הקרקע בזמן המטח ביום העצמאות
(צילום: חב"ד שדרות)
ענן אפור של פיח ממתקפות צה"ל ברצועה רבץ אתמול (שני) בשמי העיר, מחוזק באובך כתוצאה ממזג האוויר. למרות זאת, כל נהג שנכנס לעיר פותח מעט את החלון של המכונית, שמא תופעל אזעקת "צבע אדום" והוא לא ישמע. רק אתמול ב-8:30, שעת הלימודים הראשונה של היום, נשמעה אזעקה. רוב התלמידים כבר היו בבתי הספר הממוגנים. אף אחד לא נפגע, והתלמידים המתורגלים חזרו מיד לסדר יומם.
"העיר קרועה, בעיקר בין הורים לילדים קטנים לבין מבוגרים", אומרת אלה, אמא לשני ילדים שלומדים בבית הספר המדעי תורני בשדרות. "יש באזז מאוד רציני להשבית את מערכת החינוך כבר בימים הקרובים, כי המצב הביטחוני בלתי נסבל. אמרו לנו לחזור הביתה, אז חזרנו. אף אחד לא חשב שיהיה שקט מוחלט, אבל אף אחד גם לא חשב שיהיה ירי על בסיס יומיומי. אם הייתה אזעקה אחת לכמה שבועות הייתי מכילה את זה איכשהו, אבל זה לא המצב בכלל. זה נשמע הגיוני אחרי כל כך הרבה חודשי לחימה? איפה הניצחון שכולם מדברים עליו? אני מרגישה שרימו אותי, שלא אומרים לי את האמת. הבטיחו שהמצב יהיה רגוע יותר, ובפועל המצב הרבה יותר חמור. יש גבול כמה אנחנו מסוגלים להכיל".
3 צפייה בגלריה
תלמידים בבית ספר בשדרות מתחבאים מתחת לשולחנות בזמן צבע אדום
תלמידים בבית ספר בשדרות מתחבאים מתחת לשולחנות בזמן צבע אדום
תלמידות בבית ספר בשדרות מתחבאות מתחת לשולחנות בזמן צבע אדום
בשדרות כבר נערכים לאפשרות של השבתת מערכת החינוך ומבקשים מראש העיר דוידי לתמוך במהלך. בינתיים הוא מתנגד בטענה שזה יפגע בשגרת הלימודים שממילא השנה השתבשה לחלוטין. בינתיים, בשדרות למודת הרקטות והאזעקות כבר יותר מ-20 שנה, החיים נמשכים כרגיל. התושבים, למרבה האבסורד, הסתגלו לחיים בצל הירי. "רצים לממ"ד או נשכבים על הרצפה, מחכים כמה שצריך וממשיכים הלאה", אומר אלי ימין מהבסטה לאבטיחים בשדרות, שפתח מחדש את הדוכן לפני שבועיים, אחרי שפונה למלון בתל אביב. "חזרנו לחיים כאילו כלום לא קרה. העיר מלאה, אתה רואה את הפקקים בתוך העיר. גם הקונים חזרו, אין תלונות", הוא אומר וממהר ללקוח הבא.
במועדון ה"ספורט קלאב" בעיר, הצמוד לבריכה העירונית, יוצאים ונכנסים מתאמנים לחדר הכושר, אבל הבריכה עדיין סגורה בהנחיית פיקוד העורף. בכל מקום בעיר שומעים את ההפגזות של צה"ל ואת צרורות הירי מהלחימה בצפון הרצועה. אין שקט בשדרות, לא מצד צה"ל ולא מצד חמאס. בעיר שנמצאת בלחימה מתמשכת מצפים מהתושבים "ללמוד לחיות לצד זה", אבל בקצב הזה, הם לא יישארו שם עוד זמן רב כדי לעשות את זה.
3 צפייה בגלריה
תיעוד: גילת מגנה על הילדים שלה באזעקה
תיעוד: גילת מגנה על הילדים שלה באזעקה
אם מגנה על בנותיה בזמן אזעקה. "אנחנו מופקרים יום-יום"
אתמול תועדו תלמידות בבית הספר היסודי הממוגן "בראשית" בשדרות בזמן האזעקות שהופעלו בעיר ובסביבתה. "לא הגיוני שנשלח את הילדים שלנו למסגרות חינוך במצב הזה", אומר אופיר ממן, תושב שדרות ואב לשלושה ילדים. "אנחנו הולכים אחורה במקום קדימה. כל יום יש פה מתקפת רקטות וכל הגורמים ממשיכים כאילו לא קרה כלום. פיקוד העורף אפילו לא משנה הנחיות. זה מצב לא הגיוני, באזור אחר בארץ זה לא היה קורה".
גם אולגה, אם לשלושה ילדים שחזרה לעיר אחרי ארבעה חודשים שבהם הייתה מפונה, הביעה תסכול מהמצב. "חזרנו לחיים תחת מתקפה. הילדים בחרדות. הם לא יוצאים לגני שעשועים, כל פיצוץ מקפיץ אותם. אפילו לחצר בבית הם מפחדים לצאת. הם משחקים כדורגל בסלון", היא מספרת. "אנחנו מופקרים יום-יום. אנחנו דורשים את שליטת צה"ל בצפון הרצועה בצורה שתאפשר לנו חיים סבירים עד שהמדינה תחליט להכריע את המחבלים הנאצים בעזה", אומרת עדיה לוי, ממובילי הקריאה להשבתת מוסדות החינוך בעיר. בתוך כך, אתמול החלה עונת הבגרויות. בעוד תלמידי העוטף יקבלו הקלות משמעותיות בבחינות הבגרות, התלמידים בשדרות ניגשו לבחינת הבגרות בלשון, שבמהלכה הופעלה התרעת צבע אדום. התלמידים לא נדרשו לרוץ למרחב המוגן מאחר שהבחינות התקיימו בכיתות ממוגנות.
פורסם לראשונה: 00:00, 21.05.24