"במלחמה אין מנצחים. שלום הוא האפשרות היחידה". כך אמר אתמול (שני) בנאום השבעתו, נשיאה החדש של טייוואן, צ'ינג-טה לאי (65). "פלישת רוסיה לאוקראינה, העימות בין ישראל וחמאס - ממשיכים לזעזע את העולם. פעילות צבאית של סין והפרות באזור האפור מהוות את האתגר האסטרטגי המשמעותי לשלום וליציבות בעולם. תפקיד טייוואן הוא להוביל לשלום".
כ-20 אלף איש השתתפו אתמול בחגיגות השבעתו של לאי, ושל סגניתו היסיאו בי-קים (53), שנערכו מול ארמון הנשיאות במרכז הבירה, טאיפיי. טקס ההשבעה נפתח במפגן כוח מרשים שכלל, בין השאר, מטס של עשרות מטוסי קרב של חיל האוויר הטיוואני.
2 צפייה בגלריה
yk13931039
yk13931039
הנשיא בטקס ההשבעה. בצל האיום הסיני - העביר מסר של עצמאות
(צילום: Annabelle Chih, גטי)
זה בדיוק היה המסר של הנשיא לאי – רופא בהשכלתו, בנו של כורה פחם – שכיהן בשמונה השנים האחרונות כסגן הנשיאה בטייוואן: "על ידי עמידה זה לצד זה עם מדינות דמוקרטיות אחרות, נוכל ליצור קהילה גלובלית שלווה, שיכולה להפגין את עוצמת ההרתעה ולמנוע מלחמה, ולהשיג את מטרתנו – שלום באמצעות עוצמה", אמר הנשיא בנאומו.
טקס ההשבעה היה מרהיב: משמר כבוד של חיילים שהציג תרגילי סדר של הקפצת רוביהם באוויר; להקות של רקדנים, נגנים ואקרובטים; שחקני בייסבול, נבחרות ג'ודו, שיירת קטנועים, אמני ראפ טייוואנים, להקות ילדים ואפילו דרקוני נייר ובובת סוס ענקית שמפריחה עשן.
בסיום הטקס, הנשיא החדש וסגניתו החדשה, שרו ורקדו עם ילדים. הטייוואנים בחרו בכוונה טקס בהשתתפות ילדים וצעירים רבים, במטרה להעביר מסר: הממשלה מזדהה עם הצעירים שרוצים לשמור על עצמאות מסין, לעומת האופוזיציה והדור הוותיק שרוצים להתאחד עם הסינים.
וזה אכן אחד הדברים העיקריים שמעיבים על חגיגות הכתרת הנשיא: החשש מפלישה צבאית של סין. ממשלת טייוואן דוחה את הלחצים שמפעילה עליה סין "להתאחד", ורוב תושבי האי מסרבים לחיות תחת שלטון המפלגה הקומוניסטית של סין. אלא שהנשיא הסיני, שי ג'ינפינג, מדגיש שהשתלטות ארצו על האי היא "בלתי-נמנעת", ובשנים האחרונות נעשית מדיניותו בעניין אגרסיבית יותר ויותר.
בשנה האחרונה מבצעת סין כמעט מדי יום חדירות של מטוסי קרב וספינות מלחמה לאזור שמקיף את טייוואן – ומדמים הטלת מצור על האי. התרגילים שמבצעת סין נועדו להעביר מסר מאיים, בתגובה להתחממות היחסים בין ארצות הברית לטייוואן, שבשיאה כללה ביקור של נשיאת טייוואן היוצאת, צאי, בארה"ב באפריל אשתקד, וביקור של יו"ר בית הנבחרים הקודמת, ננסי פלוסי, בטאיפיי, באוגוסט 2022.
2 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
שי ג'ינפינג. מפעיל לחצים ל"איחוד" ומדגיש - ההשתלטות בלתי נמנעת
(צילום: Sputnik/Vladimir Astapkovich/Kremlin via REUTERS)
החשש בטייוואן הוא שהיא הבאה בתור למתקפה, אחרי אוקראינה וישראל, ולכן היא נערכת למלחמה – בדגש על הגנה. ברחובות הבירה טאיפיי הוצבו שלטים שמכוונים למקלט הקרוב; הנשיאה היוצאת, צאי, העבירה חוק שמגדיל את שירות החובה לצעירים מארבעה חודשים לשנה; הממשלה הגדילה משמעותית את תקציב ההגנה; והקונגרס האמריקני אישר רק לאחרונה חבילת סיוע בסך שמונה מיליארד דולרים לטייוואן.
אתמול הקדיש לאי כמחצית מנאום השבעתו להעברת מסרים לסין. "אני מקווה שסין תכיר במציאות קיומה של טייוואן, תכבד את בחירת אזרחי טייוואן, ותבחר בדיאלוג, בעקרונות כבוד ושוויון", אמר וקרא לסין לנקוט בצעדים ידידותיים של חידוש תיירות וחילופי סטודנטים.
לאי, שנחשב לאוהד ישראל, ביקר בה בשנת 2016 במסגרת כנס ראשי ערים של משרד החוץ – לאחר שזוהה ככוכב עולה בפוליטיקה המקומית בטייוואן. הוא נפגש אז עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם ראש העיר ירושלים דאז, ניר ברקת.
תחת האיום הסיני, הטייוואנים מזדהים מאוד עם מה שעבר על ישראל ב-7 באוקטובר. מבחינתם זה חידד את זהות הערכים - ברית הדמוקרטיות, מדינות ליברליות שמקדמות זכויות אדם. בראייתם, דמוקרטיות בעולם החופשי נמצאות תחת התקפה מצד משטרים אוטוריטריים והן צריכות לעזור אחת לשנייה.
ואכן, אחרי 7 באוקטובר טייוואן יצאה מגדרה לחבק את ישראל. יותר ממיליון דולר נתרמו לישראל וכללו חבילות מזון למשפחות, תרומות למגן דוד אדום, וציוד ביטחון למרכז השלטון המקומי. הטייוואנים מעריצים את כוח העמידה של ישראל ורוצים ללמוד ממנה. אחרי 7 באוקטובר משרד ההגנה של טייוואן הקים כוח משימה שיבחן את המלחמה בין ישראל לחמאס. "כוח המשימה נוצר מתוך הבנה שהמודיעין הוא גורם מפתח בתהליך ההכנה נגד התקפות אויב פוטנציאליות", הסביר שר ההגנה של טייוואן. במילים אחרות: הטייוואנים רוצים לוודא שגם הם לא שבויים בקונספציה, כדי שמחר לא יהיו מופתעים כמו הישראלים.
המלווים הטייוואנים שלי שומעים בהשתאות על הלילה הדרמטי, ב-13 באפריל, שבו מערכות ההגנה האווירית של ישראל יירטו מאות כטב"מים, טילים בליסטיים וטילי שיוט ששיגרה איראן לעברה. "הטכנולוגיה הישראלית מדהימה. זה בדיוק מה שאנחנו צריכים", אמר אחד מהם. אבל גם הוא יודע שאין סיכוי שישראל תספק סיוע צבאי לטייוואן. הדבר האחרון שישראל צריכה זה להסתבך גם עם הסינים.
פורסם לראשונה: 00:00, 21.05.24