במשך חמישה חודשים נרקמה תוכנית מדורגת לקליטת מתגייסים חרדים לצה”ל. היא כוללת פעולות שצה"ל מוכן לקדם, אך נעדרת עוגן משפטי, התבססות על חוק גיוס ובעיקר – נטולת מספרי מגויסים מהמגזר החרדי והגדרה של מי הוא חרדי. בראש הצוות שגיבש את התוכנית עומד אלוף (מיל') אליעזר שקדי, מפקד חיל האוויר לשעבר, שמונה על-ידי שר הביטחון יואב גלנט.
במהלך גיבוש התוכנית שוחחו חברי הצוות עם רבנים ועם גורמים חרדיים מכל הקצוות - אך נמנעו במכוון ממפגשים עם פוליטיקאים חרדים, גיבש הצוות של שקדי 15 צעדים שמוגדרים כמעשיים וברי-ביצוע, שבמסגרתם ישולבו, כך נראה, אלפי חרדים בצבא. חלק מהצעדים מבוססים כבר על תוכניות שנוסו בצה"ל ב-15 השנים האחרונות וכשלו או הצליחו חלקית, כמו יחידות ומסלולים לחרדים בתנאי הפרדה מנשים.
 גיוס חרדים
לפי התוכנית, צה"ל ייצור קשר ישיר עם אלפי החרדים בני הגיוס, כלומר אלו שלא לומדים באופן מלא לפי תורתו אומנותו, יסיר חסמים שהיו מולם וינגיש להם את כל המידע על שירות חרדים בצה"ל, התנאים והתמורות. בנוסף, כדי לאפשר נחיתה רכה בצה"ל, יוקמו עוד מכינות קדם צבאיות חרדיות בסיוע הסוכנות היהודית, בנוסף לשתיים שכבר הוקמו. הן יפעלו עבור הצעיר החרדי במשך שבועיים עד חודש.
"יש צורך מבצעי אמיתי בחרדים בצה"ל", אמר אמש שקדי כשהציג את התוכנית, "יש גם שעת רצון רצינית מאוד אצל חרדים רבים שדיברנו איתם, עם שינוי גישה עמוק במגזר, למרות שנותרו עוד כאלו שמתנגדים. זה יקרה עם חוק או בלי חוק, כי אנחנו אחים. התוכנית הזו היא פרקטית ואופרטיבית. ברור לכולם שמה שהיה הוא לא מה שיהיה".
בנוסף, כפי שנחשף אמש ב-ynet, באגף כוח האדם בצה”ל מתכננים להקים לשכת גיוס חרדית חדשה עם מראיינים בנים, למנות רופאים לבדיקת הנער החרדי שמגיע לצו הראשון בגיל 16 ולגבש שיטות ומבחני מיון מותאמים וכן שרשרת חיול “גלאט כשר”. כמו כן, יוגדרו תקנים לחרדים בצה”ל לפי עוצמת החרדיות שלהם, כדי להתמודד בצורה מדויקת יותר עם כל זרם במהלך שיעוגן בפקודות מטכ”ל; ימונה יועץ רמטכ”ל לענייני חרדים, בדומה ליועצת הרמטכ”ל לענייני מגדר; מינהלת החרדים בצה”ל תשתנה ותותאם לגיוס וקליטת מסות של חרדים.
1 צפייה בגלריה
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
טרם נשלחו צווים לצעירים חרדים בני גיוס
(צילום: שמוליק דודפור)
בזמן שבממשלה צפויים לטעון כי חוק הגישור הזמני, שהתגלגל בממשלת לפיד-בנט לפני כשנתיים ולא התקדם, הוא חוק הגיוס החדש ויש להחיל עליו דין רציפות חקיקתית באופן שידחה את הסוגיה לפחות בעוד 4-3 חודשים, בצבא מבינים שהמשמעויות של כל הכרעה שתתקבל יהיו מעשיות ומיידיות. בצבא כבר הבהירו כי בעקבות המלחמה חסרים לצה"ל, בעיקר בתפקידים קרביים, כ-7,000 חיילים ומפקדים שנפצעו או נהרגו, בנוסף לצורכי כוח האדם שיגדלו כתוצאה מהרחבת הצבא בשל הלחימה שתימשך שנים קדימה.
חרף ביטולו של חוק שירות החובה הקודם שלא הוחלף באחר ולמעשה פקע, באכ"א עדיין לא שלחו צווי גיוס לצעירים חרדים בני גיוס - מאחר שבמשרד הביטחון לא הנחו אותם לעשות זאת, מתוך ציפייה שברגע האחרון, קרי בימים אלו, יוגשו פריצת דרך או פתרון בדרג המדיני. "אנחנו מוכנים לגיוס חרדים במספר דרגות", אמר גורם בכיר בצבא, "התוכניות קיימות, נדרשים רק אישור ותקצוב".

11 המלצות העיקריות של ועדת שקדי

שר הביטחון גלנט הודיע כי קיבל את המלצותיו של שקדי, שהוצגו לו, לרמטכ"ל הרצי הלוי ולמנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אייל זמיר, ובמשרד הביטחון הדגישו כי "חלק מההמלצות כבר יצאו לדרך כ'רגל בדלת' או יושמו בשטח כ'פיילוט'".
משרד הביטחון פירט על 11 המלצות עיקריות מתוך הדו"ח. הראשונה היא "פיתוח כלי הערכה ייחודיים למתגייס החרדי, תוך התחשבות ברקע החינוכי והחברתי שלו על מנת לאתר מועמדים לתפקידים מגוונים אשר יוכלו לשרת בהם שירות משמעותי המתאים לכישוריהם ורצונם". בהמשך המליץ הצוות על הקמת בסיס טירונות והכשרה ראשונית ייעודי לחרדים, מתן תמיכה כלכלית וחברתית לצעירים שמבקשים להתגייס ואין להם עורף משפחתי תומך, וכן הקמת אתר מידע ייעודי למתגייס החרדי וקליטת מוקדנים חרדים שייתנו מענה מוסמך לשאלות ולפניות של המועמדים לגיוס.
עוד מומלץ בדו"ח כי יבוצע "איתור וגיוס של מועמדים אחרי גיל הפטור, בעלי משפחות שהם בעלי מקצועות ייחודיים הדרושים מאוד לצה"ל", וכן כי ייפתחו "מסלולים רבים מותאמים למשרת החרדי - בכל הגילים ובכל התחומים - כולל הרחבת תפקידי לחימה". הומלץ בנוסף על הקמת פלוגות הגנה קרביות במילואים ובסדיר באזורי היישובים החרדיים, וכן על הגדרת "תו תקן" ל"סביבת שירות התומכת את אורחות חייו של המשרת החרדי בצה"ל, והקפדה על מימושה, שיעוגנו בפקודה מטכ"לית".
ועדת שקדי המליצה גם כי תוחל מדיניות שלפיה "כל התפקידים בצה"ל, כולל קורס טייס, סיירות, תפקידי אמ"ן, תקשוב וסייבר ועוד יהיו פתוחים בפני מי שיבחר לוותר על מסלול ייחודי ולהשתלב כיחיד בהתאמות הבסיסיות לשמירת אורחות חיים". עוד צוין כי יוסדר מעמדם של עריקים ומי שהשתחררו משירות על בסיס נפשי, שלא בצדק, אשר מבקשים תיקון - לחזור בהם ולשרת בצה"ל, וכי תוקם תוכנית להשתלבות חרדים בשוק האזרחי לאחר השירות הצבאי שתכלול הכשרה מקצועית וסיוע בהשמה".
פורסם לראשונה: 00:00, 22.05.24