סערה באחת היחידות הרגישות בצה"ל שנמצאת גם במוקד תחקירי מחדל 7 באוקטובר: סגן-אלוף ב-8200 הודח לאחרונה מתפקידו והועבר לתפקיד אחר במערכת הביטחון, על רקע תלונה על הטרדה מינית של איש קבע צעיר ממנו.
בין הקצין הבכיר לאיש הקבע הצעיר היו יחסי מרות, ולפי התלונה, שהוגשה בחודש מרץ האחרון ליועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר (יוהל"ם), התכתב הסא"ל עם איש הקבע בצורה מינית ומטרידה ואף הזמין אותו לביתו למטרות אינטימיות.
1 צפייה בגלריה
סגן אלוף דרגה מילואים אילוסטרציה
סגן אלוף דרגה מילואים אילוסטרציה
הסא"ל הודח בעקבות הטרדה מינית. אילוסטרציה
(צילום: יריב כץ)
באגף המודיעין תחקרו את התלונה ברמת היחידה בלבד, כאשר איש הקבע הצעיר התעקש שהתקיים מפגש פיזי בביתו של הסא"ל, שמבחינתו הכחיש זאת. בתום הבירור ביחידה החליטו ביוהל"ם וב-8200 שלא להעביר את התלונה לחקירה פלילית במצ"ח, בטענה שמדובר בסף הנמוך של חומרת המעשים.
בשבועות האחרונים הפכה הפרשה לשיחת היום ביחידה המובחרת של אמ"ן. "לסא"ל יש כוח והשפעה רבה ביחידה, והתחושה בקרב המשרתים היא שהמקרה טואטא מתחת לשטיח. החליטו להדיחו לפני כחודשיים, והוא עדיין בתפקיד", סיפר קצין ב-8200.
באמ"ן לעומת זאת טוענים שלאורך השנים עשרות תלונות דומות – סביב הטרדות מיניות ב"סף הנמוך" – טופלו ביוהל"ם משמעתית ולא פלילית, וגם במקרה הזה, לאור הרגישות לפרטיות המעורבים, הוחלט שהטיפול יבוצע באופן מלא על-ידי היוהל"ם. לסא"ל סוכמה מחליפה שתיכנס לתפקידו בחודש הבא, ואז הוא יועבר לתפקיד אחר שבו לא יעבוד עם חיילים.
הפרשה מתווספת לפרשות מביכות דומות באמ"ן שהתרחשו דווקא אחרי 7 באוקטובר: מקצין המודיעין של פיקוד הדרום, בדרגת אלוף-משנה, שפרש לאחרונה עקב רומן עם אשת קבע ביחידה במהלך חודשי השיא של המלחמה, ועד לקציני מודיעין שמונו לתחקר את מחדלי אמ"ן למרות שהיו מעורבים בתפקידיהם האחרונים במוכנות המודיעינית מול איומי חמאס.
מדובר צה"ל נמסר: "לאחר בדיקת תלונה שהתקבלה ביוהל"ם, מפקדיו החליטו על הדחת הקצין מתפקידו והעברתו לשירות מחוץ ליחידה לתפקיד, במסגרתו לא יפקד על חיילים בצה"ל מאחר שהתנהגותו אינה עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל. לרשות הנפגע עומדים גורמי יוהל"ם ומפקדיו".
פורסם לראשונה: 00:00, 26.05.24