ארבעה ימים אחרי שראש ממשלת בריטניה רישי סונאק הכריז במפתיע על בחירות כלליות, שייערכו ב-4 ביולי השנה, הסקרים מצביעים על פיגור של 17% מול מפלגת הלייבור בראשות קיר סטארמר.
סונאק מכריז על בחירות בבריטניה
(צילום: רויטרס)

רוב הסוקרים בממלכה צופים ניצחון של מפלגת הלייבור. "99% שזה יקרה", אמר פרופ' ג'ון קורטיס לאתר "פוליטיקו". אפילו היועץ האסטרטגי לשעבר של השמרנים, לוק טרייל, ניבא ב-95% את קץ 14 שנות השלטון של המפלגה.
סונאק הכריז על הבחירות ביום רביעי שעבר, תחת גשם סוחף וקריאות מפגינים. החוק מחייב אותו לקבוע עוד השנה תאריך, ולמרות התחזיות הקודרות הוא מהמר שזהו הרגע הטוב ביותר להתמודדות, מכמה סיבות: הראשונה, אחוזי האינפלציה הנמוכים ביותר זה 40 שנה, העומדים על 2.3%. סונאק נכנס לתפקידו בסוף אוקטובר 2022, כאשר בסוף אותה שנה היא עמדה על 11%, התוצאה הגרועה ביותר בין הארצות המתפתחות. סונאק מקווה שהבריטים יזכרו לו לטובה את השיפור במצבם, למרות שהכלכלה הבריטית עדיין לא חזרה למצבה לפני הברקזיט.
1 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק
(צילום: EPA / NEIL HALL)
"סונאק בחר ברגע שבו יש הבטחה לעתיד כלכלי טוב יותר מבלי שיהיה מספיק זמן לראות אם היא תתקיים", אמר גוטו הארי, יועץ תקשורת שעבד עם ראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון, "זו דרכו להיראות פעיל ודינאמי, הנשק האחרון שנותר לו".
הסיבה השנייה היא מדיניות ההגירה הקשוחה של סונאק. ראש הממשלה תומך בתוכנית שלפיה 5,700 מבקשי מקלט יישלחו לרואנדה. התוכנית תצא לפועל, למרות התנגדות ארגוני זכויות אדם, רק אחרי הבחירות, אולם סונאק מקווה לגרוף את המצדדים בהגבלות, בעיקר כשנייג'ל פראג', מנהיג הימין הקיצוני, שתמך בקו נוקשה אף יותר בנושא, הודיע כי לא יתמודד הפעם, אלא יסייע לידידו הטוב דונלד טראמפ, המתמודד על נשיאות ארה"ב.
יש לציין שלמרות שהמפלגה השמרנית נמצאת בשפל בפופולאריות שלה, היא כבר ידעה רגעים גרועים מאלה בתחילת 2022, אז עמד ההפרש על 26.6%. אבל כעת יצטרך סונאק בן ה-44 להתמודד עם משימה כמעט בלתי אפשרית, עלייה בסקרים, או שישוב לפעילותו העסקית. הונם של ראש ממשלת בריטניה ואשתו אקשטה מורטי, בתו של מיליארדר התקשורת ההודי נאריאנה מורטי, הוערך על-ידי הסאנדיי טיימס הלונדוני ב-651 מיליון ליש"ט, יותר מהמלך צ'רלס השלישי, השווה 605 מיליון ליש"ט.
פורסם לראשונה: 00:00, 26.05.24