בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את עמדת משרד הרווחה ודחה את בקשת הפרקליטות להגשת תסקיר, שבו תוכל לפרט משפחתו של יואל להנגהל את הפגיעה הקשה שחוותה מאז שנרצח באוקטובר 2022, רגע לפני גיוסו לצה"ל.
תיעוד: הקטטה בקריית שמונה שקדמה לרצח יואל להנגהל

2 צפייה בגלריה
yk13940609
yk13940609
"המדינה הפנתה להם עורף". בני משפחת להנגהל
(צילום: שרון צור)
לפני מספר שבועות פנתה עו"ד ליז קדמון, התובעת בתיק, לבית המשפט המחוזי בנצרת וביקשה להורות לקצין נפגעי העבירה לערוך תסקיר נפגעי עבירה. בהמשך, פנתה קצינת נפגעי העבירה לעו"ד רחל צינקין, שמייצגת את משפחת להנגהל, ועדכנה כי הטיפול יועבר למחלקת קטינים, שכן אחיו הצעירים של יואל הם קטינים. בנוסף, עמדה הפרקליטות בקשר עם משפחת להנגהל ועו"ד צינקין, ועדכנה אותם לגבי המפגש הצפוי עם קצינת נפגעי העבירה לצורך עריכת תסקיר קורבן.
"על אף האמור ובמקביל, פנתה המפקחת המחוזית במשרד הרווחה בהודעה לבית המשפט על אי-הגשת תסקיר נפגעי עבירה, זאת מבלי ליידע את משפחת הקורבן, או באת כוחם, באופן המותיר את המשפחה ללא ייצוג מקצועי ראוי. עובדות כתב האישום מגלמות אחריות כבדה ומרכזית של הנאשם למותו של הקורבן", כתבה הפרקליטות בבקשה לבית המשפט.
"מצב דברים זה, שבו לא יינתן תסקיר נפגעי העבירה ע"י הגורם המקצועי והמוסמך לכך, יוצר פגיעה חמורה במשפחת המנוח, אשר לה קשיים מיוחדים ומוגברים בעמידה מול הרשויות, מדובר במשפחת עולים חדשים מבני המנשה, אשר אינם דוברים את השפה, אינם מכירים את התרבות והמנטליות ומתקשים ביותר אף בהעברת מסרים פשוטים בשל היותם עולים חדשים", נכתב.
2 צפייה בגלריה
יואל להנגהל
יואל להנגהל
יואל להנגהל
"קבלת עמדת קצינת נפגעי העבירה מובילה לתוצאה אבסורדית, שבה הקורבן הישיר לעבירה אינו בין החיים, ולפיכך לא ניתן לערוך לו תסקיר נפגע, ואילו משפחת המנוח אשר אין חולק כי היא הנפגעת הישירה מהעבירות, ואשר הינה משפחה מוחלשת, לא תזכה לקבל ייצוג וקולם לא יישמע", סיכמה עו"ד קדמון.
נשיאת בית המשפט המחוזי בנצרת השופטת אסתר הלמן, והשופטות יפעת שטרית ואוסילה אבו אסעד דחו בהחלטתן את בקשת הפרקליטות וקיבלו את עמדת משרד הרווחה ועו"ד שירה ניר, שמייצגת את ליעד אדרי הנאשם, שהתנגדו לקבלת התסקיר.
השופטות כתבו בהחלטתן: "כתב האישום המתוקן איננו מייחס לנאשם עבירת אלימות שגרמה למותו של המנוח, אין בסיס לפרשנות אותה מבקשת להעניק המאשימה להוראת החוק, ובהתאם, לא ניתן להורות על עריכת תסקירי נפגעי עבירה שיתייחסו למצבם של בני משפחת המנוח".
עו"ד רחל צינקין, שמייצגת את משפחת להנגהל, מסרה בתגובה "כל המערכות במדינה הפנו עורף למשפחת להנגהל והאחרונה שבהן היא מערכת הרווחה ובעקבותיה בית המשפט, שירותי הרווחה פנו אליי לתאם מפגש עם בני המשפחה לשם עריכת התסקיר, לצערי המפגש עם ההורים השכולים בוטל ללא עדכון שלהם או שלי בדרך מזלזלת ומתנשאת ורק בדרך מקרית נודע לנו על ביטול ההליך".
תגובת משרד הרווחה והביטחון החברתי: "משרד הרווחה והביטחון החברתי רואה חשיבות עצומה בהשמעת קולם של נפגעי העבירה בביהמ"ש. יחד עם זאת, השירות פועל בכפוף לחוק סדר הדין הפלילי, ובהתאם להנחיות מערכת המשפט בעבירות המתה ורצח. במקרה זה, ליעד אדרי מואשם בעבירת חבלה בכוונה מחמירה. משכך, אנו מנועים במקרה זה מביצוע תסקיר לבני משפחת המנוח".
פורסם לראשונה: 00:00, 28.05.24