אחרי הפסקה של שבוע, יחלו היום (שלישי) בבית המשפט הפלילי במנהטן סיכומי התביעה וההגנה במשפט שבו מואשם דונלד טראמפ בזיוף רישומי תאגיד ועבירה על חוקי מימון קמפיין - או בשמו המוכר יותר "משפט דמי השתיקה ששילם טראמפ לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס". הסיכומים אמורים להסתיים היום, ומחר ישלח השופט, חואן מרצ'אן, את 12 המושבעים להחליט האם להרשיע בפעם הראשונה בהיסטוריה נשיא אמריקני לשעבר בפלילים.
טראמפ בבית המשפט בניו יורק: "התיק נגדי לא הוגן, זה פשע"
(צילום: רויטרס)

במשך שישה שבועות שמעו המושבעים 22 עדים, בחנו ערימות של מוצגים ושמעו שעות של עדויות על סקס בבתי מלון. אבל בסופו של דבר המושבעים יצטרכו לנסות לנתק את עצמם מהקרקס שליווה כל רגע במשפט הזה, וגם מהתוכן הצהבהב של הפרטים - אף אחד לא ממש הפריך את אמיתות הגרסה של סטורמי דניאלס - ולהתרכז בשאלות משפטיות יבשות לחלוטין, וכאן המצב הרבה יותר גבולי.
עבור התביעה, נאום הסיכום יהיה הזדמנות לארגן למושבעים נרטיב מכל העדים והמסמכים הרבים. זו תהיה משימה לא קלה, גם בגלל שבוע ההפסקה שהרחיק את המושבעים מהרושם שיצרו העדויות נגד טראמפ. מאידך, במדינת ניו-יורק למושבעים יש את האפשרות לבקש תמליל של כל העדויות למקרה ששכחו משהו. בניגוד להצהרת הפתיחה, שנמשכה כ-40 דקות, הסיכום של התביעה צפוי להימשך שעות ולהיראות יותר כמו מצגת פאוור-פוינט.
1 צפייה בגלריה
סטורמי דניאלס וטראמפ
סטורמי דניאלס וטראמפ
סטורמי דניאלס וטראמפ
(צילום: AFP, EPA)
כפי שיודע כל צופה של "חוק וסדר", ההגנה היא שמציגה את נאום הסיכום ראשונה ופרקליטיו של טראמפ יתמקדו בעיקר באמינות המפוקפקת של מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ שהיה עד התביעה המרכזי. הם יטענו כי המשפט הוא "ניסיון נקמה" של התביעה בניו-יורק, יחד עם כהן ודניאלס, נגד טראמפ. כיוון שהתביעה מסכמת שנייה, היא תוכל להגיב ישירות גם לטיעונים האלה, ובין היתר תאמר כי מאות המסמכים שהציגה מספיקים כדי להוכיח את האשמה מעל לכל ספק, בלי כל קשר לעדים.
לאחר ששני הצדדים יסיימו את טיעוניהם, השופט מרצ'אן ינחה את חבר המושבעים לגבי ההאשמות שעליהם לשקול נגד טראמפ, והם ייצאו לדון. החלטתם צריכה להתקבל פה אחד. אם טראמפ יורשע, תהיה למרצ'אן סקאלה רחבה מאוד של אפשרויות ענישה, החל ממאסר על תנאי ועד מאסר של בין שנה לארבע שנים על כל אחד מ-34 הסעיפים, עם מקסימום של 20 שנה.
לתוצאות המשפט יהיו כמובן השלכות משמעותיות מאוד על קמפיין הבחירות לנשיאות. אם יורשע, טראמפ יערער ובכל מקרה יגיע לבחירות בנובמבר כאדם חופשי, אבל עצם ההרשעה תאפשר לנשיא ביידן להתחיל להתייחס אליו כאל "עבריין מורשע" בכל נאום. גורמים בקמפיין של ביידן כבר הדליפו לתקשורת האמריקאית כי זו התוכנית. מאידך, אם טראמפ יזוכה, ייתכן שבכך ידלג מעל המכשול האחרון שלו בדרך חזרה לבית הלבן.
פורסם לראשונה: 00:00, 28.05.24