"צעד מטורף שפוגע קשות במשטרת ישראל", כך הגדיר אמש (שני) ניצב בכיר במשטרה את החלטתו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שלראשונה בתולדות המדינה החל בהליכים לפטר מפכ"ל מכהן, שצפוי לסיים את כהונתו בעוד כחודש וחצי.
אמש הודיע השר בן גביר שזימן את מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי לשימוע, שצפוי להתקיים מחר. על פי בן גביר, השימוע יתקיים לפני המלצה שלו לממשלה להקדים את סיום כהונת המפכ"ל, שאמורה להסתיים ב-17 ביולי. היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, הודיעה הבוקר לבן גביר כי זימונו של המפכ"ל לשימוע אינו חוקי, ואין לקיימו.
2 צפייה בגלריה
המפכ"ל ובן גביר
המפכ"ל ובן גביר
המפכ"ל ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ)
את ההודעה על זימונו לשימוע קיבל אמש המפכ"ל שבתאי באילת, בעודו מכין את הנאום ה"לוחמני" שתיכנן לשאת היום בכנס לשכת עורכי הדין בעיר. מקורביו של שבתאי הגיבו בחריפות להודעתו של בן גביר, שלדבריהם כלל לא הועברה קודם לכן למפכ"ל.
"המכתב נשלח לתא הכתבים - עדות מהדהדת להתנהלות פסולה ובריונית של שר שלא מקבל על עצמו את החוק וממשיך בדרכו הפסולה בניסיון להטיל מורא על שומרי הסף באשר הם", אמרו מקורבים למפכ"ל. "בחודשים האחרונים המפכ"ל עומד כחומה בצורה אל מול השר בניסיונות חוזרים ונשנים לחלחל את תפיסת עולמו לארגון. באשר לטענות המופרכות אשר להן אין כל בסיס, ראוי ונכון שלא היו נאמרות כלל, לבטח כשהדברים מגיעים משר אשר באופן אלים מנסה בכל דרך להשתלט על המשטרה ולהפוך אותה למיליציה פרטית. המפכ"ל לא יירתע מכל ניסיון לפגוע בו באופן אישי, ומשטרת ישראל וטובתה הם העומדים בראש מעייניו".
על טענת בן גביר, שלפיה המפכ"ל לא מתפקד, אמרו מקורבי שבתאי: "המפכ"ל עבר ניתוח מסוכן לפני כחודשיים וחזר לעבודתו בניגוד לעצת רופאיו. בישיבת סגל הפיקוד הבכיר הוא אף אמר: 'בגלל השר כמעט השארתי כליה בבית החולים'".

"אולי השר יחשוף את הלו"ז - ונראה במה הוא מתעסק"

"אפשר לראות את הלו"ז של המפכ"ל", הוסיפו מקורביו. "הוא לא מפסיד אף ישיבה, מהבוקר עד הלילה. אולי השר יחשוף את הלו"ז שלו, ונראה במה הוא מתעסק, חוץ מאשר בטקסים ובחלוקת נשק לכיתות כוננות, שמעסיקים בכל פעם קצינים בכירים לצורכי צילום ויחסי ציבור".
שבתאי לצד בן גביר, בתחילת החודש
(צילום: גיל יוחנן)

בסביבת המפכ"ל טענו אמש שבן גביר מעוניין לשבץ בסגל הפיקוד הבכיר קצינים מטעמו, עד כדי כך שאמר מספר פעמים במפורש למפכ"ל: "אישרתי לך עשרה קצינים, תן לי שניים משלי". הוא אף התנה את חתימתו על אישור המינויים שעליהם הוחלט בדיוני שיבוצים, בכך שהמפכ”ל יקבל את הבחירות של השר. מדובר בקצינים בדרגות סגן-ניצב, ניצב-משנה ואפילו תת-ניצב. המקורבים למפכ"ל הוסיפו: "השר מתעקש לראיין אפילו קציני משטרה בדרגת רב-פקד. זה דבר שלא קרה מעולם".
חשוב לציין: לצעד שבו נקט בן גביר בהחלטתו להודיע על שימוע למפכ"ל, אין כמעט משמעות בפועל, מלבד כותרת דרמטית, נזק תדמיתי למשטרה, ומסר מצד השר לבכירי המשטרה, שזה יהיה גורלם אם רק יעזו לחלוק על דרך התנהלותו כשר הממונה עליהם. הליך הדחה, אם בכלל יתקיים, צפוי לארוך שבועות, ובינתיים ממילא תסתיים כהונת המפכ"ל.
עם זאת, ניצבים במשטרה היו המומים אתמול מהתנהלות השר. "זו תחושה איומה", אמר אמש אחד הניצבים. "אני ואלפי השוטרים שתחת פיקודי מרגישים מבוזים. לעשות דבר כזה למפכ"ל, שהוא השוטר מספר 1 ומייצג 30 אלף שוטרים? זו סטירת לחי לכל שוטר ושוטר במדינה".
במכתב הזימון לשימוע שהעביר בן גביר הוא כתב: "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט. כך למשל, בהכנות לאירועי מירון לא הופעת להערכת המצב המסכמת בנושא, גם לא ביקרת בחפ"ק בשטח, ולדברי בכירים במשטרה - היית 'מנותק קשר' לחלוטין. דברים אלו מצטרפים לאי קיומם של ישיבות עומק וישיבות סטטוס בראשותך בנושא הפשיעה במגזר הערבי וארגוני פשיעה על אף הנחיותיי בעניין, ולהיעדרם של דיונים והנחיות בעניין גניבות הרכבים, תאונות דרכים, גיוסים למשטרה, מימוש תקציבים, הצטיידות ורכש, וניהול כללי של המשטרה, כאשר במשטרה מדווחים לי על היעדרותך הכללית מעבודתך. למעשה, הדבר היחיד בו הינך מתפקד, הינו קידום קצינים מקורבים בלבד. מוטלת על השר אחריות מיניסטריאלית לתפקודה של המשטרה, והוא אינו יכול להסתתר 'כמשקיף מן הצד', בכל הנוגע להתנהלות דרגי הביצוע".
תיעוד האלימות המשטרתית במירון
(צילום: דוברות המשטרה, מתוך הרשתות החברתיות )

מאז מונה בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי, על אף הניסיונות לעבוד יחד וליישר בכל פעם את ההדורים ביניהם, נרשמו לא מעט עימותים והתנגשויות בין השר לבין המפכ"ל. שלשום בערב, כאשר אלפי חרדים הפרו את צו מפקד פיקוד העורף וניסו לפרוץ לקבר הרשב"י במירון, התרחשה שוב התנגשות חזיתית בין השניים. במהלך ניסיונות המשטרה לפנות את מתחם ההר תועדו שוטרי משמר הגבול בשורת תקריות אלימות שכללו ירי באוויר, דחיפת מתפלל מבוגר והכאת אישה מבוגרת. בן גביר מיהר להתקשר למפקד מג"ב, ניצב בריק יצחק, אך לא טרח לעדכן קודם לכן את המפכ"ל שבכוונתו לעשות זאת.
שבתאי שזעם על מה שנראה כהתערבות ישירה ולא עניינית של השר בעבודת המשטרה – החליט לעדכן בכך את היועמ"שית, שכן מדובר בצעד שמנוגד להחלטות בג"ץ, ובעקבות זאת החריף מאוד העימות בן השניים, ובן גביר לא היה מסוגל להבליג.
לפני שהודיעה כי זימונו של המפכ"ל לשימוע אינו חוקי, אמרה בהרב-מיארה בכנס אילת של המשטרה אתמול, בין השאר: "חובתו של הדרג הפוליטי להימנע באופן מוחלט וגורף מלהתערב באופן פסול בפעילות המשטרה, או לפגוע בשיקול הדעת המקצועי שלה. השר הממונה על המשטרה מטעם הממשלה איננו מפכ”ל על. גבולות סמכותו צריכים להיות תחומים וגדורים. בפרט, נאסר עליו להתערב בפעילות אופרטיבית של המשטרה ובהחלטות קונקרטיות.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בטקס הענקת דרגת רב גונדר לקובי יעקובי
איתמר בן גביר בטקס הענקת דרגת רב גונדר לקובי יעקובי
בן גביר בטקס הענקת דרגת רב גונדר לנציב שב"ס. שבתאי החרים
(צילום: דוברות שירות בתי הסוהר)
אתמול בבוקר נמשכה המתיחות הקשה בין בן גביר למפכ"ל, שעל רקע העימות ביניהם החרים את טקס הענקת דרגות הרב-גונדר, לנציב שירות בתי הסוהר הנכנס קובי יעקובי.
רב-גונדר יעקובי עשה את שירותו במשטרת ישראל, ועד לפני כשנתיים עוד היה בדרגת תת-ניצב, כמפקד תחנת מרחב ציון. לאחר שמונה לתפקיד מזכירו הביטחוני של השר בן גביר הוא הועלה לדרגת ניצב, ולפני כארבעה חודשים החליט בן גביר למנותו לתפקיד ממלא-מקום נציב שב"ס. אתמול, אחרי שהממשלה אישרה את המינוי לתפקיד נציב השב"ס כקבוע, הועלה יעקובי לדרגת רב-גונדר, המקבילה לדרגת רב-ניצב.
מי שבניגוד לשבתאי נכח אתמול בטקס היה ניצב אבשלום פלד, שאם יקבל את אישור הוועדה למינוי בכירים, הוא יהיה המפכ"ל שיחליף את שבתאי, וכך למעשה יקבל בן גביר שליטה מלא על השב"ס ועל המשטרה – אחרי שמינה את אנשיו לפקד על שני הארגונים.
פורסם לראשונה: 00:00, 28.05.24