החלטת ממשלת ספרד להכיר במדינה פלסטינית עצמאית בעזה לא הפתיעה איש בירושלים. ספרד אמנם איננה המדינה האירופית היחידה שהכירה במדינה פלסטינית, ואתמול (שלישי) עשו זאת גם נורבגיה ואירלנד באופן רשמי - אבל היא ללא ספק המדינה הכי חשובה באיחוד האירופי שמובילה את הקו התקיף נגד ישראל.
2 צפייה בגלריה
yk13941819
yk13941819
הפגנה פרו־פלסטינית בברצלונה, השבוע
(צילום: Albert Gea, רויטרס)
הכותרת
איך הגענו מ-7 באוקטובר להכרה במדינה פלסטינית? | נחום ברנע
25:37
לפי בכירים בישראל שמעורים במדיניות ספרד באירופה, "בכל פורום של מנהיגים ושרים של האיחוד האירופי הם דוחפים את האג'נדה האנטי-ישראלית שלהם, ומנסים להוביל את המדינות הבעייתיות במסגרת האיחוד האירופי. ג'וזפ בורל, כנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, דוחף לסנקציות נגד ישראל בתוך האיחוד. לא אחת, מדינות חברות שתומכות בישראל אומרות לו שהוא מייצג את האג'נדה הספרדית נגד ישראל ופועל בניגוד לקו הרשמי של האיחוד האירופי".
אז איך ייתכן שמדינה כמו ספרד, שרואה את עצמה כמגדלור ליברליות וצדק, הפכה לאנטי-ישראלית? ראשית, ישראל והפלסטינים הפכו לנושא מרכזי בפוליטיקה הפנימית של ספרד. ספרד מצויה בפילוג וקיטוב, אולי החריפים זה עשרות שנים, שבאים לידי ביטוי גם ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני. המתח הגיע לנקודת שיא בבחירות האחרונות ב-2023, אז ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס נאלץ להרכיב קואליציה עם מפלגת השמאל הקיצוני "סומאר" - המזוהה עם הפלסטינים באופן כמעט מוחלט.
כדי להחזיק את הקואליציה, סנצ'ס הסכים בהסכם הקואליציוני להכרה במדינה פלסטינית. הספרדים, בייחוד במפלגתו של ראש הממשלה, מנמקים זאת בכך שחשוב לתת תקווה לפלסטינים, אבל בפועל הם נותנים רוח גבית לקו הקיצוני של מפלגת סומאר, שישראל הרשמית מחרימה אותה.
2 צפייה בגלריה
פדרו סנצ'ס ראש ממשלת ספרד
פדרו סנצ'ס ראש ממשלת ספרד
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס. הסכים בהסכם הקואליציוני להכרה במדינה פלסטינית
(צילום: Borja Puig de la BELLACASA / LA MONCLOA / AFP)
אבל הקו האנטי-ישראלי מתפשט מעבר למפלגת השלטון. למשל, שרת ההגנה של ספרד מרגריטה רובלס, שנחשבת אשת שמאל מתון – האשימה השבוע את ישראל חד-משמעית ברצח עם בעזה. השר לזכויות חברתיות בממשלת ספרד, פבלו בוסטינדוי, איש מפלגת סומאר, שיגר מכתבים למספר חברות ספרדיות בעלות פעילות עסקית משמעותית בישראל, וקרא לנקוט צעדים כדי להבטיח שפעילותן לא תתרום לרצח עם או הפרת זכויות אדם.
שרה נוספת ממפלגת סומאר, סירה רגו, צייצה את הקריאה השגורה בפי פעילים אנטי-ישראלים - "מהנהר לים", קריאה שכופרת בזכותה של ישראל להתקיים. אותה שרה צייצה ב-7 באוקטובר, בזמן שממדי מתקפת הטרור החלו להיחשף, כי לפלסטינים יש "זכות להתנגד לכיבוש". גם סגנית ראש ממשלת ספרד, יולנדה דיאז, אמרה בשבוע שעבר בהצהרה מצולמת כי "פלסטין תשוחרר מהנהר לים".
חשוב לדעת שלא כולם נגדנו בספרד. הקואליציה אמנם מורכבת מאנשי שמאל קיצוני, אך במחנה הימין יש לישראל ידידים רבים. לדוגמה, נשיאת מחוז מדריד, איזבל דיאז איוסו מהמפלגה השמרנית, נחשבת לאופוזיציונרית המובילה של סנצ'ס וממשלתו, וזאת על אף שמדובר בפוליטיקאית שפועלת ברמה המחוזית. איוסו היא תומכת ישראל מובהקת, דבר מעודד גם משום שצופים לה עתיד מזהיר והיא בעלת פוטנציאל לעמוד בראש ממשלת ספרד בעתיד. אמנם מדובר בתרחיש תיאורטי, אבל ספרד שתונהג על-ידי איוסו יכולה להיות אחת המדינות האוהדות לישראל באירופה.
סגנית ראש ממשלת ספרד: "פלסטין תשוחרר מהנהר לים"
(צילום: מתוך X)

ואיוסו היא לא היחידה. מנהיג קבוצת הידידות עם ישראל בפרלמנט האירופי הוא הספרדי אנטוניו לופז איסטוריס, שנלחם עבור ישראל בזירה האירופית והרבה לצאת נגד החלטת ממשלת ספרד להכיר במדינה פלסטינית.
ואולי זה מה שכל כך מעניין בפוליטיקה הספרדית: גם בראש קבוצת הידידות עם הפלסטינים בפרלמנט האירופי עומד ספרדי - מנואל פינדה, שלא מתבייש להצטלם לצד מחבלי חיזבאללה וחמאס ולתמוך בטרור.
בתוך כך, גם ראש ממשלת סלובניה, רוברט גולוב, הודיע כי ממשלתו תדון השבוע בהצעה להכרה במדינה פלסטינית. במקביל, שרי החוץ של האיחוד האירופי, שנועדים בכנס בבריסל, קיימו לראשונה “דיון משמעותי” על סנקציות נגד ישראל, אם זו לא תציית לפסיקה של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ).
פורסם לראשונה: 00:00, 29.05.24