אני בעד משילות. באמת. אמנם למעלה מ-20 שנים הייתי משפטן בשירות הציבורי, לכאורה חלק מכוחות "מעכבי", "מתנגדי" ו"חסמי" המשילות - אך גם באותן שנים חשבתי, אמרתי וכתבתי שיש בעיניי לעיתים תופעות של "משפטיזציית יתר" ו"אקטיביזים ייעוצי". ולכן, סברתי שיש להזיז את המחוג בזהירות לכיוון השני, לשם מציאת נקודת האיזון הראויה בין זכותם וחובתם של נבחרי הציבור "למשול" ולממש את מדיניותם, ובין תפקידם וחובתם של "שומרי הסף" לקבוע את גבולות הגזרה לכך במסגרת הדין.
אני בעד משילות, אבל נגד משילות דה-לה-שמאטע, "כאילו" משילות, שלמעשה מובילה אך לכאוס.
לאחרונה נראה לעיתים, כי "מבשרי המשילות החדשה", ובראשם השר לביטחון לאומי, סבורים שמשילות משמעה: אני השר, אני הקובע, ואתה הפקיד - תצדיע ותבצע. אני השר, אקבע בנחרצות עמדה בציוץ או בהודעה לעיתונות, ואתה הפקיד - מיד תציית מבלי לצייץ.
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
(צילום: שלו שלום)
צר לי, אך גישה כזו לא מקדמת משילות, אלא מובילה להפקרות. אכן, היו לעיתים מצבים שבהם הייעוץ המשפטי לא הקפיד על הקו החמקמק בין התפקיד של קביעת גבולות הדין, המצוי בידיו, ובין תפקיד קביעת המדיניות המסור לנבחרי הציבור. ועדיין, כמו שבמקום רפורמה חיונית הלכו לקצה וניסו לקדם מהפכה הרסנית, גם כאן, כשמנסים לתקן בעיה באמצעות הסטת המחוג באבחה אחת לקצה השני, מגיעים לתוצאה מסוכנת ולא מאוזנת.
דוגמה בולטת מהשבוע האחרון: הודעת השר לביטחון לאומי על זימונו לשימוע של המפכ"ל. השר אכן מוסמך ורשאי להתוות מדיניות כללית. הוא רשאי, למשל, להנחות כי המשטרה תתעדף טיפול בעבירות מסוימות המהוות מכת מדינה, לקבוע יעדים לשיפור השירות לציבור, או להכווין משאבים לטיפול בפשיעה באזורים או במגזרים מסוימים. ואולם, השר אינו רשאי להתערב בחקירות פליליות ובשיקול דעת מבצעי של המשטרה - במיוחד בטיפול בהפגנות - או לעסוק בניהול השוטף של המשטרה וכיו"ב.
כאשר, באופן ישיר ועקיף, השר מעביר מסרים שלפיהם הוא זה שמנהל את המשטרה באופן שוטף, ממנה קצינים גם בדרגות נמוכות או נותן הוראות ישירות למפקדים - הרי שבין אם זה נכון ובין אם לאו, המסר העולה מכך הוא שגורם פוליטי מנהל את משטרת ישראל - גוף אכיפת חוק, שבמדינה דמוקרטית חייב להתרחק מכל מראית עין של שיקול פוליטי. למשטרה שנתפסת כמונעת או מונחית על ידי שיקולים פוליטיים, לא יהיה אמון ציבורי בפעולותיה בכלל התחומים החיוניים שעליהם היא מופקדת. היום זה מכיוון פוליטי כזה, מחר מכיוון אחר, ואין זה משנה - משטרה עצמאית וממלכתית הזוכה לאמון ציבורי רחב היא מרכיב חיוני בדמוקרטיה, שאסור בשום פנים לאבדו.
האם זה אומר שהמשטרה מתפקדת כראוי? כלל וכלל לא. כמו במערכות חוק ומשפט אחרות, יש לא מעט מה לתקן ולשפר. למשל, טענות על אלימות משטרתית והפעלת כוח לא סביר, ועל טיפול לא מספק בהן, היו מאז ומתמיד. מהתלונות שהגיעו לאורך שנים למשרד המשפטים ביחס לאלימות שוטרים כלפי מפגיני שמאל, מתנחלים, חרדים, ערבים או יוצאי אתיופיה עולה תובנה מרכזית אחת: המשטרה מפלה באופן שווה את כולם. ועדיין, כאשר על טענות לאלימות בפיזור הפגנות מסוג אחד יוצאות מטעם השר הודעות גיבוי לשוטרים, ועל טענות לאלימות בהפגנות מסוג אחר יוצאות הודעות גינוי - הרושם הוא שהפוזיציה היא הקובעת, ושמנסים להעביר מסר לשוטרים בכיוון מסוים. כלל הציבורים בישראל, כמו גם מרבית השוטרים העושים עבודתם במקצועיות ובמסירות בתנאים לא פשוטים, ראויים לכך שהיחס לשוטרים שמפעילים אלימות בלתי מוצדקת יהיה שוויוני, ללא קשר לשאלה אם המתלוננים הם אנשי שמאל בקפלן או חרדים בהר מירון.
כאשר השר מודיע על שימוע לפני פיטורים למפכ"ל (שממילא מסיים את תפקידו בקרוב), סמוך לאחר מאבקים ביניהם על עצמאות המשטרה, הוא לא מחזק את המשילות, אלא להפך; כאשר לאחר שהיועצת קובעת, בצדק, כי הליך השימוע נעשה שלא כדין, ואז נתלה השר לפתע בהמלצות ועדת מירון כדי להצדיק את הפיטורים - שוב קשה להשתחרר מהתחושה שלא משילות יש כאן, אלא רצון להראות לכולם מי "בעל הבית" של המשטרה, אף שהבית הזה שייך לכולנו ופעולות כאלה רק מערערות עוד יותר את יסודותיו. וזאת עוד מבלי להזכיר שבראשות ועדת מירון עמדה שופטת, ושהמלצות הוועדה ככלל אינן מחייבות - אבל פתאום נעלמות טענות "המשילות החדשה" לפיהן השופטים אינם קובעים, ונאחזים באופן מלאכותי ומגושם בהמלצות שפורסמו לפני חודשיים וחצי שלפתע היתה להן עדנה.
אני בעד משילות - לא משילות של ציוצים. משילות אמיתית שצריכה להיות מקודמת בשיח ענייני ומקצועי בין הדרג הפוליטי והדרג המשפטי, שבו כל צד מבין ומכבד את תפקיד הצד השני לשם מציאת האיזון הנכון במתח המתמיד ביניהם. ואולם, אם זו תקודם באופן מעוות וקיצוני, כמו שקודמה הרפורמה המשפטית - שגם בה היו מרכיבים חשובים - התוצאה תהיה דומה. במקום להתקדם אל המשילות, אנו עלולים להתדרדר במהירות במדרון החלקלק הישר אל הכאוס. בואו נעצור קודם.
עו"ד רז נזרי כיהן בעבר כמשנה הבכיר ליועץ המשפטי לממשלה, וכיום עומד בראש מחלקת משפט ציבורי, רגולציה וניהול משברים במשרד עו"ד פירון
פורסם לראשונה: 00:00, 31.05.24