שבוע חלף מאז שהקימו עקורי הצפון את מאהל המחאה בצומת עמיעד בגליל העליון, שהפך לאבן שואבת ולמקום שבו צעירים ומבוגרים, מפונים וכאלו שנותרו ברצועת הביטחון הישראלית, יושבים יחד ומחזקים אחד את השני במאבק על עתיד הצפון.
אתמול (חמישי), לעת ערב, הגיע למאהל המשורר והסופר אילן שיינפלד, והזמין את ילדי המלחמה לשעת סיפור ומפגש חוסן ותקווה. הוא קרא בפניהם מספרו החדש "כשכוכבים נופלים", המבקש לתת נחמה לילדים שמתמודדים עם תחושות אובדן, אימה וכאב. הקטנטנים ישבו מסביבו ונשאבו איתו לעולם הדמיוני.
הנשיא הרצוג במטולה, שלשום
(צילום: דוברות בית הנשיא, אבי קנר)

4 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בעמיעד
מחנה אוהלים בעמיעד
שעת סיפור עם הסופר אילן שיינפלד במחנה העקורים בעמיעד, אמש
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בעמיעד
מחנה אוהלים בעמיעד
במחנה העקורים בעמיעד
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בעמיעד
מחנה אוהלים בעמיעד
(צילום: אפי שריר)
"ליבי יוצא אליהם", אמר לנו שיינפלד, תושב הקיבוץ תובל שבמשגב, רגעים לאחר שנפרד מהילדים לשלום, "אולי זכיתי בכך שאני גר ביישוב שלא פונה, אבל גם אצלנו חיים את הבומים 24/7 ואני בחרדה איומה. הילדים פה תחת אי-ודאות איומה. הם לא יודעים היכן יהיו ב-1 בספטמבר והיכן יגורו, הם נמצאים כל כך רחוק מהבית שלהם. אני מאושר שיכולתי להגיע ולתת להם הזדמנות לשעה של דיאלוג".
אתמול חגגה אביב הורוביץ, ממפונות קיבוץ כפר גלעדי, את יום הולדתה החמישי. מתנת יום ההולדת אותה ביקשה מהוריה הייתה לחזור לגור בחדר שלה, אחרי שמונה חודשים בהם היא גרה במלון המפונים סמוך לכנרת. "אנחנו חייבים לחזור הביתה", אמרה אמא שלה, רות הורוביץ-רוזנטל.
"קשה לנו בסיטואציה הזאת מאוד, והגענו לכאן למאהל כי המדינה צריכה להתעורר. יש פה חבל ארץ ענק שמפורק לחלוטין ונזנח מאחור. בעלי מגויס כבר שמונה חודשים לכיתת הכוננות בכפר גלעדי. אני רוצה לחזור ולשבת במרפסת שלנו בביטחון מלא שלא נחטוף טיל". בנה הבכור, אביב (11), סיפר: "אני מאוד מתגעגע לאבא שלי ולא יודע מה קורה שם אצלו בקיבוץ. אני רוצה כבר לחזור הביתה".
אל המאהל שהקימו בועז בידרמן ודן רוטנברג מ"התנועה לסיפוח הגליל" יחד עם חברי "לובי 1701", "מצפינים" וארגונים נוספים, מגיעים גם חקלאים ובעלי עסקים שמבקשים להשאיר תרומות ולהשתתף במחאה האזרחית. "זה המינימום שאנחנו יכולים לתת", אמר יואב לוי, מיקב "בזלת" בקדמת צבי שבגולן. הוא ובת זוגו יעל פיודיק פרקו מרכבם שני ארגזי יין משובח. "זה לכבוד אירוע קבלת השבת שייערך כאן", הסביר, "אני רוצה שכולם במדינה ידעו שהמאבק כאן נוגע לכל אזרח. מה שקורה פה היום בצפון ובדרום, יגיע מחר לבת חפר וכפר-סבא. זה כבר קורה".
4 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בעמיעד
מחנה אוהלים בעמיעד
"הנרמול של המצב הוא קטסטרופלי"
(צילום: אפי שריר)
הוא מאמין כי על מחאת הצפון להיות אלימה יותר ואגרסיבית. זה חודשים שמרכז המבקרים שלו עומד שומם: "התיירות פה מתה לגמרי. אתמול לראשונה מאז אוקטובר נכנסו אלינו למרכז המבקרים קבוצה של חמישה תיירים זרים מגרמניה. חשבתי שאני הוזה. הצענו להם יין והסברים אבל הם רק שאלו היכן השירותים".
פיודיק הוסיפה כי "הנרמול של המצב הזה הוא קטסטרופלי. אני לא מאמינה בלצאת למחאה אלימה שתזעזע, כי את הזעזוע העצום והבלתי נתפס כבר חטפנו ב-7 באוקטובר. נדרשת הפגנה עוצמתית בכמות אנשים שתזיז את הממשלה. אני רוצה שיכירו בכך שהם לא הצליחו. נתנו להם שמונה חודשים לצאת מהאסון ולתקן, אבל זה לא קורה. הם צריכים ללכת ולתת הזדמנות לממשלה אחרת. הצפון בוער".
פורסם לראשונה: 00:00, 31.05.24