בכל בוקר מחדש אנו מתעוררים לתמונות של צעירים שחייהם נגדעו עת מסרו נפשם וגופם, כפשוטו, להגנת המדינה.
ימים של מלחמה באו עלינו. לא בחרנו בה, היא נכפתה עלינו. מחיריה קשים וכואבים. הטבח והמלחמה שבעקבותיו הבהירו עד כמה גדולה וקרובה הסכנה. האשליה התנפצה, אנחנו זקוקים לצבא שהוא גם גדול וגם חכם. הצעירים שלנו מסורים, נועזים, מעוררי השראה, אבל את העובדות אסור לטשטש: ביחס לכמות האתגרים הניצבים לפנינו הם מעטים. אנחנו זקוקים לעוד חיילות וחיילים, ובהקדם.
1 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ממשיכים בלחימה ברצועת עזה
כוחות צה"ל ממשיכים בלחימה ברצועת עזה
כוחות צה"ל בלחימה ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
בעוד אלה מחרפים את נפשם, עוזבים את הבית, עוזבים את החברים, לובשים מדי זית, מסכנים את העסקים וצוברים משקעים נפשיים - פוליטיקאים חסרי עמוד שִדרה מנהלים משא ומתן שייתן לאחרים פטור גורף. הם מנסים להשתיק את כולנו עם איזה תשלום "מס שולי", לזרוק לנו עצם. האם אבדה הבושה? להיכן נעלמה האידיאולוגיה?
הייתה לי הזכות להיות אחד מיוצריו המרכזיים של מתווה שירות ישראלי שאומץ ברובו על ידי הממשלה הקודמת. תנועת פנימה בראשותי פועלת לקידום וליישום המתווה כבר חמש שנים. לכאורה, הצלחנו: ראש הממשלה בנימין נתניהו מאמץ את המתווה שלנו. אלא שהצעת החוק שהונחה ואושרה על ידי ממשלת ישראל מבהירה את עוצמת הניתוק: במקום לחזק את צה"ל, היא מחזקת את האוטונומיה של המפלגות החרדיות. את חשבון הדמים הם מגישים לכלל האזרחים.
מתקבל הרושם ששרי הממשלה שבויים בקונספציה ישנה. המתווה הראשוני התגבש בימים של שגרה, על בסיס ההנחה שכדי להוביל לשינוי יש לפעול בהדרגתיות ובמתינות. מי שחושב שהמתווה ההוא עונה על הצרכים הביטחוניים שלנו כעת, לא הפנים את המצב החדש: אנחנו במלחמה רב-זירתית. האיראנים תקפו אותנו במישרין, לראשונה; יש לנו אויבים חדשים, החות'ים, שהופכים את אילת לעיר ספר; חיזבאללה הבריחו עשרות אלפי תושבים מבתיהם בצפון וממשיכים לירות בכל יום; ג'נין סוערת; אנשי חמאס יורים על בת חפר. ואף על פי כן, ממשלת ישראל עסוקה בקידומו של חוק הפטור, כאילו לא ברור שלנוכח האתגרים הרבים ולאור מספרם הרב של ההרוגים והפצועים אנו זקוקים לחיילים.
שוו בנפשכם: אישה כורעת ללדת בבני-ברק. אם לא תובהל לחדר לידה, היא מסכנת את עצמה ואת הילד. האם אתם מעלים על דעתכם שבעלה האברך יאמר לה: "אני אלמד, הלימוד שלי מציל אותך. תסתדרי לבד"? כולנו יודעים שהוא יזעיק עזרה, יפנה את רעייתו לבית החולים ויעשה כל שביכולתו כדי למנוע סיכון חיים. בנוסף ,שוו בנפשכם שאש תפרוץ חס וחלילה באחת הישיבות בבני-ברק - האם אתם מעלים על דעתכם שתלמידי הישיבה ימשיכו ללמוד, בטענה שלימוד התורה שלהם ימנע שאיפת עשן או מוות בשריפה?
החברים בממשלה ובקואליציה חייבים להכריע בינם לבין עצמם אם הם נותנים יד להחלטה שמסכנת את החיים של כולנו
החברים בממשלה ובקואליציה חייבים להכריע בינם לבין עצמם אם הם נותנים יד להחלטה שמסכנת את החיים של כולנו. את חוק הפטור יש לגנוז - נחזור אליו בשש אחרי המלחמה. פיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה, וגם את לימוד התורה. לנוכח מצב החירום יתגייסו החרדים לצה"ל, עכשיו, ומיד.
האש בוערת, ואתם מאפשרים לחלק מאיתנו להתחמק מהשתתפות במשימת הכיבוי. האש מסוכנת, היא יכולה לכלות את כולנו. בראשית הציונות האמנו, בצדק, ש"במקום בו תעבור המחרשה - יעבור הגבול". ב-2024 התפנו מבתיהם עשרות אלפים, בצפון ובדרום, פרנסתם של רבים מהם התבססה על המחרשה. למדנו שלא די לחרוש תְלמים ולנטוע עצים - אנו זקוקים להרבה חיילים.
שי פירון נשיא תנועת פנימה ויו"ר עלם
פורסם לראשונה: 00:00, 02.06.24