בצפון מתנהלת מלחמה. לא לחימה, לא יממות של קרב, אלא מלחמה של ממש שהתחילה כחזית משנית לעזה, לפי הגדרת הקבינט הביטחוני והמטה הכללי, והופכת בהדרגה ליותר ויותר עיקרית – בוודאי לאור פוטנציאל ההידרדרות הקיים שם.
סוף השבוע האחרון היה עצים: עשרות שיגורי רקטות, גם טילי נ"ט וכטב"מים שהגיעו רחוק מאוד, עד עכו. כטב"ם כזה יורט, אך הפעיל את האזעקה והכניס למרחבים המוגנים 50 אלף אזרחים. איכשהו גם זה עבר יחסית בשקט. נדמה שאם הוא היה משוגר לכיוון המרכז, ההתייחסות מצד התקשורת והדרג המדיני הייתה שונה.
1 צפייה בגלריה
yk13946548
yk13946548
הפגיעה בבסיס גיבור. חיזבאללה בוחר יעדים שיקבלו פרסום
במשך שנים מנהל מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, קרב תודעתי מול ישראל. הקרב מתנהל בעיקר בתקשורת וכמובן בנאומיו, שבכל אחד מהם הוא מקפיד להתייחס לפרסומים שמגיעים מישראל. במלחמה הזו הוא שיכלל עוד יותר את השימוש בשיטה: הוא בוחר את היעדים לפי היקף הפרסום שיקבלו הפגיעות. ומה יותר טוב מתקיפת נכסים של צה"ל? בתחילת המלחמה הוא בחר בשיגורים לעבר מפקדת אוגדת הגליל, שצולמו גם מלבנון וגם מישראל ונראו רע מאוד עבורנו. זה המשיך בטילי נ"ט לעבר בסיס הבקרה האווירית במירון. אתמול, אחרי מספר רב של ניסיונות, הוא פגע עם טילי בורקאן עתירי המשקל בבסיס החטיבה המרחבית "גיבור" ליד קריית-שמונה, המוכר לכל מי ששירת מתישהו בגבול הצפון. פרט לפגיעה בבסיס נגרם גם נזק לסופרמרקט סמוך, שהיה סגור, ואף לקניון נחמיה. גם כלי רכב ניזוקו, אבל איש לא נפגע. מתחילת המלחמה שיגר חיזבאללה כ-340 רע"מים – "רקטות עתירות משקל", שנושאות בין 100 ל-500 קילוגרם של חומר נפץ. הן קצרות טווח – אבל גורמות נזק רב. יום הקרב בצפון נמשך גם לאחר מכן עם הפלת כלי הטיס הבלתי מאויש "הרמס 900" בשטח לבנון. טיל קרקע-אוויר של חיזבאללה הצליח בפעם השנייה מפרוץ המלחמה להפיל את ה"הרמס 900", "כוכב" בשמו העברי, שתועד טס בלהבות עד שהתרסק. כבר לפני כן, בנובמבר ופברואר, הופלו כטב"מים מסוג "הרמס 450" ("זיק") – עוד עדויות לכך שחופש הפעולה האווירי של צה"ל בלבנון אינו מוחלט, והיכולות של חיזבאללה השתפרו בסיוע האיראנים.
מבחינת צה"ל, הפעילות בסוף השבוע הייתה מסיבית וגרמה נזק רב לחיזבאללה: חמישה פעילים הרוגים, פצועים רבים, פגיעה בתשתיות צבאיות ובנכסים שחשובים לארגון כמו מערכת הגנה אווירית. צה"ל הוציא לפועל יותר מ-40 תקיפות אוויריות וקרקעיות בסוף השבוע. האחרונה שבהן, אתמול בלילה, הייתה באזור בעלבכ. מתחילת המלחמה היו בצד הלבנוני למעלה מ-420 הרוגים, מתוכם 330 אנשי חיזבאללה. אולם ההישגים הטקטיים האלה לא יחזירו את תושבי הצפון הביתה.
נסראללה, בכל נאומיו האחרונים, מדבר על "עמידה איתנה וסבלנות" שנדרשות כדי להכריע את ישראל. הוא מביע חשש מכך שניצחון ישראלי "יקרין" על האזור ומבקש מאנשיו להתנהל בזהירות מחשש לחיסולים. לפי הדיווח בעיתון א-שרק אל-אווסט, הארגון אף הוציא הנחיות מסודרות: להימנע מלדבר בטלפון סלולרי, להחליף במינון גבוה מיקומים ודירות מסתור, להימנע מהתקהלויות.
נסראללה קושר את סיום המלחמה להפסקת המלחמה בעזה. לכן, העיניים נשואות כעת למשא ומתן מול חמאס. התוצאות שם יקבעו מה יהיה בחזית הצפונית
נסראללה קושר את סיום המלחמה להפסקת המלחמה בעזה. לכן, העיניים נשואות כעת למשא ומתן מול חמאס. התוצאות שם יקבעו מה יהיה בחזית הצפונית. פחות ופחות בכירים מאמינים שניתן לסיים את המלחמה בצפון בהסכם. ההבנה שמתגבשת היא שאם המו"מ בנושא עזה ייכשל, דיפלומטיה בלבד לא תפתור את המצב בצפון. לא יהיה מנוס מהגברת הלחץ צבאי על חיזבאללה באופן משמעותי, כולל כניסה קרקעית, או שהתושבים לא יוכלו לחזור לבתיהם עוד חודשים ארוכים.
אולם כפי שלמדנו מהעבר, ישראל מוכנה לשלם מחירים גבוהים כדי לקנות שקט. אם הסכם מול חמאס יחזיר כבונוס גם את השקט לצפון, אולי הדרג המדיני ישתכנע להגיד כן.